ROME - Nos Chants Perdus

2010 Trisol

čas: 43:53
země původu: Lucembursko
styl: neofolk

Důstojnost v rezignovaných časech

Nesnáším, když někdo cituje v recenzích texty písní. Ti, kteří tak činí, se totiž většinou chytají nabízejících se sloganů, a čtenáři se tak nemusí pídit po tom, zda má zařazení citátu jiný význam než prodloužení recenze a předstírání sofistikovanosti. A teď výjimka.

All tired and naked / Celý znavený a nahý
I'd trade my gun for a blanket / Vyměním svou zbraň za deku
And get some sleep tonight / A dnes v noci se vyspím
To wear tomorrow's scars with pride / Abych jizvy zítřka nesl s hrdostí

Lucemburští ROME – a vedle právě citovaného úryvku to dokazuje i samotná hudba – se na albu "Nos Chants Perdus" přiklonili k osobnímu tónu i jednoduchosti, jaké byly na jejich předchozích deskách patrné, ale nikdy ne dominantní. "Nos Chants Perdus" díky tomuto posunu ukazuje neofolkový žánr jako písničkářsky průzračný a přece stále víceznačný. Ukazuje, že za podmanivými melodiemi lze hledat hloubku a podtexty, a že i v neofolkové hudbě lze dekadenci chápat jako neplodnou pošetilost. A taky stvrzuje, že hlavní myslitel ROME Jerome Reuter dokáže skládat podmanivé melodie, s nimiž však nikdy nenakládá prvoplánově.

NEOFOLK

Jeden z nejrozmanitějších hudebních žánrů. Žánr, pro který je nejednoznačnost jednou z mála charakteristik, která spojuje všechny nahrávky jeho zástupců. Další styčné body lze hledat v jeho solitérnosti (kapely takřka pokaždé tmelí jediná tvůrčí osobnost, maximálně dvě) či v tom, jak se ohlíží do historie, většinou v rámci 20. století, což se projevuje jak na vizuální stylizaci (uniformy), tak v hudbě samotné (témata skladeb, "retro-samply"). Pro neofolkaře je taky příznačná velká kreativita ústící v plynulý přísun nových nahrávek, které mají nezřídka podobu spoluprací či splitek spřízněných projektů.

Neofolkaři vzývají dekadenci, esoteriku, ale častá jsou i témata jako pomíjivost, která se prolíná i – rovněž častou – válečnou tematikou.

Hudebně má ve svých jednotlivých projevech více či méně blízko industriálu, ambientu, dark wave, ale i prostému kytarovému písničkářství a, ano, folku.

doporučený poslech:

CURRENT 93 (foto)
DEATH IN JUNE
ROME
ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO
TRIORE
SPIRITUAL FRONT
OF THE WAND & THE MOON

Víceznačnost ROME nevychází z chytráckého pomrkávání, ale stylu celé desky, který zahrnuje zejména rozpor mezi atraktivním písničkovým tvarem a celkovou trpkostí. Přestože je album podáváno z pozice někoho, jehož varování nebyla vyslyšena a nyní je na ně už příliš pozdě, dokáží suverénní písně o tom, jak směřujeme k hroucení světa i hodnot, promlouvat svou aktuálností či, lépe řečeno, nadčasovou platností. S veršem "in houses built to keep the TV dry" ("v domech postavených, aby televize nezmokla") přichází závan konkrétnosti, jinak je však tématem desky spíše nejistota, promarněné situace a beznadějné vyhlídky. Z toho všeho pak vychází dominující melancholie tak těžká, že ani nedokáže přivést k slzám, jimž ROME srdnatě vzdorují. Z "Nos Chants Perdus" se šíří elegance a moudrost, která však nenabízí řešení, protože ta, která připadají v úvahu, jsou stejně utopická.

Vášeň je (jen) slovo

Ač neskonale poetičtí, jsou ROME ve zřetelném kontaktu s reálným světem (rozhodně více než třeba hédonističtí ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO), ten je však opatřen patinou neblahých minulých dob, což pomáhá zmíněnému nadčasovému vyznění nahrávky. Jerome Reuter působí jako umělec, který by i při bombardování zůstal sedět u svého mahagonového stolu a obracejíce masivní prsten, zapisoval své trochu zastřené dojmy z nedaleké zkázy. Z tvorby ROME je cítit naprostá odevzdanost i racionalita, jakkoliv se ta ukázala jako zbytečná. Vášeň se ve světě "Nos Chants Perdus" stala jen slovem, které už nemůže dostát naplnění. Přestože však činy nejsou možné, není důvod zrazovat ideály. Romantika přichází leda tak ruku v ruce s vědomím vlastní zbytečnosti.

"Nos Chants Perdus" je album sice na povrchu krotké, ale v jádru naléhavé a nesmírně vyspělé. Za zády Jeroma Reutera stále zvoní zvony a sviští biče, ale on jakoby si jich všímal stále méně a šel více do hloubky, pomáhajíc si zkušenostmi nabytými při dřívějších výpravách. A přestože na této vypadá jako zkušený a suverénní průvodce, dokážu si velice dobře představit, že po zatažení opony padl vyčerpán a v slzách.

sestava: Jerome Reuter – zpěv, kytara, akordeon, Patrick Damiani – kytara, hammondky, akordeon, cello, baskytara, bicí; hosté: Nikos Mavridis – housle, viola, cello, Jörg Richter – dulctione, Christian Auer – berimbau, vodní bubny, waterphone, Olivier Tirpandzian – mluvené slovo, Rupert Kraushofer – klavír, Borislav Ivanov – akordeon
produkce: Patrick Damiani
odkaz: myspace.com/romecmi
1. L'Homme Revolte
2. Les Deracines
3. Le Chatiment du Traitre
4. L'Assassin
5. Le Vertige du Vide
6. Les Exigences de la Foi
7. La Commune
8. Sous la Dague
9. Les Isles Noires
10. Un Adieu a la Folie
11. La Rose et la Hache
12. Chanson de Gestes

Věčné město Řím si prošlo mnohými změnami, ale svůj odlesk mocnosti si drží dodnes. Podobné je to i s hudbou dua Jerome Reuter a Patrick Damiani. Ti se proslavili neofolkem s apokalyptickými kulisami a aktuální páté album si sílu těch prvních drží, jen jí dosahuje pomocí jiných postupů. Více než plápolající plameny nad Římem totiž připomíná důvěrnou prohlídku ulic Paříže a poslech místních umělců. Vedle sebe tedy můžeme najít smutné skladby jako jsou "Le Vertige du Vide" a "Les Exigences de la Foi", ale i rozjitřenou "La Commune". Osobně jsem potom nejdéle postál u "Les Isles Noires", krásně se v ní kloubí intimita nového alba s ničivou poetikou těch předchozích.

85 %
Jan Škop

90 %