29.09.16

06.09.16

06.09.16

NEBELHEXË - Dead Waters

NEBELHEXË - Dead Waters

2009 Candlelight Records/Amber Autumn

Čarodějka Andrea "Nebel" Haugen nezahálí a na svém sublabelu Candlelight Records Amber Autumn vydává v rámci sólového projektu NEBELHEXË další nekonvenční dílko s názvem ponořeným opět do metaforického jinotaje - "Dead Waters". Trochu mě mrzí, že tvorba NEBELHEXË i po tolika letech nenalézá odpovídající odezvu. Chápu, že se jedná o alternativní scénu, ale třeba další čarodějci Jarboe, s níž Andrea letos natočila společný singl "Don't Kill the Animals", se léta dostává mnohem výraznějšího uznání.

Ponechme stranou marketingové spekulace a vkročme rovnýma nohama do expresivního světa naplněného přírodní mystikou a esoterismem dávných předků. Přestože se Andrea již dávno oprostila od neofolkových vyjadřovacích prostředků, onu půvabnou, až nadpozemsky krásnou atmosféru se daří kouzlit neméně přesvědčivě i formou moderní elektroniky. V globálu NEBELHEXË pokračuje přesně tam, kde skončila minulá deska "Essensual" s kosmetickým rozdílem v podobě důrazu na naléhavost. Též elektronický (a částečně gothicrockový spodek) působí pestřejším dojmem. Pokud na minulých počinech skladba obsahovala dva, tři repetitivní samplové motivy sloužící jako podklad pro razantnější elektrickou kytaru, na "Dead Waters" se karty obrátily, elektronické kudrlinky tepají mnoha rozličnými zvukovými barvami v několika vrstvách a kytary své růžky vystrčí s mnohem menší razancí. O to více je však kladen důraz na variabilitu. Kytaristé nešetří zajímavými efekty, příjemně znějí především různé hůře definovatelné polovybrnkávačky či polosóla, stručně řečeno, konvenční rockovou kytaru neuslyšíme ani v jedné skladbě.

Prim nahrávky tvoří především zpěv Andrey Haugen a spolu s elektro-kytarovým skeletem se jedná o další hudební nástroj či spíše nástroje, neboť Andrea nešetří rozličnými vokálními variacemi. Doslova se vyžívá v až éterických vícehlasech, které jsou naprosto dokonale zakomponované do elektronických aranží. Osobně jsem si velmi oblíbil jakési ambientní intermezzo "In My Dreams I Am Free". Tato kompozice se zcela vymyká standardu minulé tvorby a Andrea poodhalila zase trochu jiné, neméně elektrizující a příjemně erotické dimenze svého úchvatného hlasu. Podobné hřejivé záchvěvy registruji též v na první pohled křehké baladě "Digital Sleep", která však překvapí temperamentně rozjuchaným refrénem. Ve skladbě "Fallen" zase NEBELHEXË ukáže svoji hitovou tvář a pokud by radiostanice byly trochu více otevřené, neviděl bych problém v jejím zařazení do playlistu.

Přestože nahrávka sází na přístupné melodie s transparentními aranžemi, rozhodně jsem se nenudil ani vteřinu. Ačkoliv se jedná o otřepanou frázi, nemohu než konstatovat, že zpěv Andrey působí jako léčivý elixír, jako životadárná mana. "Dead Waters" považuji za nejvyspělejší počin NEBELHEXË, za album natolik podmanivé, že nalézt odpovídající konkurenci se jeví jako úkol velmi obtížný, ne-li nemožný.

sestava: Andrea "Nebelhexë" Haugen - zpěv + hosté
čas: 41:09
styl: darkwave/ambient/gothic/rock