06.09.16

ULVER - Wars of the Roses

ULVER - Wars of the Roses

2011 Kscope Records

čas: 45:29
styl: experimental/avant-garde/ambient

Neformální lídři severské experimentální scény si za léta svého působení vydobyli doslova kultovní status. Z původně blackmetalové kapely se počínaje opusem "Themes from William Blake's The Marriage of Heaven and Hell" stal jeden ze základních stavebních kamenů norské avantgardy. Díky žánrové rozvolněnosti, neotřelému zpracování a specificky severské melancholické atmosféře si ULVER dokázali najít spoustu fanoušků napříč metalovou, alternativní i elektronickou scénou. Každá položka "vlčí" diskografie se navíc pyšní specifickou atmosférou a posunula jejich už tak unikátní projev do neprobádaných končin.

Novinka "Wars Of The Roses" je zřejmě prvním počinem, který výše zmíněné pravidlo nenaplňuje. Místo novátorských postupů nabídne spíše jakési ohlédnutí za minulostí a kompilát všeho, co už jsme mohli slyšet na předchozích experimentálních albech. Toto zjištění může být pro mnohé spíše zklamáním a i já měl po prvním seznámení tendenci nahrávku odsoudit. Odradila mě i zdánlivá absence strhujících motivů a poněkud horší uchopitelnost celku, který mi zpočátku připadal až příliš rozmělněný v minimalistických zvukových plochách. Jenže i tam, kde už se schyluje k příkrým soudům, se občas vyplatí nechat si nějaký čas odstup a intenzivněji se ponořit.

Skoro každý počin ULVER lze považovat za přelomový a novátorský. To je jistě luxus, na který si lze pohodlně uvyknout a je velice snadné poté kapele vyčíst jedno ohlédnutí zpět. Jenže Kristoffer Rygg a jeho spolek jsou dle mého názoru v pozici, kdy už si podobné bilancování mohou dovolit, stejně jako natočení desky, jež nutně nemusí nést přízviska jako "geniální" či "strhující". Což však neznamená, že by nebyla kvalitní a stále vysoce nadprůměrná. Díky své až introvertně poklidné atmosféře vyžaduje spíš intenzivnější pozornost posluchače a správné psychické rozpoložení.

Nezvykle svižný a přímočarý otvírák "February MMX", který ULVER vypustili do světa ještě před vydáním novinky, posluchače v odhadu hudebního obsahu desky pořádně zmate. Po jeho skončení totiž tempo značně zvolní a další skladby se intenzivněji rozlívají do ambientně křehkých zvukomaleb. Z nich se vynořují místy až rockově znějící pasáže, jindy překvapí decentní využití klarinetu či houslí nebo podmanivý ženský zpěv. Někdy se však skvělé hudební nápady a motivy příliš brzy rozpadnou do minimalistických ploch, které jsou občas zbytečně zdlouhavé a monotónní, díky čemuž je obtížné udržet pozornost a soustředěnost po celou dobu poslechu, což považuji za největší slabinu desky. Zklamáním je zatím i autorský přínos nejčerstvější posily kapely Daniela O'Sullivana (GUAPO, ÆTHENOR), jehož závěrečný bezmála čtvrthodinový příspěvek "Stone Angels" je tou nejzbytečnější položkou alba a navzdory v některých momentech takřka pinkfloydovsky psychedelické atmosféře působí vyloženě vycpávkovým dojmem.

I přes některé nedostatky je však můj celkový dojem pozitivní. ULVER zkrátka nevydali geniální, ale jen nadprůměrnou nahrávku a místo aby hleděli kupředu, ohlížejí se tentokrát spíše zpět. Žádný velký kvalitativní sešup určitě nenastal a pro jednou je takový postup obhajitelný a na poměry spolku vlastně i poměrně nečekaný. Je však jasné, že do budoucna budou chtít rozmlsaní příznivci kapely víc…

sestava: Sestava: Kristoffer Rygg – zpěv, programování, Tore Ylwizaker - klávesy, programování, Jørn H. Sværen – různé, Daniel O'Sullivan - kytary, baskytara, klávesy; hosté: Tomas Pettersen – bicí, Ole Aleksander Halstensgård – elektronika, Trond Mjøen – kytary, baskytara, Stian Westerhus – kytary, Daniel Quill – housle, Alex Ward – klarinet, Steve Noble – bicí, perkuse, Attila Csihar - zpěv, Siri Stranger – zpěv, Emil Huemer – kytary, Anders Møller – perkuse, Stephen Thrower – klarinet
produkce: ULVER, John Fryer
1. February MMX
2. Norwegian Gothic
3. Providence
4. September IV
5. England
6. Island
7. Stone Angels

V životě byť sebealternativnější skupiny většinou nastane období jistého kreativního útlumu. Ačkoliv se na realizaci osmého řadového alba "Wars of the Roses" norských experimentátorů ULVER podílela celá plejáda hostů, vyzní překvapivě střídmě. Nepočítám-li úvodní, lehce trip-hopovou, ale především překvapivě písničkově uchopitelnou "February MMX" nebo baladickou "September IV", zbytek alba se nese na vlnách spíše vatovitého dark ambientu bez gradačních či katarzních základů. Kreativní vyhoření se projevuje nejčastěji v druhé půli kompozic, třeba několikaminutový surreálný dojezd "Providence" či "Stone Angels", jejichž stopáž by mohla být bez ztráty nosného motivu poloviční. Pokud by se nápady na "Wars of the Roses" zkomprimovaly na třetinu, jednalo by se o výtečné minialbum. Ovšem na plnohodnotný dlouhohrající počin tentokrát ULVER neměli.

hodnocení: 65 %

70 %

79 %