06.09.16

Lustmord - Juggernaut

Lustmord - Juggernaut

2007 Hydra Head Records

čas: 40:08
styl: dark ambient

Brian Williams, známější pod uměleckým pseudonymem Lustmord, zásobuje svými obskurními artikly posluchače těch nejtemnějších hudebních vizí již od počátku osmdesátých let. Za tento čas si vydobyl nejen respekt ze strany posluchačů a kritiky, ale též jeho talent ocenil televizní, filmový či herní průmysl. Lustmord tvoří natolik unikátní hudbu, že se zapříčinil nejen o expanzi novodobé vlny dark ambient/industriálního žánru, ba co více, po celá ta dlouhá léta si v něm drží výsadní postavení.

Za nejtypičtější poznávací rysy jeho tvorby lze považovat svébytné uchopení těch nejtemnějších apokalyptických vizí, jaké si lze jen představit. Pakliže ostatní kolegové se snaží podobného efektu dosáhnout různými disonantními industriálními samply, kdy výsledek připomíná spíše hudební anarchii a chaos či se uchylují k nekonečným minimalistickým syntetizátorovým tryznám, kdy ve výsledku na posluchače dopadá spíše pocit apatie, Lustmord k věci přistupuje mnohem sofistikovanějším a především experimentálnějším způsobem. K dosažení co nejvíce sugestivního vyznění využívá třeba ultra nízké akustické frekvence (pod 20 Hz), tedy infrazvukové tóny, různé rituální prvky či k navození šamanské atmosféry tibetský lesní roh. Nezřídka spolupracuje se stejně nekonvenčně smýšlejícími umělci jako např. Robertem Richem, Mikem Pattonem (FANTOMAS), Jarboe, Hecate, Adamem Jonesem (TOOL, PUSCIFER) či Aaronem Turnerem (ISIS, OLD MAN GLOOM, LOTUS EATERS, HOUSE OF LOW CULTURE, též majitel vydavatelství Hydra Head Records), nejintenzivněji však v posledních letech přilnul ke Kingovi Buzzo (aka Buzz Osborne) z kultovních post-hardcore/punkových MELVINS. Z této kooperace vzniklo několik výtečných projektů, z nichž bych vyzdvihl především originální album "Pigs of the Roman Empire" (zde se jedná o unikátní "ztemnění" rockové hudby MELVINS lustmordovými vizemi), zatím aktuální dlouhohrající nahrávka "[ O T H E R ]" nebo loňský předposlední studiový počin "Juggernaut", jenž bych blíže přiblížil.

Pokud se Lustmordova tvorba v devadesátých letech minulého století nesla v duchu ortodoxního dark ambientu, v posledních letech spatřuji mnohem širší rozpětí a především experimentálnější ráz v jeho produkci. Samozřejmě nečekejte příklon k mainstreamovější temné elektronice, spíše rozšíření hudebních obzor a razantnější implementace především elektrické kytary. Ta sice figurovala v diskografii dříve, nicméně nyní tento nástroj směle konkuruje chladné elektronice. Od Kinga Buzzo naštěstí nelze očekávat konvenční kytarovou hru (ostatně vše v kontextu s Lustmord postrádá jakýkoliv standardní charakter), ale neméně zkázonosný přístup k hudební produkci. Beznadějně tíživé syntetizátorové plochy ještě více umocňuje nesmírně syrový a nebezpečně nízko podladěný kytarový sound. Akordy v klasickém slova smyslu byste hledali jen stěží, k hudbě Lustmorda totiž dokonale padnou drásavé kytarové prstoklady evokující sludgeový minimalismus, bez něhož by z CD "Juggernaut" zbylo jen dark ambientní torzo. Za velice originální považuji i v jistém aspektu pozitivně vyznívající vybrnkávačky, jež se jako jediné přibližují čistému kytarovému zvuku, potažmo něčemu, co lze s jistou nadsázkou označit za kytarové sólo. S podobnými nonkonformními ambicemi se Buzzo zhostil též "zpěvu" (nutno zdůraznit, že se opět nejedná o zpěv v pravém slova smyslu, ostatně i metalový growling proti této elektronicko-vokální exhibici působí poněkud naivně).

U nepřipraveného posluchače, zcela osvobozeného od sludgeové či posthardcoreové subkultury, může počin "Juggernaut" vzbuzovat nechápavé až odmítavé afekty. Vše zní na první poslech poněkud rozladěně, nekonzistentně a především nelibozvučně. Lustmord připravil pro kytary opět jeho typické neméně drásající elektronické podloží, jakýsi post-apokalyptický soundtrack, jehož vrchol spatřuji především v závěrečné "Item", kde již natolik bezútěšnou atmosféru ještě více umocňují šeptané záhrobní recitativy, přehlušované válečnou vřavou, linoucí se jakoby zpoza horizontu. Pokud si libujete v hudbě, jež se musí číst/poslouchat mezi řádky, doporučuji se po "Juggernaut" rozhodně poohlédnout. Osobně jsem z něho až nekriticky nadšený.

sestava: Lustmord – elektronika, King Buzzo – kytara, zpěv
produkce: Lustmord, King Buzzo
1. Erie