29.09.16

06.09.16

06.09.16

CHAOSTAR - The Scarlet Queen

CHAOSTAR - The Scarlet Queen

2004 Holy Records

Jak až daleko lze zajít v objevování hudebních horizontů a zůstat při tom stále v mezích poslouchatelnosti? Právě toto křehké ekvilibrium se mnohým nedaří udržet. Zdá se, že metalový žánr se jeví jako stále vyčpělejší umělecký směr a proto se pro hledání hudební originality někteří jeho bývalí představitelé stále častěji uchylují k jiným, spíše avantgardním stylům. Takovou kvintesencí, jenž sdružuje skupiny, pohybující se na vlně tohoto trendu, se stalo francouzské vydavatelství netradičních nahrávek Holy Records. Po časem ověřených ELEND se o slovo hlásí již potřetí též řecké duo CHAOSTAR (projekt Christos Antonioua z rozpadlých se dark metalistů SEPTIC FLESH). Tyto skupiny mají hodně společného. Jednak obě našly zalíbení v klasické hudbě, ale ve svých projektech ji přetrasformovali do svébytné avantgardní poboby. Takový Mozart by se možná v hrobě obracel, nutno však podotknout, že v současné době nenachází počínání těchto interpretů obdoby. Ovšem tento typ hudby rozhodně neosloví davy a jejich interpreti se rozhodně nestanou novými symfonickými mesiáši. Spíše si k nim naleznou cestu hudební fanjnšmekři a milovníci všeho netradičního. Leckoho především odradí nesmírně temný, až misantropický hábit, překrývající jinak vcelku křehké tóny. CHAOSTAR k naplňování svých hudebních vizí využívají nejen moderní počítačové technologie, ale rovněž nepohrdnou tradičními nástroji (např. housle, lesní roh, perkuse). Díky hojnému využívání sborů působí hudba CHAOSTAR velmi velkolepě. Místy se jedná opravdu o majestání přelet nad hlubokými sopečnými jícny. Hudba "The Scarlet Queen" doslova vře, díky kakofonickým až disharmonickým postupům působí nesmírně dynamicky.

Oproti minulosti deska působí více nepřístupným dojmem a ještě hlouběji se ponořuje do avantgardně-ambientních vod. Jedna změna nastala i v sestavě. Dlouholetou zpěvačku CHAOSTAR (a dříve též SEPTIC FLESH) Natalii Rassoulis vystřídala neméně dobrá Sapfo Stavridou. Sapfo se oproti Natalii drží více v operní poloze a deska celkově zabředává do klasiky více než kdykoliv před tím. Pokud jsme na "Thenody" mohli vystopovat, dá-li se to říci, nějaké ty hitovky, tak oproti tomu se "The Scarlet Queen" jeví jako stmelenější, bez nějaké "písničkovější" formy. Spíše připomíná nějaký soundtrack k nějakému opravdu depresivnímu filmu. Ostatně Chris se nijak netají svou inspirací tvůrci filmové hudby jako Danny Elfman či Elliot Goldenthal.

CHAOSTAR patří mezi mistry svého cechu. Pro milovníky dark ambientu a neoklasické hudby naprostá nutnost! Pokud dáte Šarlatové královně šanci, stane se vítaným hostem vašeho přehrávače na dlouhou dobu, to mi věřte. Slyšte vážnou hudbu nového milenia.

sestava: Christos Antoniou - samply, Sapfo Stavridou - zpěv
produkce: Christos Antoniou
studio: Praxis Studio, Chaostar's Studio