29.09.16

06.09.16

06.09.16

IGORRR - Moisissure

IGORRR - Moisissure

2008 vlastní náklad

Co se vám vybaví při slovech "hudební experimentátorství"? Něco zákonitě nepoživatelného a divného nebo zajímavého a osvěžujícího? Předem ztrácíte zájem nebo nastražíte uši a natěšeni na nové věci hltáte recenze, kde se toto slovo objevuje?

Ačkoliv patřím ke druhé skupině, musím podotknout, že bývám často zklamán. V recenzi čítám ódy na originalitu a zběsilý avantgardní nátěr, ale z desky se často vyloupne album jen přirozeně progresivní. Není se ovšem čemu divit. Hodnotit desky totiž znamená hledat zajímavé věci v tunách hnoje od kapel, které jsou více iniciativní než inovativní. Redaktoři často zoufalí z nekonečných stovek minut plných "ryndyndyndyndyndyn, satan, ryndyndyndyndyn, satan, ryndyndyndyndyndyn" se tak chytají stébla v podobě čehokoli jen trochu odlišného. Jednooký mezi slepými králem. Jinými slovy řečeno, často čteme slovní ejakulace na desky, které jsou pouze mírně nadprůměrné, přičemž progresivní přístup bývá omylem považován za avantgardní. Když je jimi ověšena každá druhá recenze, ztrácejí euforické a vznešené přívlastky svůj původní smysl a hodnotu.

Jak tedy popsat album, které by si skutečně zasloužilo ona vzletná pojmenování a nesklouznout přitom do dramatického tónu? Jde to obtížně, když už jen pouhé vyjmenování všech na albu zastoupených žánrů zní jako reklama postavená na laciném efektu: breakcore, jazz, hip-hop, death metal, vážná hudba, swing a sborový i operní zpěv.

Gautier Serre alias IGORRR se pokusil o skutečně netradiční spojení. Jádrem desky je breakcore, ovšem nikoli ve své klasické podobě souvislého extrarychlého náporu, ale spíše jako plejáda nejrůznějších ruchů. Namístě je otázka, proč vůbec mlácení, skřípaní, valchování plechu a různé typy detonací označovat jménem, ale právě toto je na desce nejzajímavější. Nosná linka v podobě velmi prostého rytmu nebo polorytmu dokresleného klavírem či houslemi je nepravidelně přerušována kovovým drnčením a mlácením do bicích. Zpočátku to vypadá jako zvukové znásilňování, ale postupem se ze všeho toho hluku vyloupne geniální ozvláštnění jednoduchých klávesových melodií.

Už úvodní "Valčík dekompozice" napovídá, co posluchače čeká v následující půlhodince. Tedy částečně napovídá, protože udělat si jednotný obraz o neustále se proměňujících skladbách je nemožné. Pomalý rytmus bicích dokreslený varhanami střídá bzukot hmyzích křídel a sypačka, která odezní stejně rychle, jako se objevila. Následují majestátní housle, dvouvteřinový rachot a opět housle dohromady s bicími a varhanami.

Při prvním poslechu už po několika minutách přestávám stíhat, co se děje. Vrchol překvapení přichází se skutečně velkoryse pojatou peckou do obličeje v podobě spojení death/blacku a flamenga. Střídaní pasáží, kde zní pouze akustická kytara, kastaněty a epický čistý zpěv, s metalem a jejich následné propojení je dovedeno k dokonalosti, bez stopy čehokoli násilného. Spojení nespojitelného je ostatně hybným momentem celého alba. V tomto směru nejšílenější část představuje skladba "Brutal Swing", která už svým názvem napovídá, že nasládlé retro čtyřicátých let zde dostává nový, skutečně elektrizující rozměr.

Pokud se tedy neomezujete na jeden či dva žánry a léta čekáte na autora, který by měl dost invence a odvahy na to, aby ukázal, že slovo konzervativní znamená totéž, co mít železnou kouli přidělanou řetězem k noze, a že tradice je jen výmluva a záchrana pro ty, kteří už nemají co říct, tak jste ho právě našli. Kdyby MOBY začal inklinovat k noisu, mohlo by to vypadat zhruba takto. "Moisissure" je nesporně výjimečný hudebně-zvukový klystýr, který je stejně našlapaný jako elegantní a stejně neurvalý jako ladný.

Pochybuji ovšem, že se zrovna tato deska dočká masové obliby, neboť velká část posluchačů, nemluvě o recenzentech, je naprosto spokojeně zabořena po pás v kádi plné hudebně nulově přínosných průměrných šmidlalů a vrzalů, kteří povzbuzeni pravidelným opileckým ryčením těžce pracujícího publika chrlí jeden "skvost" z druhým. Posluchač, který si zvykl na příval průměrnosti zaměňované za kvalitu, vnímá drobné výstřelky jako výrazné odchylky, a hudební vkus zvalchovaný horami sraček s působivými logy a hezkými obaly není schopen pojmout a pojmenovat skutečně odvážné věci.

Jediný způsob, jak se vyhrabat z tohoto vakua, vyživovaného obecně rozšířenou neuvěřitelnou neschopností lidí vyrovnat se s jakoukoli kritikou, je snad jen hromadné rozšiřování desek jako je tato do všech poštovních schránek.

A v nejlepším případě je "Moisisssure" jen první krůček, neboť IGORRR sice míchá všechno možné, ale nejde příliš do hloubky. Samotná paralelní přítomnost nespočtu žánrů je natolik originální, že není třeba v rámci jednoho z nich předvádět něco propracovaného. S napětím tak možno očekávat, že se v budoucnu dočkáme desky, která by svým záběrem obsáhla hudbu jako takovou. Ale to příliš předbíhám, prozatím jsem unesen ze skutečně průkopnického přístupu, který si nezaslouží jiné než nejvyšší hodnocení.

sestava: IGORRR - veškeré programování
produkce: IGORRR
studio: Ghost Paris