06.09.16

06.09.16

NIGHT VISION - Music for Night Traveling

2006 vlastní náklad

čas: 75:04
styl: chill-out

Rock-metalová tvorba Toma Kohouta alias Necrococka se těší oblibě, avšak už se moc nehovoří o jeho dalším zajímavém elektronickém projektu NIGHT VISION. Jak název alba napovídá, tentokrát se pohybujeme ve velmi zklidněných relaxačních vodách, avšak nečekejte nějaký monotónní ambient, Tom Kohout připravil sice pořádnou porci muziky, avšak díky jeho neobyčejně svébytnému kompozičnímu přístupu materiál nenudí ani vteřinu a 75 minut uteče nečekaně rychle, podobně jako mezistátní let.

NIGHT VISION si sice nejlépe vychutnáte poslechem na sluchátkách při nočních cestách, avšak díky poměrně rafinovaným melodiím a různým rytmickým či vokálním vychytávkám vynikne i poslech na hi-fi věži (jak jinak než v nočních hodinách). První co mě mile potěšilo, že lze k albu přistupovat jako k regulérní písničkové kolekci, jednotlivé tracky tedy zosobňují suverénní kompozice, které obstojí i samostatně (třeba by dokonale zapadly do nějakého psychedelického filmu). Avšak nečekejte konvenční písničkovou formu, kupříkladu zpěvy netvoří tradiční stavbu sloka/refrén, nýbrž jakési (zřejmě) bezobsažné harmonické nápěvy často vrstvené buď o další vokální linky či různé brebentění (převážně mladých dívčin, které Tom potkal při svých cestovatelských toulkách) nebo zmodulované hlášení na letištním terminálu.

Melodické podloží tvoří téměř výlučně hudba zkomponovaná na počítači, tudíž na první poslech působí poměrně ostře digitálně, chybí jí typická hřejivost a vzdušnost regulérních velkých, nejlépe analogových syntezátorů. Nicméně Tom Kohout se snaží velmi precizně zamaskovat nástrojový deficit a to především důmyslně vrstvenými melodickými linkami s několika atypickými samply (krom jeho oblíbené japonštiny jsem zaslechl dokonce i originálně zakomponované ržání koně) a efekty na hony vzdálenými minimalistickému pojetí tzv. "laptopových experimentátorů". Samotné klávesovo-syntezátorové melodie se nesou ve velmi uvolněném a ryze pozitivním duchu a jak jsme zvyklí z jeho dalších projektů, ani zde nechybí špetka sexuální hravosti. Již natolik chytlavé, líbivé a trochu lascivní hudební podloží místy okořenil čistými, až artrockovými kytarovými sóly. Velmi oceňuji, že ačkoliv materiál zní de facto velmi vřele až sladce, do křečovité popové prvoplánovitosti má na míle daleko.

Přestože se Tom Kohout obešel bez nejšpičkovější studiové techniky a věhlasných producentů, ve výsledku zní NIGHT VISION opravdu světově a především v rámci žánru nesmírně osobitě. Ačkoliv hudební média stále dokola vyzdvihují ty samé tuzemské elektronické interprety, skutečné kompoziční zlato se skrývá v osobě Toma Kohouta. Uvidíme, zdali na připravovaném pokračování NIGHT VISION svůj talent obhájí.

sestava: Tomáš Kohout - nástroje, zpěv
produkce: Tomáš Kohout
1. Night Travelling