06.09.16

Robert Rich - Ylang

Robert Rich - Ylang

2010 Soundscape Productions

čas: 53:11
styl: ambient/ethnic/tribal/post-rock/nu-jazz/minimalism/experimental

Jsem nesmírně potěšen, že dva nejvýznamnější multiinstrumentalisté v oblasti kontemplativní elektronické hudby – Steve Roach a Robert Rich se na svých aktuálních počinech vzdalují od transcendentálních dálav zpět k pozemské matérii. Druhý jmenovaný ve své bohaté třicetileté kariéře naštěstí nikdy nepřetrhl určité pouto s naším světem a oproti Roachovi se jeho počiny pohybují v rozumném hracím čase, standardně děleném na tracky (výjimku naopak tvoří DVD kolekce "Somnium" v celkové délce sedmi hodin, v níž Rich naplno zužitkoval své vzdělání v oboru psychologie pro psychoakustický experiment zaměřený na spánkový a lucidní výzkum).

"Ylang" dozajista překvapí svou organičností, místy až erotizující smyslností, ostatně titul alba je odvozen od jména kvetoucího jihoasijského stromu s tajemnou vůní, jenž ztělesňuje elementy světla a stínu, lásky a gnóze, nebe a země. Pokud na předchozích opusech hrály uchopitelnější melodické pasáže úlohu jakéhosi vyústění z psychotropního rauše, CD "Ylang" je jimi doslova prošpikováno. Dříve na první poslech nekonečné ambientní plochy nyní tvoří spíše úlohu nosného podloží, syntezátorům směle konkuruje celá plejáda různorodých akustických nástrojů od těch etnických (jihoindická bambusová flétna bansur či buben mrdangai) až po ty tradiční (kytara, housle, cello nebo kontrabas). V každém případě Rich klade enormní důraz na rytmiku a to v mnoha rozličných formách, neboť různé bubínky a perkuse slyšíme v každé z devíti skladeb. Nechybí ani tradičnější jazzové bicí (třeba hned úvodní "Ambergris" – nejen v ní vynikne též čarokrásná lap steel kytara), nicméně k pořádnému transu dopomáhají až šamanské perkuse ozývající se jakoby odněkud z hloubi noční džungle. V tomto ohledu bych vyzdvihl katarzní "Vetiver" a nebo "Translucent", kde již natolik magickou atmosféru navíc potrhuje zpěv sirény, jehož se v povícero kompozicích zhostila opravdu výtečná Emily Bezar. Její magický hlas zaujímá asi nejvíce prostoru v konejšivě subtilní a současně silným erotickým nábojem poznamenané suitě "Verbena".

Rich nahrál dost možná své nejblyštivější dílo, v rámci jeho diskografie asi nejpřístupnější a hudebně nejbarevnější, nicméně současně velmi rafinované, v každém detailu promyšlené, nepodbízivé a bezesporu nabuzující k rozjímání či meditaci. "Ylang" v sobě snoubí smysl pro delikátní melodie (evokující díky zmiňovanému specifickému "space" zvuku kytar post-rockové interprety). Křehký minimalismus protínaný rafinovanou trancovou rytmikou i další nástroje spolu s hostující Emily Bezar pak dotváří celou paletu čarokrásných tónů a melodií.

sestava: Robert Rich – flétny, lap steel kytara, piano, perkuse, MOTM, syntezátory; hosté: Ricky Carter – bicí, Sakthivel Muruganandhan - mrdang, Sunilkumar Sankarapillai – bansuri, Haroun Serang – kytara, Emily Bezar – zpěv, Forrest Fang – housle, Hans Christian – cello, Paul Olguin – kontrabas
produkce: Robert Rich
1. Ambergris
2. Translucent