06.09.16

DEVIN TOWNSEND PROJECT - Ghost

DEVIN TOWNSEND PROJECT - Ghost

2011 HevyDevy Records / InsideOut Music

čas: 74:48
styl: ambient/new age

Hned na počátek krutou pravdu: toto album bude bezesporu nejkontroverznějším, nejvíce zavrhovaným a nejvíce kritizovaným počinem Devina Townsenda. "Ghost" má větší potenciál odpudit posluchače, než měly "Ki" a "Addicted" dohromady. V podstatě se není čemu divit, když Devin nahrál desku v žánru New Age, který je na metalové scéně v lepším případě ignorován, horší varianty si bezesporu umíte představit sami. A taky se moc nedivím; poslech libovolného alba dejme tomu od Enyi by u mě pravděpodobně taky spustil dávicí reflex.

Člověku proto vyvstává na mysli neodbytná otázka, stojí to za to s "Ghostem" vůbec zkoušet? Dávat šanci něčemu, co mě nebaví už po dvou minutách? A trápit se s poslechem relaxační, téměř až muzakové nahrávky s nejistým výsledkem?

No, nikdy bych to do sebe neřekl, nicméně potom, co jsem se s touhle deskou několik týdnů trápil, jsem překvapivě objevil, že ano.

Nebyl by to totiž Devin Townsend, kdyby do nahrávky nevložil nějakou přidanou hodnotu, která vás nemusí hned praštit přes nos. V případě "Ghost" se jedná třeba o organické propletení různých hudebních linek. Jednotlivé písně tvoří dost neuchopitelný propletenec akustických kytar, kláves, flétny, dechových syntezátorů a dalších obskurních nástrojů, které se mi nechce jmenovat, a pochopitelně vokály.
Devinův hlas je neuvěřitelně klidný a relaxační, takovou polohu používal snad trochu na "Ki", a možná v pár pasážích na "Terrii". Tam to nicméně tvořilo drobný detail, nyní je toho plné album. Taková píseň "Feather" je v podstatě ukolébavka, ostatně úplně vidím Devina, jak na tuhle melodii přišel někdy v pozdním letním odpoledni nad postelí svého syna. A nejhorší na tom je, že mu to stejně žeru.

Velký prostor dostala neznámá Katrina Natale, která svým altovým hlasem Devina doplňuje. Katrina není v centru všeho jako Anneke van Giersbergen na "Addicted", její hlas však má nevtíravé charisma, bez kterého by celkový dojem z desky byl o dost menší. Nemluvě o tom, že roli Devinova "back-upu" zvládá Katrina výborně.
To jsou však jen detaily, kterých má deska přehršel a na které si pozorný posluchač přijde sám. Skutečné kouzlo desky je něco jiného. Pracovně tomu říkám "Biomech Unplugged".

Menší zkouška pro skutečné Devinovy znalce: poslechněte si pořádně písně "Ghost", "Blackberry" nebo "Texada", v nich je to patrné nejvíc. Hotovo? A teď si představte, že by Devin použil zkreslenou kytaru, přidal na intenzitě hlasu a zvýraznil pozadí. Výsledek by klidně mohl být někde v druhé polovině "Biomech" nebo na "Terrii". A pak si pusťte celý "Ghost" znovu a řekněte si upřímně, opravdu tam ty zkreslený kytary potřebujete, nebo oceníte dobrou hudbu i bez nich?

Album mi paradoxně velmi připomíná album "Lesní hudba" od tuzemského Necrococka. Ano, zní jako monotónní, unylá a nudná relaxační sračka. Jenže podobně jako u Necrococka, pokud to člověk vydrží a překoná, tak překvapivě objeví bohatý vnitřní život, který v sobě "Ghost" má. Vynikne to především, když si pustíte po sobě "Deconstruction" a "Ghost", najednou překvapivě zjistíte, jak jsou obě desky organicky provázány. A možná by podobná symbióza mohla fungovat i s "Ki" a "Addicted"; jen jsem ještě nesebral dost odvahy pustit si všechny čtyři desky po sobě.

