06.09.16

06.09.16

Ben Frost - By the Throat

Ben Frost - By the Throat

2009 Bedroom Community

Infuze, která vám přitíží

Album "By the Throat" od na Islandu usazeného australského umělce Bena Frosta je potenciálně líbeznou nahrávkou – plyne pozvolna, bez překvapivých zlomů, evokuje malebné zasněžené krajiny a nejen pro svou nepřepjatost by mohla být pravou ambientní deskou pro večerní zklidnění. To by ovšem nesměla právě ona pozvolnost ústit v celkový dojem neklidu a na zmíněné zasněžené pláně bychom se nesměli vydávat v noci a za vánice, kdy není jasné, zda a odkud na nás vystrčí tesáky smečka vlků.

Právě jejich vytí je jedním z decentně použitých zvukových samplů, které se prolínají nejen přetrvávajícími zvukovými plochami (založenými na kytarách), ale i akustickými pasážemi, v nichž zní dechové i smyčcové nástroje či neurčité éterické vokály a dýchavičné hlasy. Přese všechnu pestrost je na desce i mnoho mechanického. Děs touto mechaničností vyvolaný však vychází právě naopak z toho, že za ní cítíme člověka.

"By the Throat" vyvolává obrazy nekonečných plání, přesto je deskou tak skličující, že nenabízí ani kapánek místa pro smutek. S tím souvisí i to, že Frost zcela samozřejmě odolává použití smyčců pro prvoplánové vyvolávání tklivosti, stejně jako se zdráhá zneužívat vysokofrekvenční zvuky či "lekavé" momenty, jejichž necitlivé zapojení by narušilo celkovou pod kůži se zadírající náladu. Ta vtahuje, pozvolna zevnitř rozrušuje a nikdy nevyplivne sežvýkaného posluchače za pomoci laciné katarze.

Neklid je zde probouzen velice soustředěně, plíživě a zdánlivě meditační skladby nenápadně dostávají ostré kontury, které potenciální hřejivou animálnost transformují v něco distancovaného, odcizeného. Je to obtížná pojmenovatelnost a neurčitost motivů i jejich syntézy, z nichž pramení zlověstnost nahrávky, jejíž působení lze – a to v naprostém souznění výtvarným pojetím alba – přirovnat k nepřirozenému zářivkovému světlu uprostřed noci v divočině anebo noční cestě vánicí, která obnáší srovnatelný podíl lákavosti, poezie i nebezpečí.

Frostova evokativní hudba postupně rozevírá nové a nové dimenze a přerůstá sebe samu nejen tím, že názvy skladeb odkazuje k přeživším obětem z Hirošimy a Nagasaki, hrdinovi z "Krotitelů duchů" či zakládajícímu členu legendárních SWANS Michaelu Girovi. "By the Throat" je melodicky i použitými prvky až atraktivní nahrávka, její nálada však zneklidňuje s podivuhodnou výdrží i účinkem. Nejen pro svou mnohovrstevnatost tak osloví post-rockery i fanoušky jiné sofistikované náladotvorné hudby.

sestava: Ben Frost – vše
čas: 61:31
země původu: Austrálie – Island