06.09.16

06.09.16

RIVER - Když jsem zemřela, stala jsem se Řekou

2010 vlastní náklad

čas: 56:30
styl: alternative pop

RIVER, projekt členů TARA FUKI, TISÍC LET OD RÁJE a INSANIA, bezesporu zastává na tuzemské scéně unikátní pozici, též forma jeho emise, tedy CD jako součást luxusního knižního vydání v tuhé vazbě, nepatří zrovna k běžným artiklům nejen na poli současné alternativní hudby. V případě kolekce "Když jsem zemřela, stala jsem se Řekou" platí dvojnásob, že ji musíme vnímat jako komplexní dílo, sestávající ze tří navzájem integrovaných elementů - slov, obrazů a hudby. Jeden bez druhého nemůže existovat a přistupovat k nim separátně může působit stejně neúplně, jako sledovat film bez zvuku.

Pakliže k prvním dvěma elementům - slovům a obrazům - nemám sebemenší výhrady a považuji jejich uchopení za nejreprezentativnější (nejen) v rámci tuzemské scény z poslední doby (podrobnější analýzu nehudební složky desky čtěte v rozhovoru s Honzou Müllerem), do třetího - hudby - se již nedokážu ponořit s takovou grácií. Dle proklamací tvůrců se projekt RIVER na oficiálním webu či profilech prezentuje jako ambientní, což považuji za velmi zavádějící, neboť jsem a priori očekával poněkud jinou muziku - více neuchopitelnou, kontemplativní, oživenou čarokrásnými vokály v duchu ethereal wave. Ryzí ambientní plochu jsem nakonec zaregistroval prakticky jen jedinou kratičkou, a to v čase 4:50 v Part II., CD "Když jsem zemřela, stala jsem se Řekou" plyne spíše na vlnách jakéhosi "indie" popu. Nicméně uznávám, že alternativněji smýšlející posluchače může tato poněkud pejorativní klasifikace předem odradit, neboť především na ně je zřejmě hudba RIVER zacílena. Ačkoliv místy registruji i vyloženě přímočarou hitovost, přibližující se k regulérnímu středoproudému popu (kupříkladu rockovou kytarou podpořený refrén Partu III. či v podobném duchu vystavěný následující Part IV.), jedná se spíše o vzácné okamžiky čeřící hladinu jinak poměrně nekonvenčně se tvářící nahrávky.

Alfou a omegou projektu RIVER je zpěv Doroty Barové ze světově respektovaného dámského violoncellového dua TARA FUKI a ačkoliv jejímu projevu z formálního hlediska zřejmě nelze nic vytknout, z pohledu emočního vyznění a anglické výslovnosti jsme na tom bohužel mnohem hůře. Zpěvům se nahrávka zcela podřídila, hudba spíše nekonfliktní tvoří až druhé housle, bohužel však právě Dorčin projev se stal pro mě nepřekonatelnou bariérou k požadovanému ponoru do Řeky. Působí na mě nesmírně unyle, fádně a jakoby bez emocí, jinými slovy, nudí až běda. Opravdu negativní dojem navíc umocňuje doslova bídná angličtina. Opět musím asi po sté zopakovat, proč český interpret nezpívá v mateřštině, navíc když má k dispozici prakticky dokonalé Müllerovy texty. Nelze se proto divit, že za nejlepší skladbu kolekce považuji Part VII. komplet nazpívaný hostujícím Alešem Weizerem z EBOLA JOY. Pokud by Aleš nazpíval CD komplet, doslova bych se tetelil blahem, jeho zpěv evokující jak Kristoffera Rygga z ULVER tak Davida Gahana z DEPECHE MODE, považuji jednoduše za výtečný. Rovněž vzácné momenty, kdy hladinu řeky zčeří doprovodný zpěv Heleny Filipinské (klávesy TISÍC LET OD RÁJE, mimo jiné nazpívala celé demo RIVER), považuji za velmi zdařilé, neboť disponují zvláštním vášnivým nábojem, na rozdíl od spíše akademicky chladné a jakoby upjaté Doroty Barové, snažící se místy neúspěšně imitovat Beth Gibbons z PORTISHEAD.

Rovněž zamrzí striktně separované tracky jdoucí zcela proti koncepčnímu pojetí kolekce (někdy doslova agresivně uťaté pomocí archaického fade outu jako v Part IV.). Chybí jakýkoliv hudební leitmotiv stmelující nahrávku, jednotlivé party zastávají spíše trochu rafinovanější písňovou formu, avšak ve výsledku překvapivě snadno přístupného charakteru. Pokud šlo tvůrcům ponejvíce o nevšední hudební zážitek určený minoritním posluchačům, nachází se RIVER tak v půli cesty.

Abych si počin "Když jsem zemřela, stala jsem se Řekou" užil, musím ho vnímat jako textově-obrazový s jistým hudebním (pro mě kontraproduktivním) bonusem. Protože v případě primárně hudebního projektu se očekává závěrečný verdikt spíše tohoto aspektu, považuji průměr bezchybné ideové a vizuální složky se slabší hudební náplní za irelevantní, proto se výjimečně numerického hodnocení vzdávám.

sestava: Dorota Barová - zpěv, violoncello, Helena Filipinská - piáno, zpěv, Petr "Tudy" Holubář - syntezátory, kytara, Jan Müller - kytara; host: Aleš Weizer - zpěv (Part VII.)
produkce: Petr "Tudy" Holubář a Jan Müller
1. Part I.