Není však naprosto nutné spáchat takový masochismus. "Ghost" má potenciál působit velmi dobře sám o sobě, když si ho k sobě pustíte. Je jako příjemné srpnové odpoledne na letní terase, do kterého se spustí drobný déšť. Neuvěřitelně citlivá, smířená a upřímná deska.

sestava: Townsend – kytara, baskytara, zpěv, banjo, Dave Young – klávesy, mandolína, Mike St-Jean – bicí, Kat Epple – flétna, dechový syntezátor, bawu, Katrina Natale – zpěv
produkce: Devin Townsend
1. Fly
2. Heart Baby
3. Feather
4. Kawaii
5. Ghost
6. Blackberry
7. Monsoon
8. Dark Matters
9. Texada
10. Seams
11. Infinite Ocean
12. As You Were

Po výborně zorganizovaném bordelu "Deconstruction" si pro nás Devin připravil čtvrté a poslední album pod hlavičkou DEVIN TOWNSEND PROJECT s názvem "Ghost", které je dokonalým protipólem předchozí desky. Už v momentě, kdy jsem měl možnost slyšet skladbu "Feather", mi bylo jasné, že se chystá něco úchvatného a intenzivního. A stejně tak jsem věděl, že tato deska rozdělí Devinovy fanoušky na dva tábory. Jedni budou ohromeni a okouzleni jako já, druzí album odsunou s tím, že tohle je už moc velký krok stranou. Ale v dnešní době, kdy kapely vykrádají všechny okolo a v nejhorších případech i samy sebe, kdy nějaká muzikantská invence odchází do ústraní a kdy je kritizována jak vyčpělost na straně jedné, tak experimentální brikule na straně druhé, právě v této době je Devin králem. On totiž neexperimentuje, on přesně ví, co chce, jde si za svým. A až jednou bude mít chuť nahrát dechovku, stejně mu to budu žrát, protože s jeho genialitou dokáže i z vody víno utvořit.

"Ghost" nemá s metalem či rockem už nic společného. Jedná se o vynikající ambient new wave chill out, jedním slovem relaxace. Deska nepřímo svádí lehnout si v létě na louku do trávy, dívat se na modrou oblohu, otevřít si studené pivo a dokonale se uvolnit. Přestat myslet na všechny problémy a starosti, jen se zaposlouchat a nechat se vnitřně pročistit krásnými tóny akustické kytary, flétny, všelijakých cingrlátek a především Devinem samotným. Jeho vokály jsou tak neuvěřitelně podmanivé, působivé a nenásilně líbivé, že i ten největší tvrďák pookřeje a v kombinaci s něžným ženským zpěvem je to jednoduše krása.

"Ghost" určitě není pro všechny. Není to ten klasický bláznivý nepředvídatelný Devin. I když samo album určitě bylo překvapením. Pokud měl DEVIN TOWNSEND PROJECT na čtyřech deskách nabídnout čtyři různé hudební styly, které reprezentují čtyři různé psychické rozpoložení Devinovy duše, právě v "Ghost" nás nechává nahlédnout hluboko do svého nitra a po všech těch předchozích eskapádách, hopsačkách, popících a drsných metalech zakončuje tetralogii DTP odpočinkovým a uvolněným materiálem, který citlivě a zlehka působí na duši posluchače, který si stejně jako Devin zaslouží i trochu klidu a relaxace. Podle některých informací má vyjít i "Ghost II", na který se opravdu těším. A stejně tak jsem zvědavý, s čím přijde mistr příště, protože tenhle chlapík nevydrží nic nedělat. Dámy a pánové, zastrčte svůj každodenní život plný stresu a hypoték někam do šuplíku, pusťte si "Ghost" a nechte se unášet.

hodnocení: 100 %
Ondřej Komárek

80 %