06.09.16

STAROFASH - The Thread

STAROFASH - The Thread

2008 Mnemosyne Productions / Candlelight Records

čas: 41:53
styl: avant-garde/minimal electronic

Nad hudebními projekty, v nichž dominuje Heidi Solberg Tveitan (známá též pod pseudonymem Ihriel, mimo jiné manželka Ihsahna), od počátku zářila aura uměleckého dojmu, nicméně hned v úvodu musím konstatovat, že její druhé sólové album STAROFASH "The Thread" hraničí přímo s genialitou. Prakticky vše, počínaje velmi estetickou a stylovou retro image hudebního projektu, přes rafinovaně promyšlené aranže, až po celkově průzračnou produkci nahrávky. K realizaci díla si Heidi přizvala dvě zajímavé persóny - německého hudebníka Markuse Reutera a japonského cyberpunkového spisovatele Kenji Siratoriho (ten se prý zhostí textů i na dalším počinu).

CD "The Thread" neohromí dechberoucími hráčskými výkony ani ekvilibristickými orgiemi, spíše naopak. Jedná se de facto o velmi tichou, introvertní nahrávku, jejíž těžiště spočívá v minimalistických postupech snoubících se s citem pro avantgardu a v neposlední řadě extrémním smyslem pro gradaci. Hudbu STAROFASH bych přirovnal ke kapce ranní rosy netečně stékající po sytě barevném okvětním lístku té nejkrásnější květiny. Tyto nepatrné kapky vody, na nichž magicky pableskují smrtící sluneční paprsky jsou bezbranné a nahé ve své přirozenosti, a právě díky nim též natolik pomíjivé. Bez nutné participace vnímavého posluchače může album jen tak nenápadně prošumět. "The Thread" vyžaduje opravdu soustředěný poslech, jedině poté se dostaví doslova orgasmická slast, v opačném případě vás může přemoci pocit apatického nezájmu. Nahrávka totiž vyžaduje nalezení toho správného klíče.

Nečekejte však nějaký hardcore ambient či disonantní modernu. Naopak: otrlejší posluchači mohou v desce spatřovat až hitové ambice. Třeba "Him And Her", v níž s excentrickou naléhavostí dominuje progresivní baskytara, jíž sekundují jako zklidňující protipól samply evokující sakrální sbory. Nebo v následující třetí kompozici "The World Spins for You" se pro změnu hluboko do šedé kůry mozkové vryje jednoduché a přesto velmi libozvučné piáno okořeněné o zajímavě zefektovanou kytaru vyluzující příjemný "kulatý" zvuk. Ačkoliv se jedná o sólový počin zpěvačky, Heidi se až v této skladbě poprvé rozezpívá. Ostatně v případě této umělkyně musí být vše nonkonformní; pokud jiné sólové desky kladou důraz především na zpěvovou linku, v případě tohoto CD je tomu přesně naopak. Nezapomínejme, že Heidi je též zručná hudebnice (podobně jako umělecky kompatibilní Lisa Gerrard). Její zpěv hraje na nahrávce spíše sporadickou roli, navzdory faktu, že disponuje opravdu čarokrásným hlasem. Heidi a mnoho dalších najatých hráčů se mnohem více soustředí na samotnou instrumentaci, doslova si s jednotlivými tóny a aranžemi pohrávají. "The Thread" je tak činí nesmírně hravou, neposednou nahrávkou, na níž vás v jednu chvíli okouzlí jeden hudební motiv a vzápětí se ocitáte ve zcela jiných dimenzích.

Nekonají se ani tak krkolomné excesy, vše se děje s velmi (opakuji velmi) poklidnou plynulostí. Z narkotického limbu vás občas vytrhnou rafinovaně implementované samply, třeba blíže neurčený kovový lomoz (nikoliv však industriálního charakteru) v "Drag Them Down", orchestrální rozmachy v "The Snake Pit" (mimochodem snad nejdepresivnější část alba spolu s epilogem "Neo Drugismo") či jakoby rozladěná elektrická kytara v "Blood Bones And a Skull". No, a když k tomu všemu připočteme flegmaticky vyznívající zpěv hostujícího Kristoffera G. Rygga z ULVER, je doslova vymalováno. Jako pěst na oko následně působí překvapivě distingovaná skladba "Crossing Over", nejen právě pro její konvenční charakter, ale především díky spektakulárnímu tandemu Kristoffer/Heidi se jedná o největší "hit" alba. Ostatně slovo hitovost se zdá být v souvislosti s projektem STAROFASH nesmírně ambivaletní, neboť pro drtivou většinu posluchačů zřejmě zůstanou i ty nejkonvenčnější pasáže zahalené mlhou neporozumění. Na druhou stranu milovníci rozličných hudebních libůstek zřejmě CD na pěkně dlouho nedostanou z přehrávače.

"The Thread" je bezesporu nádherné album. Paradoxně navzdory kompozičnímu minimalismu však svou náruč posluchačům otevírá velmi ztuha. Pro jeho komplexní pochopení však vyžaduje především trpělivost, velmi napomůže posluchačova sympatie k celkovému nostalgickému nádechu nejen nahrávky, ale celého projektu. Ostatně STAROFASH nezapřou ve své podstatě tak trochu retro kořeny.

sestava: Heidi Solberg Tveitan - zpěv, nástroje, Markus Reuter - kytara, baskytara, mellotron, vibraphone, nástroje + hosté
produkce: STAROFASH
1. How To Invent a Heart