29.09.16

06.09.16

06.09.16

SJERP - Válcový mlýn Chroustov

SJERP - Válcový mlýn Chroustov

2005 vlastní náklad

Někdy přecházím až v úžas, co nám do redakce přichází za šílenosti. One-man projekt SJERP patří mezi první nahrávku svého druhu, pocházející z našich luhů a hájů, jakou jsem měl tu možnost vyposlechnout. Svoji hudební vizi leader projektu Vanson Sjerp Von Sichelstein (uf, to je tedy umělecký pseudonym) označuje jako surrealistic black metal. S tím přídomkem surrealistic plně souhlasím, ale o black metal se dle mého soudu nejedná (o metal už vůbec ne). To, že Vanson občas zaskřehotá a bicí automat na okamžik nasadí kvapíkové tempo, ještě nelze takto stylově kategorizovat. Ovšem chápu, že černé duše naleznou s touto velmi obskurní matérií spříznění mnohem rychleji než "normální" metalisté.

A co tedy můžeme od tajemného jména SJERP a ještě tajuplnějšího názvu desky "Válcový mlýn Chroustov" očekávat? Žánrově bych tuto hudbu označil jako dark ambient. V zahraničí (hlavně ve Skandinávii) si tento styl sice získal jistou pozornost posluchačů, ovšem u nás je stále (až na výjimky) jaksi ticho po pěšině (experimenty typu NAPALMED nepočítám), proto existenci těchto projektů vítám, když už nic, tak pro jejich originální hudební koncepci. Při pohledu na linky na webu SJERP jsem se opět nestačil divit. Zjistil jsem totiž, že podobných maníků jako Vanson se u nás najde větší než malé množství a že to v nejspodnějších patrech undergroundu pěkně vře a bublá. Otázkou zůstává, zdali to tito tvořitelé myslí se svou produkcí seriózně nebo jen tak nezávazně experimentují s moderními technologiemi pro pár přátel. Inu, při pohledu na promo leták k desce "Válcový mlýn Chroustov" se asi přikloním k druhé variantě. Přestože se projekt SJERP zrodil teprve roku 2002, při pohledu na jeho diskografii se na první pohled zdá, že počet vydaných nosičů zastíní i řadovky veteránů jako IRON MAIDEN či JUDAS PRIEST. Napočítal jsem až 25! titulů pod nimiž je podepsán Vanson Sjerp Von Sichelstein. Pokud jde o kvantitu a periodicitu vydávaných počinů, nenachází SJERP konkurenci. Nicméně s kvalitou jsme tu hodně na štíru.

Stáhl jsem si ze stránek SJERP i další výtvory, abych je mohl s CD "Válcový mlýn Chroustov" konfrontovat a prakticky všechny se nesou ve stejném duchu. Základ tvoří extrémně minimalistické midi melodie (vybavil se mi soundtrack k jedničce a dvojce kultovní gamesky DOOM) občas zpestřené bicím automatem, animálním křikem a velmi zkreslenou kytarou. Vše to působí, jakoby se Vanson s klávesy a počítačem (resp. s hudebním softem) teprve seznamoval. O smysluplnější tvorbě aranží ani nemluvě. Chápu, že autor se nyní nachází v řetězech entuziasmu a že ho tvoření této hudby velmi baví, ale raději bych ještě nějaký ten pátek počkal a pořádně cvičil a piloval. Ono nahrávat dvacetiminutové experimenty pomocí kláves propojených s PC a nabízet je na svém webu k prodeji, se jeví jako dobrý nápad, ale otázkou zůstává, zdali spokojenost nezůstane jen na straně autora při pomyšlení, že zase vytvořil nějaké to zajímavé dech beroucí dílko. Jit s něčím podobným na světlo v současnosti se jeví skoro jako drzost. Ostatně už i MORTIISova prvotina z roku 1993 zněla o poznání interesantněji a to ještě ani moderní hudební programy neexistovaly. Ono totiž zdaleka nestačí nastudovat si manuál k nějakému hudebnímu programu a pak chrlit jednu nahrávku za druhou, ale především je potřeba talent. Ten možná ve Vansonovi dřímá, což takhle chvíli počkat a možná se probudí k životu ve své plné kráse.

Kontakt:
e-mail: sjerp@post.cz

sestava: Vanson Sjerp Von Sichelstein - zpěv, kytara, klávesy, baskytara, programování