MAGNETIK - Projektor

MAGNETIK - Projektor

2010 X Production

čas: 46:23
styl: new age

Music Is Fantasy

Retro, retro a zase jenom... retro. Nedovedu si představit lepší soundtrack k filmům na motivy Julese Verna, třeba k těm od kinematografické legendy Karla Zemana, než od experimentálního dua MAGNETIK. Konečně i Česká republika se může pochlubit syntezátorovými hrdiny par excellence a nejedná se o nějakou frázi. MAGNETIK v mnoha aspektech skutečně překonávají i světové žánrové matadory.

Moimira Papalesca určitě fanouškům tuzemské elektronické scény netřeba blíže představovat, tento pardubický rodák patří k pionýrům české avantgardy, z jeho projektů získali právem největší věhlas elektroclashoví Moimir Papalescu & THE NIHILISTS či nedávno obnovená industriální VANESSA. Ani kolega z "nihilistů" Peter van Krbetz nezůstává pozadu, spolupracoval s takovými veličinami jako VLTAVA, PSÍ VOJÁCI, MIND THE STEP nebo s kytaristou Mikem Sternem. V MAGNETIK se, krom obsluhy mnoha rozličných elektronických nástrojů, postaral o nezbytného organického ducha díky stylovému saxofonu či kytaře. Jako zajímavého hosta si zkušení multiinstrumentalisté přizvali teprve osmnáctiletou, nicméně talentovanou dívčinu Mitsuko, která díky strunným nástrojům jako kytara a ukulele nahrávku prozářila pozitivní energií. Třeba hned úvodní exotická vyhrávka "Chrysanth", vystřižená jak z nějaké zenové seance, představuje netradiční rozjezd alba, jinak koncipovaného do retro sci-fi stylizace. Ale proč ne, takových osvěžujících kudrlinek zaslechneme ještě tucet, třeba ptačí zpěv v "Burly Elk Song", "robozpěv" á la KRAFTWERK v "Onyx (O.N.Y.X.)" nebo klapání starého psacího stroje v "Film Noir".

MAGNETIK na čtvrté dlouhohrající nahrávce "Projektor" kráčejí proti proudu času. Milovníci syntezátorových mohykánů let sedmdesátých by měli pozorně zbystřit, stejně tak fanoušci klasické fantastiky v duchu H. G. Wellse, Stanislava Lema či Raye Bradburyho. Ostatně autoři svou retrospektivní expedici dovedli prakticky k dokonalosti, když uvážíme, že se nahrávalo na magnetofonový pás a hlavní slovo měl klasický starý Moog. Zvuk nahrávky je proto ve srovnání s předchozími deskami striktně analogový. A právě to považuji za největší devízu nahrávky. Jednotlivé tóny příjemně organicky pulsují, z nahrávky vyzařuje uklidňující teplo, v jednotlivých čtrnácti kompozicích prakticky nenaleznete jediný agresivnější hudební motiv a deska se naopak vyznačuje odzbrojující a skoro až meditační vyklidněností.

Pokud bych měl přece jen poukázat na určitý nedostatek, ovšem ryze subjektivního charakteru, tak na poměrně kratší stopáž jednotlivých kompozic. "Projektor" tudíž působí spíše jako pestrá mozaika zajímavých, ovšem poněkud krátkých motivů (podobně jako v případě filmových soundtracků), jakmile však započne skladba příjemně gradovat, je rázem doslova a do písmene utnuta a následuje další zcela odlišná tříminutovka. Ačkoliv na pohled nahrávka doslova vybízí usednout po hektickém dni hluboko do gauče, pořádně ohulit kvalitní hi-fi systém a nechat se jednoduše unášet na vlnách retrospektivní elektroniky, kvůli agresivnímu rozsekání skladeb není snadné se, na rozdíl od ryze relaxačních nahrávek, zcela poslechově odevzdat.

Výše řečené považuji za sice jediné negativum nahrávky, ale v mém případě za nemalé. Možná však projekt MAGNETIK zamýšlel u posluchače vyvolat poněkud jiné vibrace než směsici chilloutového či loungového rozjímání. Z některých kompozic jako "Onyx (O.N.Y.X.)", "Projektor Part I – Déja Vu" či "There's No Way Back" doslova prýští hitový potenciál. Pokud tedy "Projektor" duo Papalescu a Krbetz koncipovali spíše jako takové nekonvenční disco, jaké by rozdýchali i na přelomu 19. a 20. století, tak tento způsob odreagování si naopak nechám líbit.

sestava: Mojmír Papalescu – nástroje, Peter van Krbetz – nástroje, baskytara, saxofon, Mitsuko – elektrická a akustická kytara, ukukele, SM24 – opetátor
produkce: Mojmír Papalescu
1. Chrysanth