HOCICO - Tiempos de Furia

HOCICO - Tiempos de Furia

2010 Out Of Line / Metropolis

čas: 57:55/18:50
země původu: Mexiko
styl: EBM/industrial/aggrotech

Přestože doménou temného EBM či obecně extrémní gothic electro subkultury bývá považováno především Německo, Francie či Kanada, jedni z pionýrů scény pocházejí ze země, kde se odehrávaly slavné spaghetti westerny, tedy Mexika. Duo HOCICO figuruje na předních místech různých fanouškovských internetových anket coby nejlepší EBM projekt současnosti, nicméně pravda se nachází tak někde na půli cesty.

Oblíbenost těchto excentrických Mexičanů tkví dle mého názoru především v naprosto čistokrevném a především old-schoolovém přístupu k žánru, podtrženém typickou imageovou industriální stylizaci. Skoro by se až chtělo konstatovat, že HOCICO hrají jeho ortodoxní podobu, pro jisté experimenty, především ve formě remixů se našlo místo až na bonusovém disku "A Call for Destruction". Sedmé řadové album "Tiempos De Furia" se mi též velmi zalíbilo už na první poslech, ale abych řekl pravdu, právě z této skutečnosti vyvěrají určité obavy. Pokud si CD pustíte jako kulisu třeba do auta, do sluchátek při cestě z práce, a nebo zazní na nějaké párty, rozhodně svůj účel splní na jedničku. Jako relax pro otrlé rozhodně mohu HOCICO doporučit, nicméně pro seriózní hi-fi poslech určitě sáhněte po něčem sofistikovanějším.

Problém nahrávky (no nevím, zdali výraz "problém", je ten pravý) tkví především v jisté primitivnosti a aranžerském minimalismu (otázkou zůstává, zdali je na vině kompoziční deficit kapely a nebo se jedná o promyšlený úmysl). Duo sice neprodukuje nějaké ubíjející repetitivní techno, ostatně spíše než na rytmice staví na skoro až "dancefloorově" podbízivých syntezátorech. Onu skličující temnotu či chcete-li electro agresi dotváří až Erikův syrově štiplavý jakoby pološepot (pro žánr, někdy nazývaný aggrotech, však typický). Škoda, že Erik setrvává po celou hrací dobu urputně v jedné a téže poloze. Stejně tak syntezátory, byť v každé skladbě vykouzlí jiný, více méně chytlavý motiv, se nepouští do košatějších výjezdů, nýbrž přesně naopak, zní jako z dřevních dob žánru. Vyloženě zamrzí spíše úsporná rytmika, o nějakých rytmických orgiích, jaké bych v tomto žánru očekával, si můžeme nechat jen zdát.

Řekl bych, že nejlépe mexické duo charakterizuje příměr s IRON MAIDEN, co tato britská legenda znamená pro heavy metal, znamenají HOCICO pro undergroundovou extrémní elektroniku, tedy dokonale reprezentují samotný žánr, avšak pokud hledáte hudební přesah, sáhněte raději po FRONT LINE ASSEMBLY.

sestava: Racso Agroyam - programování, Erk Aicrag - zpěv
produkce: HOCICO
odkaz: myspace.com/hocico
1. I Want to Go to Hell
2. Where Words Fail, Hate Speaks
3. Flesh to Lacerate
4. Dog Eat Dog
5. Hey... It’s Me
6. Bite me!
7. Lost Fate
8. Kiss of the Apocalypse
9. Twist The Thorn
10. Tiempos de Furia
11. Not Human
12. Altered States
13. Los Espejos Rotos

bonus CD "A Call for Destruction":
1. The Disguise
2. A Call for Destruction
3. Bite Me! (Feindflug Remix)
4. Twist The Thorn (The Bodyminder-Mix by Formalin)

HOCICO mají na electro-industriální scéně status jakéhosi kultu; přiznám se, poněkud mi uniká proč. Na desce "Tiempos de Furia" posluchač dostane dávku aggrotechu, který se s obtížemi škrábe na průměr. Pokud tedy nebudu počítat nadstandardní dávku dancefloorových samplů, do kterých je to celé zabaleno. Jistě, je to chytlavé; na první poslech jsem se taky neovládnul a musel jsem si to pustit naplno.

Jenže jak mě to rychle chytlo, tak mě to taky pustilo. Ta záplava laciných smyček a jednoduchých efektů zakrývá, že kromě ní na desce skoro nic není. Pár zajímavějších momentů se sice najde (svižná titulní "Tiempos de Furia" nebo naopak pomalejší "Kiss of the Apocalypse"), ale ty jsou, po pravdě řečeno, taky spíše chytlavé než kvalitní a celkový dojem z desky nevytrhnou. Navíc mám neodbytný pocit, že jsem ty motivy už někde slyšel. Zbytek je prostě takové dusání, které po chvíli přestanete vnímat.

Od podobných kapel nečekám hudební zázraky, ale kurevskou dávku energie, a ta tady prostě chybí. "Tiempos de Furia" je prostě příliš nekonfliktní, příliš stravitelné a vlastně celkově nudné album. HOCICO si můžou mít pověst, jakou chtějí, ale ve srovnání třeba s COMBICHRIST představuje jejich poslední deska druhou ligu, tak na úrovni mexických kolegů z AMDUSCIE nebo alba "Harshlizer" od ALIEN VAMPIRES. Pokud se váš celý hudební život netočí kolem křepčení v cybergothických kostýmech na M’era Luna, můžete "Tiempos de Furia" s klidným srdcem vynechat.

hodnocení: 40 %
Jakub Němec

60 %