14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO - ONANI - [Practice Makes Perfect]

2008 Cold Meat Industry

Pokud se při vyslovení slova sex rdíte, při pomyšlení na rozličné sexuální praktiky vám běhá mráz po zádech a masturbaci považujete doslova za zločin, tak se raději dekadentnímu švédskému duu ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO vyhněte obloukem. Zakladatel ansámblu Tomas Pettersson od počátku ve své tvorbě nekompromisně razí specifický smysl jak pro temné erotické estetično, čerpající především z bezedné inspirační studnice prostopášného starověkého Říma, tak pro apokalyptické vize, vzešlé třeba ze spirituální mystiky Aleistera Crowleyho nebo Williama Blakea. Když se k tomuto libertinu připojila neméně svérázná sukuba Rose-Marie Larsen, pro niž nejsou tabu ani S-M praktiky, jež se zhostila vzrušujícího erotického recitativu a též v neposlední řadě svým charismatem výrazně podtrhla především koncertní dramaturgii, dekadentní dílo zkázy bylo dokonáno.

Rozhodně však ideologické zaměření ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO, které je pro spolek snad ještě stěžejnější, než samotná hudba, nespatřujte v laciné pornografii či v jiných brakových a morálně pokleslých žánrech. Ve své tvorbě se švédské duo snaží specifickým způsobem navázat spíše na odkaz prokletých básníků a uchopit delikátní témata s uměleckou ambicí. Kdo tedy očekává, navzdory názvu osmého dlouhohrajícího alba "ONANI - [Practice makes Perfect]", ostentativní snahu šokovat, bude nejspíše zklamán. ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO se naopak uchylují ke komornější stylizaci upřednostňující vyznění celku s nutnou participací kompatibilně smýšlejícího posluchače.

Přestože se dílo "ONANI - [Practice makes Perfect]" již rapidně vzdálilo od dusných industriálně-ambientních počátků skupiny a nezapře inklinaci k přístupnější písničkové formě, bezpochyby ho v rádiovém éteru nikdy neuslyšíme. A tento fakt jedině kvituji, díky nálepce "morálně závadné" si naopak ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO oblíbí pouze individualistická, ryze undergroundová a nepokrytě smýšlející komunita. Díky tmářské fazóně tak album "ONANI - [Practice makes Perfect]", (jehož limitovaná emise v počtu 444 kopií proběhla i pro milovníky vinylového fetiše) získává opět další rozměr.

Srovnám-li "ONANI - [Practice makes Perfect]" s předchozí tvorbou, jako první se projeví určitý kompromis, na jedné straně se snaží Tomas navázat na odlehčenější písničkovou formu, započatou na "Cocktails, Carnage, Crucifixion And Pornography" a umocněnou především na hravém "Apocalips", na straně druhé se nechce vzdát astrální imaginárnosti prvotních počinů. Vrcholem tohoto enigmatického konglomerátu se stala především třetí kompozice "Can You Hear the Devils Laughing? (or is it Just Me)". Rozhodně nedoporučuji tuto skladbu poslouchat uprostřed noci na nějakém opravdu osamoceném místě a už vůbec ne na hřbitově. Neboť zpoza listím posetých náhrobků, osvětlených jen chladnými plápolajícími plamínky smutečních svíček se mohou z nenadání zjevit až příliš sugestivně vyhlížející stíny. Havraní skřehot a kostelní zvon přerušovaný ďábelskými vzdechy dávno mrtvých jen přitluče poslední hřebík do rakve.

Druhou stranou mince se jeví minimalistické akustické kytarovky jako "C U M, and Let Me Lead You Far Astray" či křehké, piánem protkané balady jako "The Love and Defiance of Being Alive" nebo "Forgive Me, I Am Not Satan; I Am Mary Just Like You" jak vystřižené z nějakého obskurního šansonu. Za stmelující prvek celého alba jednoznačně považuji komplexní důraz na pestřejší aranže a rafinovanější kompoziční důvtip. Pryč jsou doby abstraktních ambientních koláží občas zpestřených chladnými kytarovými vybrnkávačkami, "ONANI - [Practice makes Perfect]" působí mnohem svébytnějším dojmem s širší nástrojovou paletou. Elektronika sice stále drží svůj primát, nicméně na povrch se s vervou dere tradicionalističtěji pojaté muzikantství. Krom zmiňovaných čistých tónů piána též registrujeme především pravidelnou rytmiku či basové linky dodávají nahrávce onen navlhlý erotický ráz. Též Tomasova vokální poloha se vzdaluje od naprosto apaticky flegmatické deklamace prvotních počinů. Sice se stále nejedná o zpěv v pravém slova smyslu, ovšem díky civilizovanějšímu podání tak nahrávka působí o poznání barevněji. Škoda jen tentokrát menší účasti Tomasovy múzy Rose-Marie, ta svým hlasem obohatila prakticky jen úvodní kompozici "Glory to Thee, My Beloved Masturbator".

Milovníky předchozích hymen "ONANI - [Practice makes Perfect]" rozhodně nemůže zklamat, na druhou stranu lze napříč jejich produkcí zaregistrovat i jisté repetitivní elementy, především snad povinný trademark ansámblu, kostelní zvony, slyšíme skoro v každé skladbě, díky čemuž tento poněkud provařený motiv kandiduje na první příčky žánrového klišé. Též bych se nebál rapidnějšího experimentování především s vokální složkou či implementovat do hudby odlehčující elementy, kupříkladu pozitivněji laděné emoce. V současné podobě znějí ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO až smrtelně vážně bez jakéhokoliv smyslu pro nadsázku či vykročení z léty vybudovaného konservatismu. Na druhou stranu ruku na srdce, v koloritu podobně tvořících interpretů drží Švédské duo stále úctyhodný náskok.

sestava: Tomas Pettersson - nástroje, zpěv, Rose-Marie Larsen - zpěv
produkce: Tomas Pettersson
čas: 46:52