29.09.16

06.09.16

06.09.16

TENHI - Maaäet

TENHI - Maaäet

2006 Prophecy Productions

Nastává podzimní období a s ním se mění i lidské vnímání světa. Člověk chodí do práce/školy za tmy a i za tmy se vrací. V tomto čase existují dva druhy lidí. Jedni si pouštějí veselé skladby, aby se zbavili chmury ze sychravého počasí. Druhá skupina využívá tohoto období, aby si vychutnala hudbu plnou smutku, depresí a melancholie, protože toto roční období tyto skladby ještě více umocní. Pokud, stejně jako já, patříte ke druhé skupině, mám tu pro vás jeden klenot z Finska jménem TENHI.

Myšlenka TENHI vždy byla o cestování napříč různými pocity. Styl, který kapela hraje sama nazývá jako folkově ovlivněnou progresivní muziku. Slova jsou psána ve finštině (Jaká škoda, třeba až se naučím finsky, tak je více pochopím. Pomalu se na té finštině pracuje.) a vyplývají z hudebních témat - esoterické nálady, pocity vlastního nitra, křehkost a mystická stránka přírody.

Vznik kapely se datuje do roku 1996, kdy Tyko Saarikko složil první písně pro TENHI a Ilkka Samlminen se připojil ke kapele. První demo mělo název "Kertomuksia" a mělo dobré ohlasy a zachytilo zájem německého labelu Prophecy Productions. Po nahrání promo nahrávky která obsahovala rané verze "hallavedet" a "etäisyyksien taa" byla podepsána smlouva na tři dlouhohrající alba.

Do kapely postupně přicházeli další členové: Ilmari Issakainen (bass g.) při nahrávání miniCD "Hallavedet", Eleonora Lundell (housle) při komponování materiálu pro album "Kauan", Veera Partanen (flétna) jako člen na jam session, z těchto session vznikly dvě skladby použité na Folklore Liedschatz kompilaci, stálou pozici na postu flétnistky má nyní Janina Lehto. Počet členů se mění spolu s živým hraním. Živá hraní TENHI - Etno festivaly v Německu a Finsku, Wave - Gotik - Treffen v Leipzigu. Tyto informace byly získány z oficiálních stránek tohoto tajemného seskupení.

Nyní pár subjektivních informací od mé maličkosti: TENHI je finská přírodní kapela - přírodní v tom nejlepším slova smyslu. Zpívají o přírodě a neřeší žádná závažná témata. Hodně dají na pocity. Mě osobně si získali svými předchozími alby "Kauan" a "Väre". Nebyl to čistý folk. Byly zde hlubší skladby a nástroje umocňovaly atmosféru chladného severu. Jestli bych měl nějak nazvat tento styl, i když nemám rád škatulkování - byl by to doom (neo)folk. Jak jinak nazvat hudbu, která vám navodí pocity jako doom metal a nepotřebuje k tomu sténající hlas, táhlé kytary a majestátné klávesy. Tím samozřejmě nechci nijak hanět doom metalovou scénu, kterou mám rád. Jen chci popsat, že to jde i jinak. Co velmi oceňuji, je složení nástrojů. Vedle flétny (převážně příčné), houslí, elektrické/akustické kytary, bicích bych rád vyzvedl klavír a kontrabas.

Nejedná se zde o klávesy, ale o skutečný nádherný klavír, který nelze ničím jiným nahradit, a který navozuje tu správnou atmosféru samoty. Kontrabas a jeho hluboké tóny krásně souzní s výše položenými houslemi a violou. Zpěvák svým hlasem připomíná projekt HEIJALA - též zpívaný ve finštině s podobně zabarveným hlubokým hlasem (místy šeptavým) a podobnou náladou skladeb. Při poslechu skladeb na vás dýchne chladný sever jako v případě alb projektu JÄÄPORTIT, který by co nevidět měl vydat své nové album u Epidemie records.

Nyní album "Maaäet": Album je opět o kousek dál než předchozí deska, kterou jsem od nich slyšel, ale styl zůstává. Proč také měnit něco, co si sami vytvořili a má to úspěch a hlavně je to jejich vlastní styl. Nebudu zde rozebírat jednotlivé skladby, mohu pouze říct, že všechny se nesou v pomalém nebo středním tempu. Jsou zde nádherné motivy, hrané jak na housle tak na klavír. Tato hudba se nepopisuje lehce, ale můžu říct jedno, není na první poslech. Poprvé, když jsem slyšel TENHI mě upřímně nic na jejich hudbě nebralo, ale nedalo mi to a pronikl jsem do jejich tajemného světa přírody.

Pokud si někdo toto album pořídí, spíše bych mu poradil, kdy nebo kde ho má poslouchat. Na mě osobně nejvíce působí při ranní cestě autobusem do práce a při cestě z práce. Vysvětlím: při ranní cestě autobusem do práce, kdy se ze tmy stává pološero, vám vaši spolucestující připomínají klátící se opadané stromy, které vidíte okny autobusu venku, takže jste doslova obklopeni přírodou.

Při návratu z práce ve večerních hodinách a cestě od vlaku kolem pole a osamělých zahradních domků máte pocit, že jste v tu chvíli na tomto místě úplně sám, ale je to příjemný pocit. Zavřete-li oči, ucítíte pod nohama ne chladný asfalt, ale praskající sníh. Hráčsky je album zvládnuté naprosto s přehledem. Smekám.

Na závěr pár novinek od TENHI: Datum vydání alba "Airut: aamujen" je 20. 10. 2006."Airut: aamujen" je pokračování "Airut:ciwi" které bylo vydáno roku 2001. Klavírně laděné "Airut:aamujen" bylo původně vydáno v malém nákladu přes studio Utus tudio v prosinci 2004 pod názvem "Harmaa". Po podepsání také s Prophecy chtěli (TENHI) nahrávku znovu vydat s názvem "Tenti" a dát tak ságu dohromady. Sága od TENHI jménem "Airut" je založena na představách Ilmari Issakainena. Sága pokračuje a hledá další cesty nalezené ve skladbách TENHI. Materiál pro "Airut:savoie" je již složený a na konci léta příštího roku by mohli TENHI vstoupit do studia.

Momentálně pracují na dvojalbu, které bude vydané při příležitosti desetiletého výročí seskupení. Dvojalbum bude obsahovat rarity, nevydaný materiál a alternativní verze jejich skladeb. Bude též obsahovat demo z roku 1997 "Kertomuksia" a "Airut:ciwi" miniCd a také nevydané skladby "Airut:saga" z let 2001-2004. Koho uspokojí i klidná hudba, která má v sobě skrytou nálož emocí, tomu doporučuji TENHI.

sestava: Ilmari Issakainen - bicí, piáno, kytara, baskytara, perkuse, doprovodný zpěv, Tyko Saarikko - zpěv, piáno, harmonium, synth, kytara, perkuse, Ilkka Salminen - zpěv, kytara, baskytara, harmonium, perkuse, hosté: Inka Eerola - housle, Jaakko Hilppö - doprovodný zpěv, Janina Lehto - flétna, Tuukka Tolvanen - doprovodný zpěv
produkce: TENHI
čas: 60:20
země původu: Finsko