29.09.16

06.09.16

06.09.16

NORDVARGR - For the Blood Is the Life

NORDVARGR - For the Blood Is the Life

2007 Old Europa Cafe

Jméno Henrik Nordvargr Björkk není třeba lidem zajímajícím se od post-industriální scénu představovat. Pro ostatní čtenáře: jedná se o velmi známého a plodného švédského muzikanta, který svou kariéru začal v roce 1989 v elektronickém seskupení POUPPÉE FABRIKK a v death industrial kombu MASCHINEZIMMER 412 (Mz.412). Paralelně s aktivitami různých seskupení se věnuje sólové dráze, z níž vychází obrovské množství nahrávek. Nordvargr spolupracuje s několika plodnými umělci ze scény noise, industrialu a extrémního metalu (mezi jinými s MERZBOW a LASSE MARHAUG). Jeho jméno ale též figuruje v projektech, která vydává pod různými názvy jako FOLKSTORM či TOROIDH. Jeho díla vychází u Old Europa Cafe a Cold Spring, kde je evidován jako dlouhodobý přítel a spojenec.

Album "For the Blood Is the Life" je vytvořeno jako pocta starému folklóru, mýtům a záhadám obklopujícím vampyrismus a též jako hudební ponor do chladných nocí a opuštěných hradů a zapomenutých objektů.

Už při prvních tónech intra "Ehimmy" se začínáte otáčet, zda za vámi někdo nestojí, protože máte opravdu pocit, že začíná nějaké hororové dobrodružství. V "Masani" se člověk ocitá na chodbě starého hradu, kde se ze stěn ozývají paměti tohoto objektu mluvící o bolesti a zážitcích všech majitelů hradu. Opatrně dělá krok za krokem. "Pelesil": každé sídlo má svou kapli, proto i zde se z chrámu páně ozývají zvuky, které vábí noční zvědavé návštěvníky do místa, kde člověk může být blíže bohu. "Roroii", bůh buď milostiv jeho duši - slyšíme hlasy ze světa mezi živým a mrtvým. Zrychlený dech jediné živé bytosti široko daleko prohledává všechny temné kouty s nadějí, že něco najde a s nadějí, že něco nenajde jeho. Zatím to vypadá na tu druhou možnost.

"Algul" začíná přicházet na kloub, co se zde stalo. Co zapříčinilo zpustnutí této majestátní stavby. "Talamaur": zesnulé chotě vládců hradu promlouvají. Milovaly, ale ani to nestačilo, aby odvrátily předurčený osud prokletých. "Bruvsa" z poslechu memoárů zemřelých probudí pohyby tajných dveří a vytí pohybující se neskutečně blízko. Blíží se obrovský vlk. Není to vlk, je to vlkodlak. Skáče na nebohého smrtelníka. Ten si v posledním záchvěvu zakrývá obličej, aby nepohlédl smrti přímo do tváře, avšak při skoku vlkodlak mizí. Utéct nebo neutéct? Už teď toho bylo na jednoho dost. Něco se blíží a nebude to nic příjemného. "Vurhodlah", ano, krok za krokem se blíží. Vyceněné tesáky, ze kterých odkapávají sliny smíchané s čerstvou krví. Opět náhle mizí.

"Upir": trocha krve nikoho nezabije, a kdo lépe umí oholit než hrabě. Jistě, že se člověk nechá. Nic jiného mu ani nezbývá. Během procedury si vyslechne celý příběh prokletí a bolesti. "Ulukky" - hladké oholení. Ani jedna kapka neukápla. Naštěstí. "Swawmv": začíná svítat. Z tajemných zákoutí se stávají polorozpadlé kusy stěn a stropů. Ale byl to opravdu jen sen? Nebo se to skutečně stalo? Kdo ví? To, co venku štěká, není vlk, ale pouhý pes. Aspoň si to člověk snaží sám sobě vnutit. Lidský hlas na samém závěru vyleká a zároveň uklidní. Byl to asi jen sen.

Tohle album se nedá lehce popsat. To se musí slyšet. Anebo ještě lépe: prožít za temné noci.

sestava: Henrik Nordvargr Björkk - vše
čas: 40:06