06.09.16

NIGHT VISION - Sleeping Bus

NIGHT VISION - Sleeping Bus

2011 System Recordings

čas: 45:26
styl: chill-out

Tomáš "Necrocock" Kohout přichází po pěti letech s pokračováním svého chill-outového projektu NIGHT VISION s výmluvným názvem "Sleeping Bus" a opět by se dalo konstatovat, že ho nahrává více méně do šuplíku. Nahrávku sice koupil newyorský internetový label System Recordings, specializující se na indie elektroniku a dokonce se zavázal, že zazní u některých leteckých přepravců, nicméně pro běžného smrtelníka a především našince je téměř nemožné v tom nepřeberném moři muziky na NIGHT VISION nahodile narazit. Jak Tomáš prozradil v rozhovoru, sám projekt absolutně nepropaguje, tudíž náš server formou rubriky "Dny s" tuto úlohu snad částečně zastane, deska "Sleeping Bus" si ji totiž zatraceně zaslouží.

Jak jsem podotkl v úvodu, propagace, webové stránky i forma vydání (přestože album nevyšlo formou nosiče, na vyžádání je možné zakoupit CD-R s xeroxovaným přebalem) působí poněkud pofiderně, o to více kontrastuje samotná hudební náplň. Přestože již debutu "Music for Night Traveling" lze vytknout jen málo co, "Sleeping Bus" ho snad ve všech aspektech o chlup překonává. Na první poslech jsem zaregistroval vyzrálejší produkci, především nástroje již nezní tolik počítačově. Rozhodně musím pochválit bicí automat, ačkoliv se urputně nesnaží evokovat akustické bicí (neboť rytmika zde aplikovaná není typicky rocková, ale spíše psytrancová), zní rozhodně vlídně a díky němu nahrávka příjemně organicky tepe. Taktéž klávesy a syntezátory často kouzlí nesmírně chytlavé a současně vkusné melodie jakoby z jiného světa. NIGHT VISION si totiž jako jeden z mála současných elektro interpretů nezakládá na nějakém retro soundu, ale jedním dechem dodávám, že se ani nesnaží působit ultramoderně. Právě nalezení neskutečné harmonie mezi nejdůležitějšími aspekty kontemplativní elektroniky činí z alba "Sleeping Bus" velmi silné a času odolávající dílo.

Esem v rukávu se stala mladičká Asiatka Apple Tran, která svým nenuceným pěveckým projevem nádherně dokreslila již natolik hřejivou nahrávku. V "Sleeping Bus To Saigon" netradičně sekunduje Tomovi, který skrze vokální efekty produkuje poněkud ulítlé, ale ve své podstatě neskutečně dokonalé "pěvecké" samply. Přestože je Tom schopný melodický zpěvák, na NIGHT VISION snad neuslyšíte jediný jeho nezkreslený zpěv, za to Apple se snaží prezentovat v té nejčistší a současně variabilní vokální podobě, třeba díky lehce frivolnímu projevu v "DJ's Telephone" tak vznikl skoro až diskotékový hit. Osobně jsem si oblíbil čarokrásnou kompozici "Across The Himalayas" s nádherným melancholickým zpěvem sirén (a v pozadí snad, s trochou fantazie, slyšíme i zpěv velryb). A ačkoliv i v jinak velmi jímavé skladbě nechybí lehce excentrické samply, výsledný dojem ještě umocňují. Další hitovku (ačkoliv se jedná o ploužák jak řemen) spatřuji v následující "Around The Dark Pond", zde pro změnu hlas Apple doznal decentního zkreslení, ovšem opět na velmi vkusné úrovni a díky tomu je skladba zahalena do poněkud tajemného oparu s rafinovaně ukrytou gradací.

Projekt NIGHT VISION Tomáš poněkud vágně označuje jako nenáročnou hudbu určenou k relaxu při nočním cestování, což může u někoho vyvolat spíše pejorativní nádech. Nejedná se totiž o žádný muzak, nýbrž o brilantní rafinované dílo, balancující na hraně nekonvenční chytlavosti a opravdu suverénního a především seriózního muzikantství. "Sleeping Bus" totiž rafinovaně působí na vaše smysly tak, že přímo vybízí ke koncentrovanému poslechu, nikoliv jako nějaký zvukový background.

sestava: Tomáš Kohout - nástroje, zpěv; host: Apple Tran - zpěv
produkce: Tomáš Kohout
1. Strawberry Scent