29.09.16

06.09.16

06.09.16

CHANDEEN - Teenage Poetry

CHANDEEN - Teenage Poetry

2008 Kalinkaland Records

Německý nezávislý label Kalinkaland Records disponuje ve své stáji opravdu výjimečnými hřebci. Jedním z nich je smíšené německé trio CHANDEEN. Přestože tuzemskému posluchači nemusí název skupiny nic říkat, CHANDEEN vznikli již roku 1990 a na svém kontě mají osm studiových počinů včetně nejnovějšího "Teenage Poetry". Sice jsem neslyšel předchozí CD, nicméně dle dvou videoklipů uveřejněných na MySpace profilu usuzuji, že v minulosti ve skupině figurovaly (krom leadera Haralda Löwyho) i dvě sličné zpěvačky a společně produkovali tradiční dreampop. Kvalitní a potažmo drahé řemeslné zpracovaní videoklipu značily i jisté komerční tendence spolku. Nicméně s příchodem letošního alba "Teenage Poetry" se jedná o úplně jiný šálek kávy.

Hudba CHANDEEN roku 2008 září mnoha rozličnými barvami a zní všelijak, jenom ne komerčně. Nyní v sestavě působí nová zpěvačka Julia Beyer (též pěje v TECHNOIR) a musím říci, že disponuje přesně tou správnou barvou hlasu, při jejímž poslechu (zřejmě hlavně u mužského pohlaví) příjemně mrazí na šíji. Hned v úvodu musím odradit všechny ty, kteří čekají přístupnější muziku vhodnou jako kulisu třeba při žehlení. O žádnou ENIGMU či ENYU se opravdu nejedná. CHANDEEN znějí mnohem sofistikovaněji a pojmy jako líbivost či kýčovitost u nich patří jednozančně mezi tabu. Desku "Teenage Poetry" ovšem nemohu zařadit ani po bok dark ambientnich spolků a těch minimalisticky znějících už vůbec ne, neboť z hudby sálá nikoliv temná či zádumčivá nálada, ale mocné porce melancholie či pocitu osamění. Jako vhodný příměr se jeví zhudebněné ticho. Ostatně úvodní "hitovka" "Welcome the Still" k tomuto názoru přímo vybízí.

Stylově se při poslechu desky pohybujeme na vlně zasněných ambientních ploch v duchu syntezátorového pionýra Stevea Roache a v pasážích, kde svůj prim získává podmanivý Juliin zpěv, přicházejí na řadu prvky dark wave či chcete-li inteligentního popu evokujícího interesantní projekt DELERIUM, za nímž stojí muzikanti z nehynoucích FRONT LINE ASSEMBLY.

Může se zdát, že CHANDEEN působí trochu schizofrenním dojmem, kdy nekonečné (nikoliv monotónní) syntezátorové plochy střídají přístupnější písničkové formy skladeb. Nicméně jako celek deska vyzní velmi celistvě, vůbec ne roztříštěně, protože všechny stylové a pocitové změny na albu vznikly velmi promyšleným způsobem. CHANDEEN však šli ještě dále a již tak rafinovanou nahrávku okořenili tesklivým piánem, zajímavě znějící kytarou a též různými samply převážně z noir filmů. Pokud mě sluch neklame, zaregistroval jsem diskuzi Ricka Deckarda s androidkou Rachael z kultovního sci-fi Blade Runner. Ostatně pokud znáte též výtečný Vangelisův soundtrack, tak budete vědět, odkud že vanou inspirační větry CHANDEEN.

sestava: Julia Beyer - zpěv, Mike Brown - modulární syntezátory, programování, kytara v "A Last Goodbye", Harald Löwy - syntezátory, piáno, programování, hosté: Florian Walther - kytara, Anji Bee - zpěv v "Tomorrow"
produkce: Harald Löwy a Mike Brown
čas: 53:24
styl: dark wave/ambient