06.09.16

06.09.16

OPETH

OTHALA - Nar alting er glemt...

OTHALA - Nar alting er glemt...

2008 Ravenheart Production

Zástupci neofolkové scény, dánská skupina OTHALA, vydala 2.2.2008 u české vydavatelské firmy Ravenheart své druhé album s názvem "Nar alting er glemt...". 11 skladeb je věnováno norským mýtům a nordickému folklóru, texty jsou psány s důrazem na význam slov "domov", "kultura", "tradice" a na odkaz předků, ovšem český posluchač to vycítí pouze z atmosféry jednotlivých skladeb, neboť texty jsou výhradně v dánštině. Většinou akustická hudba je atmosférická, lehká i temná díky nenásilně vloženým prvkům black a doom metalu. OTHALA se netají ovlivněním ze strany kapel OF THE WAND AND THE MOON a SOLEFALD.

Přestože se skladby nesou v podobném duchu, tak pochvalu si kapela zaslouží především za vokální projev. Jednotlivé kompozice jsou (kromě jednoduchých folkových melodií) stavěny na prolínání hlasů, jejich zdvojování a měnění polohy od čistého hlasu k místy až blackovým skřehotům (samozřejmě přiměřeným, neopouštějícím hranice neofolku), nechybí ani šepot. Trefou do černého se jeví přizvání hostující zpěvačky Nanny Barsley. Všechny popsané atributy zpěvu se nejvíce projevily ve čtvrté skladbě "Galder". Třetí skladbu " Da old var arle" skvěle obohatila jmenovaná zpěvačka svým zajímavým a procítěným hlasem. V této skladbě mi však připadá, že pan baskytarista je místy prostě vedle, což těm, kteří disponují hudebním sluchem, musí zákonitě rvát uši (ale snad je to způsobeno použitým baskytarovým efektem). U této pomalé kompozice je to škoda, neboť aspirovala na jednu z nejlepších skladeb na albu, zejména kvůli skvělému zdvojenému zpěvu i procítěnému závěrečnému vokálu.

Kromě zpěvačky se na albu objevují i další dva hosté. Bubeník Oliver Holm se přidává v páté (a v celku nenápadné) skladbě k akustickým kytarám, a je plně využit v jediné stylově odlišné skladbě "Om hundrede ar", která po utahaném začátku a mezihře přechází v black metal (nebál bych se přívlastku "alternativní"). Posledním hostem je kytarista Bue Thorin, který v této blackové skladbě obsluhuje elektrickou kytaru, svojí hrou (vyhrávky na zbustřenou kytaru) rovněž ozvláštnil skladbu "Slid", ve které hraje prim šamanský buben a půvabný zpěv Nanny Barsley. Do alternativnějších vod nás zavede šestá kompozice s vícero motivy ("Bålfærd"), a to díky opět skvělé zpěvačce, která mění polohy hlasu a zpěvový výraz. Jako "klasicky" folkovou bych označil skladbu "Når regn falder" a "Tomhed mørke" - zde při vybrnkávané melodii vyniká dobrý vypravěčský hlas i jeho pěkné zdvojování zpěvačkou. Snad ještě jednu poznámku - ve druhé skladbě mi refrén až příliš připomíná refrén skladby "With Or Without You" od U2 z roku 1987.

Na poslech je to příjemné a nenásilné album, jehož jednoduché melodie a dobře zaranžovaný zpěv mohou být tím pravým balzámem na duši. Na můj vkus je album však příliš poklidné a jednoduché, a nejvíce bych pochválil za skvělý zpěv hostující zpěvačku Nanny Barsley, která album posunuje o několik pomyslných příček výše.

sestava: Bo Pierre Bolander - zpěv, kytara, šamanské bubny, perkuse,
Thomas Galinn Priiskorn - zpěv, syntezátory, šamanské bubny, baskytara

produkce: Poul Fauerholm a OTHALA