06.09.16

DECREE - Fateless

DECREE - Fateless

2011 Artoffact Records

čas: 50:11
styl: industrial

Opět musím konstatovat, že počiny hudebníků, jež prošli sestavou kultovních elektronických veteránů FRONT LINE ASSEMBLY prakticky vždy charakterizuje nadstandardní kvalita, nikterak tomu není ani v případě DECREE, projektu Chrise Petersona (mimo FLA ještě figuroval v dalších spřízněných formacích jako WILL, NOISE UNIT, PRO>TECH, EQUINOX a DELERIUM). Peterson se vyžívá v industriální drásavosti, preferuje chladnou, strojově přesnou rytmiku, což jsme mohli okusit kupříkladu již v PRO>TECH, kde jeho na první poslech akurátní ubíjející rytmus koexistoval v přesném kontrastu hřejivých syntezátorových melodií Billa Leeba. V DECREE, jakožto výhradní tvůrce, nechal naplno vyniknout svůj odlidštěný hudební apetit a díky absenci chytlavých syntezátorů, jaké miluji právě u FLA či projektů jeho bývalých kolegů, jsem DECREE celá léta ignoroval a do třetího počinu "Fateless" pronikal zprvu převelice těžce, skoro až násilně, na etapy.

DECREE svou, v jistém slova smyslu, ortodoxní povahou se poněkud vymezují vůči ostatním projektům současných nebo bývalých členů FLA. Na první poslech totiž zní překvapivě syrově, industriální lomoz podpořený maximálně přímočarou rytmikou perkusisty Matta Pease prakticky ani na minutu nesleví ze své apelovosti, z různých stran se dere noisové chrčení, kytary Rosse Redheada metalově riffují a vše svým nasraně obhroublým vokálem pořádně uzemňuje zpěvák Sean Lawson. "Fateless" jednoznačně reprezentuje industriální žánr ve své organicky čisté podobě, jaký se dnes už moc nevidí. Právě neskrývaná netrendovost charakterizující nahrávku, motivuje k opravdu intenzivnímu poslechu. Jako byste prozkoumávali něco zapovězeného, deviantního.

A najednou to přišlo, neskutečná šleha. Při jednom z dalších poslechových ponorů se prorezlá krusta zcela rozdrolila a odhalila precizně vycizelovaný vnitřní mechanismus DECREE. CD získalo nebývale epický ráz, na první poslech spíše formálně uzemňující kytary potěší svou rafinovaností s místy až překvapivě melodickými sóly (na poměry žánru). Najednou nepociťuji absenci líbivých kláves, naopak kvituji, že smysluplné melodie lze vyprodukovat i díky umně zvolenému programmingu. Chris Peterson a spol. na to jdou trošku odlišně, než žánroví kolegové, přesto lze ve výsledku pozorovat překvapivý emoční průsečík.

Dnes již některé skladby jako kupříkladu úvodní "Finite Years", titulní "Fateless" či drásavý hymnus " The World Enslaves" považuji za poněkud nekonvenční "hitovky", ba co více, s každým dalším poslechem de facto nezapřou čitelnou, skoro až písňovou strukturu. Oproti dvěma předchůdcům působí "Fateless" nejvíce krotce, především Lawson inklinuje, oproti dřívějším spíše nahodilým deklamacím, k tradičnějšímu zpěvnému modelu sloka - refrén. Překvapivě hodně prostoru zastávají relativně meditativní pasáže, buď formou celých kompozic, jako zatěžkané valivé "The Prey" či dark ambientem protkané instrumentálky "Night And Fog", anebo katarzních introdukcí, jež dokonale ilustruje závěrečný opus magnum "Faded Glory".

Jak bláhové se může jevit ignorovat takový klenot jako "Fateless", zleva zprava slýchám, jak kdejaký interpret dokonale reprezentuje industriální žánr, ale skutečně na dřeň jde jen málokdo. Trio DECREE si nebere žádné servítky a sofistikovaně, bez kompromisů nám servíruje nefalšovaný apokalyptický soundtrack. Rozhodně však doporučuji okusit i jejich předchozí, ještě stylovější, produkci.

sestava: Chris Peterson - klávesy, programování, perkuse, Sean Lawson - zpěv, noise, Ross Redhead - kytara, baskytara, hosté: Matt Pease - perkuse; Laura McPheeters - cello, Chris DeMarcus - perkuse
produkce: Chris Peterson
1. Finite Years