29.09.16

06.09.16

06.09.16

NEBELHEXË - Laguz - Within The Lake

NEBELHEXË - Laguz - Within The Lake

2004 Karmageddon Media

Pomocí magického hlasu Andrei "Nebel" Haugen ožívají staré mýty a moudrost pohanských předků severoevropského kontinentu. Vraťme se do dávných pohanských časů, poznejme mystéria severské kultury. Andrea Haugen proslula již svým předchozím projektem HAGALAZ' RUNEDANCE. Hudba této pozoruhodné skupiny až magickým způsobem evokovala přírodní mystku a pohanský temperament Seveřanů. Osobně mě napadají jen dvě skupiny, jaké dokázaly navodit podobnou esoterickou náladu – DEAD CAN DANCE a CLANNAD. Andrea však nechtěla pošlapovat na místě a svůj neo folk obohatila o modernější ingredience. Především se oprostila od klasických akustických nástrojů a místo nich do své tvorby zakomponovala moderní samply a elektrické kytary. Tak vznikl nový projekt NEBELHEXË (v překladu znamená Mlžná královna) balancující na pomezí neo folku, gothic rocku a synth popu. Ve srovnání se starší tvorbou se zase nejedná o až tak markantní přerod, neboť jak tvorba HAGALAZ' RUNEDANCE, tak NEBELHEXË stojí a padá s nádherným až spirituálním hlasem Andrei. Doprovodná kapela sice odvádí svou práci na výbornou, ale samotná hudba slouží spíše jako podklad k výtečnému zpěvu.

Celkově mě však projekt NEBELHEXË překvapil. Hlavně tedy dominanta elektrických kytar. Na dřívějším projektu HAGALAZ' RUNEDANCE hudební podloží tvořily výrazné perkuse a jemné akustické kytary. Dnes perkuse vystřídal bicí automat, samply a lomoz elektrických kytar. Elektrické kytary znějí třeba už hned v úvodní "Totems" docela syrově, ve druhé titulní "Laguz - Within The Lake" kytarista hází jeden tvrdší riff za druhým. Nicméně pohanská nálada známá z minulosti přesto zůstala zachována. Starají se o ní krom zpěvu též výrazné klávesy. Klapky znějí poměrně pestře a zdá se, že v NEBELHEXË suplují tradiční akustické nástroje. Ovšem nebojte, celé desce nedominuje rockový rej. Skladby jako "My Visual World" či "Wake To Wither" se nesou na vlnách synth popu, tedy něco podobného, co tvoří např. Liv Kristine (ex THEATRE OF TRAGEDY) na svých sólovkách. Skladba "Celtic Crows" je dokonce, navzdory přírodnímu názvu, velmi prosáklá industriálem. Tady už skutečně nenajdeme žádnou paralelu s pagan folkovou minulostí, spíše se mi vybavil soundtrack k filmu TERMINATOR. Pokud bychom na desce " Laguz - Within The Lake " vystopovali nějaké prvky časů minulých, tak jedině těch rockových. "Bird Song" nás za zvuků Hammondek vrací někam k psychedelickému rocku přelomu 60.a 70. dekády minulého století. Určitě by nebylo od věci zmínit, že se jedná de facto o cover americké hvězdy new age Lene Lovich.

Koho už omrzely všechny ty neo folkové ambienty a chtěl by podobnou atmosféru zažít skrz zase trochu jinou hudbu, mohu CD NEBELHEXË vřele doporučit. Rovněž milovníci gothic rocku či synth popu nemohou být zklamáni. Snad jen milovníci starších nahrávek Andrei "Nebel" Haugen mohou být docela překvapeni, ovšem věřím, že si k " Laguz - Within The Lake" naleznou cestu.

sestava: Andrea "Nebelhexë" Haugen - zpěv + hosté
produkce: Thorbjørn Akkerhaugen
studio: Akkerhaugen Studio