29.09.16

06.09.16

06.09.16

ULVER - Blood Inside

ULVER - Blood Inside

2005 Jester Records

Po dvouleté pauze se avantgardní spolek ULVER opět hlásí o slovo kotoučkem "Blood Inside". Toto dílko zrálo několik let, ale nakonec spatřilo světlo světa až nyní. Snad proto hudebně inklinuje spíše k počátkům avantgardně/ambientní etapy skupiny, tedy k albům "Themes From William Blake's..." a "Perdition City" (těžko dnes můžeme uvěřit tomu, že ULVER začínali jako pagan black metalový spolek!). Na rozdíl od opravdu těžko stravitelných počinů jako "Lyckantropen themes" či "Teachings in silence," balancujících na pomezí dusného ambientu a trip hopu, se deskou "Blood Inside" linou poměrně zřetelné melodie a dokonce místy i rockově znějící postupy.

Jev to v novodobé historii ULVER naprosto nevídaný. Třeba takovou "The Truth" lze s přimhouřením obou očí označit za rockovou skladbu. Ovšem s nepřipraveným posluchačem může pěkně zamávat. Sice v ní dominuje kytara a akustické bicí, ovšem vše je tak nějak divně sladěné a naladěné, navíc ponořené hluboko do moře skličujících samplů. Elektronika hudbou ULVER naprosto prostoupila a dotváří velmi depresivní náladu. Tito šílení hudební alchymisté se vždy snažili o to, aby jejich materiál zněl co možná nejméně přístupně, těžko stravitelně a co nejvíce obskurně. Ostatně nemálo lidí tvorbu ULVER ani za hudbu nepovažuje.Už ani nevnímáme rozdíl mezi nasamplovaným a akustickým nástrojem. Pouze jedinou jistotou tak zůstává skvělý zpěv Kristoffer Rygga aka Trickstera G (kdysi vystupoval pod pseudonymem Garm, ale ty časy už jsou dávno pasé). Ale ani on nezůstal nedotčen různými computery, harmonizéry a já nevíc čím ještě. Nejvíce jeho čistý vokál vynikne v melancholické tryzně "Blinded By Blood". Pro mě jednoznačně vrchol alba, možná i z toho důvodu, že patří mezi ty přístupnější skladby na desce. Tak smutný song jsem už dlouho neslyšel. Zapomeňte na všechny ty doomové "slaďáky". Rozhodně nedoporučuji poslouchat "Blinded By Blood" o samotě v nějaké hodně skleslé hodině. A když už se tak odhodláte, tak v tom případě raději pobývejte někde v přízemí, jinak si možná pěkně zalítáte. Oparem dusné ponuré sklíčenosti se nakazily všechny skladby. Komu se přece jenom stýská po abstraktních ambientních psychařinách, ať si pustí předposlední "Your Call". Opět velice melancholická píseň, dá-li se to tak vůbec nazvat. Lepší by bylo říci zvuková suita. Na druhou stranu musím uznat, že kombinace industriálních samplů a houslí z nějakých záhadných důvodů funguje.

ULVER nahráli, jak jinak, opět velmi netradiční počin, bořící hranice stylů. Sice více rockovější s čitelnějšími akustickými nástroji, ovšem stále velmi avantgardně zaranžovanými. Nutno podotknout, na tomto vyznění měl bezesporu svůj podíl i uznávaný producent Ronan Chris Murphy, známý ze spolupráce s takovými veličinami jako KING CRIMSON, Steve Morse (Deep Purple), Terry Bozzio (Frank Zappa) či Tony Levin, jenž se podílel na konečném mixu desky.

sestava: Trickster G. - zpěv, programování, Tore Ylwizaker - programování, Jurn H. Sveren - bicí, hosté: Bosse - kytarové sólo v "For The Love of God", Czral - bicí v "Operator", Jeff Gauthier - housle v "Your Call", Havard Jorgensen - kytara v "Dressed in Black", "For the Love of God" a "Your Call", Mike Keneally - kytara v "Christmas", solo v "Operator", Andreas Mjos - vibraphone v "Blinded by Blood" a "In the red", Maja S. K. Ratkje - sbor "Your Call", Knut Aalefjaer - bicí a perkuse v "For the Love of God", "Christmas" a "Operator"
produkce: ULVER
čas: 45:45
styl: avantgarde