06.09.16

COMBICHRIST - Making Monsters

COMBICHRIST - Making Monsters

2010 Out of Line Music

čas: 56:43
styl: dark electro/industrial

Skutečnost, že norský hudební extremista Andy LaPlegua připravuje se svým projektem COMBICHRIST na podzim 2010 novou desku, mě v létě poněkud překvapila. Od vydání posledního (a velmi úspěšného) alba "Today We Are All Demons" uplynul sotva rok, který navíc skupina vyplnila intenzivním koncertováním. K novému albu jsem proto přistupoval s určitými obavami, jestli se nebude jednat jen o recyklaci dřívějších desek. Přece jenom, kombinace chytlavých tanečních rytmů s agresivním vokálem a apokalyptickou atmosférou, kterou Andy předvedl například v hitové "Send to Destroy" na minulém albu, se osvědčila a vydobyla COMBICHRIST místo na špičce žánru. A v takové situaci musí snad každá kapela odolávat lákadlu zůstat u toho, co se osvědčilo, a nepokoušet nadšené publikum nějakými experimenty. Tento přístup však z dlouhodobého hlediska znamená téměř jistou cestu do pekel, a jsem proto rád, že COMBICHRIST na rozdíl od některých svých krajanů zvolili obtížnější cestu.

Přiznám se hned na počátku, že na první poslech mě "Making Monsters" zklamalo. Ono se totiž může zdát, že COMBICHRIST poněkud vyměkli. V některých pasážích jsem si nakvašeně říkal, že poslouchám jen nějaký zvrhlejší klon nejstupidnějšího trance, špatně maskovaný reznorovskou omáčkou a chilloutovými pasážemi. Jestli by tohle měla být pro COMBICHRIST cesta dále, tak by možná konzervativnější přístup vůbec neškodil. Podobné pocity bude mít při poslechu "Making Monsters" pravděpodobně nejeden fanoušek starších desek. Ale pokud jim podlehne, udělá chybu.

Pravdou je, že novému albu schází jednoduchá agresivita "What the Fuck Is Wrong with You People", nebo "Today We Are All Demons". U nich jsme to měli po dvou posleších jasné, buď se líbí, nebo vůbec ne, tečka. "Making Monsters" nepředstavuje takovou přímou ránu do ksichtu jako jeho předchůdci a dát rychlý verdikt prostě nejde. Deska se musí proposlouchat do hloubky a chápu, že ne každý, kdo si zvykl na přímočarost dřívější tvorby, na to bude zvědavý. Přesto doporučuji vydržet, výsledek stojí za to.

"Making Monsters" představuje znatelný odklad k temnější, náročnější a podivnější muzice. Andy LaPlegua se očividně inspiroval v mnoha odlišných sférách, takže na albu najdete pasáže odkazující na Trenta Reznora, DEPECHE MODE, Roba Zombieho nebo CLAWFINGER. Podobnost především s NINE INCH NAILS pravděpodobně není náhodná, nicméně COMBICHRIST si stále udržují svoji tvář. Jejich přímočarost zcela nevymizela a tam, kde by Trent Reznor dráždil posluchače nabroušeným ostnem, mlátí COMBICHRIST s razancí pneumatického kladiva.

Razance "Making Monsters" není ve skutečnosti o nic slabší než u předchozích alb. Je jen skrytá pod maskovací sítí zastřených rytmů a temných pasáží. Dancefloorových hitů, které by roztancovaly klubové osazenstvo, znatelně ubylo. Popravdě řečeno, "Making Monsters" je o poznání "metalovější" album než jakýkoliv dřívější počin COMBICHRIST, a nejde jen o druhý track "Follow the Trail of Blood", na kterém hostuje Brandan Schieppati z kalifornských BLEEDING THROUGH. V první třetině desky jsem měl pocit, že by naprosto stejnou hudbu mohla hrát dostatečně odvážná metalová kapela na standardní nástroje – ačkoliv se jedná o téměř čisté electro a těch pár kytarových partů není v záplavě všelijakých samplů, perkusí a kláves skoro slyšet. Návrat k tanečnějšímu pojetí se koná až u páté "Fuckmachine" (kterou bych tímto díky její rytmice a textu oficiálně jmenoval nejvhodnějším soundtrackem roku 2010 pro natáčení hardcore porna) a potom k závěru alba ("Slave to Machine", "Monster:Murder:Kill" a "They").

Další znatelnou změnou a krokem dopředu je Andyho vokál. Agresivní halekání ve stylu SCOOTER, které bylo dominantou starých alb, se již skoro nekoná. Na "Making Monsters" již tolik nejde o řvaní na celý svět, ale o spíše chladnou, vypočítavou agresi, která řeže s ostrostí monovlákna. Andy LaPlegua se nebál sáhnout po mnohem širším hlasovém spektru, i tak ale v chilloutových pasážích v "Through These Eyes of Pain" můžeme cítit žhnoucí nitro, jež se jen zrovna nemůže prodrat na povrch. Pravdou je, že tahle chilloutová poloha Andymu očividně moc nesedí a je to po pár posleších poznat, ale v celkovém kontextu alba to zase tolik nevadí.

Na albu je velice příjemné, že má začátek a konec. U předešlé desky jsem měl pocit, že se jedná o nesourodý konglomerát agresivních a odpočinkových tracků nějakým podivným způsobem seřazených za sebe. "Making Monsters" de facto otvírá razantní "Follow the Trail of Blood" (nepočítaje úvodní "Declamation", která je však pouhým intrem). Následuje osm stylově velmi odlišných písní, jež však tvoří dohromady kompaktní celek. Pro mě osobně by album mohlo skončit předposlední "They"; závěrečná "Reclamation" sice není vůbec špatná a jedná se asi o nejvíce "reznorovskou" píseň z celého alba, jen mně tam připadá trochu navíc.

sestava: Andy LaPlegua – zpěv, kytara, Joe Letz – bicí, Z Marr – klávesy, Trevor Friedrich – perkuse; hosté: Brandan Schieppati
odkaz: myspace.com/combichrist
1. Declamation