29.09.16

06.09.16

06.09.16

HECATE - Brew Hideous

HECATE - Brew Hideous

2006 Sublight Records

Na současné elektronické scéně se najde jen málo výraznějších osobností, než je Rachel Kozak řečená HECATE. Z anonymních mas subkultury, která se v individualismu moc nevzhlíží a spíše vzývá davové šílenství, vystupuje její tvorba jako obsidiánový monolit. O to pozitivnější je, že se tato čarodějka nebrání ujetým experimentům, ať se tím myslí hostování na posledním albu BELPHEGOR nebo její předposlední album "Nymphomatriarch", jež vzniklo nahráním a následným remixováním sexuálních hrátek s kolegou z branže a tehdejším přítelem jménem VENETIAN SNARES, které se odehrávaly na společném turné.

Na svém doposud posledním albu "Brew Hideous" popustila HECATE uzdu svým nejtemnějším choutkám a vypustila na svět prazvláštní mix elektroniky a black metalu. Oba hudební směry, které Rachel bezesporu fascinují už dlouhá léta, se na albu prolínají ve zvláštní symbióze. Některé tracky jsou téměř čistý breakcore, v jiných naopak vystupuje do popředí blackové kytarové běsnění. Vše je zahaleno do temné a působivé atmosféry, která se dokáže vyhnout přitroublým vampýrským klišé a přesto si zachovává obskurní drásavost.

Základ hudby tvoří breakcorové beaty, které nicméně procházejí neustálými proměnami – monotónnosti se na tomto albu opravdu nedočkáte. HECATE v tomto ohledu patří k nejzkušenějším hudebníkům v oboru a přesně ví, jak na posluchače působit. Beaty stále a organicky mění kadenci, v nejrychlejších pasážích pálí jako kulomet, aby o chvíli později zpomalily až k neposlouchatelnosti. Do toho je celé album zahaleno temnou atmosféru darkwave/industrial atmosféry, která jej obtáčí jako zfetovaný had. Velmi působivé. Co působivé? Deprimující, slabší povahy ať si to jdou hodit hned!

Blackové kytary v některých písních úplně absentují, aby v jiných vyrazily z uhrančivé temnoty jako útočící kobra a strhly na sebe veškerou pozornost. Písně jako "Creeping Howl" a "Trial by Ordeal" jsou na kytarové lince zcela postavené, beaty se zde poslušně zařadí do druhé řady a poněkud ochabne i dusivý darkwave. Posluchač nicméně o nic nepřichází – tyto "kytarové" kompozice jsou to nejdivočejší, co může album nabídnout, nikoliv však na úkor celkové atmosféry.

Opomenout nelze ani Rachelin hlasový projev. V některých pasážích řve jako mučená čarodějka, v dalších vydává něco, co připomíná modlitbu, dojde i na projev, jaký bych v jiné konstelaci nazval chladným komentováním situace. Chlad je však to poslední, co na desce najdete. Přestože vychází z elektroniky, která city až na pár výjimek jako ALEC EMPIRE nikdy příliš nepřekypovala, "Brew Hideous" je emocionálnější než 99 % soudobé metalové scény.

Ač se to díky různorodosti jednotlivých skladeb moc nezdá, celé album je velmi koherentní a nebránil bych se ani označení koncepční. Otevírá ho téměř čistá a zběsilá elektronika spojená s vokálním zaklínáním slečny HECATE. Posluchače neznalého breakcorové scény to může zpočátku odradit, nicméně již po pár posleších jej o to rychleji vtáhne do celkové atmosféry.

Následuje zběsilá směsice tracků, které divoce kombinují black, breakcore, darkwave, industrial a pochopitelně další orální performance i vrchol desky: orchestrální a tolik odlišná "Beyond the Pyre". Závěrečná "Mandrax" je v podstatě chilloutová záležitost, která album důstojně zakončí, ale žádné smíření se nekoná: HECATE musí posluchače podrásat na duši i na závěr.

Přemýšlel jsem nad slabinami, ale nic moc mne nenapadá... Teda kromě toho, že tuhle desku běžný posluchač asi nestráví. Je mnohavrstvá, energická, má podmanivou atmosféru, koule a notnou dávku sexuality. A funguje to. Absolutně. Doporučuji na 100 %.

sestava:Hecate – vše
čas: 46:48
země původu: Švýcarsko