14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

THE AXIS OF PERDITION - Deleted Scenes From The Transition Hospital

2005 Code666/Aural Music

Tak toto CD je lahůdka nad jiné. Již při pohledu na vydavatelské duo Code666 a Aural Music musí každému hudebnímu fajnšmekrovi srdce zaplesat. Po dlouhé době deska, jejíž poslech na mě působí jako blažená nirvána. Zvolávám bravo, pánové. Při prvotním poslechu mně na mysl přišly hlavně norské avantgardní spolky, načež jaké se konalo překvapení, když jsem zjistil, že THE AXIS OF PERDITION pocházejí nikoliv ze Skandinávie, nýbrž z Velké Británie. A dále, že za bicí soupravou sedí Dan Mullins z BAL-SAGOTH.

Druhý počin "Deleted Scenes From The Transition Hospital" je nevšednost největšího kalibru, naprosto neuchopitelná deska. Ze začátku jsem si musel doslova klestit cestu tímto CD. V každé skladbě na vás čekají nepředvídatelné nástrahy a překvapení, občas se můžete i pěkně poškrábat o trnitá křoviska. Občas byly i chvíle, kdy jsem jen zíral s otevřenou hubou. Ovšem s každým následujícím poslechem si mě deska velmi získávala, až jsem jí bezhlavě propadl. Její poslech se tak stává až hypnotizující katarzí.

Z prvních tónů úvodní "Deleted Scenes I: In the Hallway of Crawling Filth" se může zdát, že jste do přehrávače zasunuli soundtrack k nějakému opravdu temnému snímku. Z šedých koutů se linou schizofrenní industriální Hamply, podkreslené ambientními plochami. Jaké překvapení se koná asi po dvou minutách, kdy se stylotvorné kormidlo stočí o 180 stupňů a vaši poslechovou místností prosviští nesmírně chladný black metalový blizard. Kdo miluje tzv. cold black metal, zahraný tím nejvybranějším způsobem, jak to umí jen spolky typu SATYRICON, BLUT AUS NORD či KHOLD, musí se při poslechu THE AXIS OF PERDITION rochnit blahem. Koho by omrzel havraní skřehot, tak si v závěsu může vychutnat démonické deklamace jako od nějakého pomateného šílence. A opět trochu ambientu, jak vystřiženého z produkce Cold Meat Industry, nás čeká v "The Elevator Beneath the Valve", aby ho v zápětí udusal black metalový atack "Pendulum Prey (Second Incarceration)". Miluji tento zvuk chladných kytar v symbióze s odlidštěnou industriální fazónou. A asi už nikoho nepřekvapí nefalšované jazzové intermezzo jak z nějakého zahuleného baru s pohodovým piankem a bublavou basou nebo nesmírně oduševnělá suita "One Day You Will Understand Why", za níž by se nestyděli ani ULVER.

THE AXIS OF PERDITION nejenže překvapili, ale rovněž se na mém pomyslném hudebním žebříčku posunuli na nejvyšší pozice. Skupina nejenže dokonale pracuje s moderními studiovými mašinkami, různými samply, počítačem a hudebním softwarem, ale rovněž skvěle ovládá strunné nástroje. Mluvit o skvělém variabilním vokálu by bylo asi zbytečným nošením dříví do lesa. V tomto případě, bez debat, rovných 100 %.

sestava: Brooke Johnson - zpěv, kytara, ambience, Michael Blenkarn - kytara, klávesy, piáno, programming, ambience, hosté: Ian Fenwick - baskytara, Dan Mullins - bicí (live)
produkce: THE AXIS OF PERDITION
studio: Starfade/Alchemilia