06.09.16

Floex - Zorya

ABYSS doporučujeFloex - Zorya

2011 Amanita Design / Minority Records

čas: 52:15
styl: ambient/nu jazz/minimalism/experimental

Kvůli naprosto tristní úrovni především české rock/metalové a popové scény se na rovinu přiznávám, že jsem zarputile skeptický vůči celé naší současné hudební kultuře. Co naplat, že někteří tzv. alternativní interpreti s větším či menším úspěchem prorazili i v zahraničí, když jejich produkce mi připadá buď pozérsky pseudointelektuální nebo naopak až přízemně ordinérní. Když nad tím vším přemýšlím, maximální hodnocení jsem českému interpretovi za celou svou publicistickou činnost udělil tak dvakrát/třikrát (často s přídomkem, že zvuk by mohl být lepší, ale především jsem tak činil v době nedostupnosti zahraničních "konkurenčních" počinů). A přesto u nás existuje hudebník s talentem tak mimořádným, že nejenže suverénně zastíní skoro všechny tuzemské interprety, jež jsem měl doposud možnost slyšet, ale dlouho by mi trvalo zmínit i adekvátní zahraniční kvalitativní ekvivalent. Jméno pražského rodáka, multiinstrumentalisty Tomáše Dvořáka, asi bude znát jen málokdo, ačkoliv nejeden náš hudebník či producent (včetně těch etablovaných) by měl stát hodiny ve frontě před jeho studiem pro jednu z jeho nedocenitelných rad.

Tomáš Dvořák však nestojí o slávu v záři reflektorů, nemá potřebu být producentsky spojován s hvězdami českého hudebního showbyznysu, prakticky jediná jeho motivace je v ústraní pěkně pomaloučku polehoučku tvořit svébytnou hudbu pod hlavičkou Floex dle nejupřímnějšího hlasu jeho srdce. Jako absolutní perfekcionista, nikam, stejně jako jeho hudba, nepospíchá, jeho nehynoucí trpělivost však růže přináší. Od vydání debutu "Pocustone" uběhlo předlouhých deset let, mezičas využil k nahrání dvou soundtracků pro umělecké adventury Samorost 2 a Machinarium z produkce brněnského studia Amanita Design. Nyní však uzrál čas pro vydání aktuálního díla "Zorya", nazvaného po slovanské bohyni noci.

"Zorya" uhrane svou organičností, jednotlivé tóny žijí svým čiperným životem, v každé vteřině se něco děje. Elektronický podklad, v jádru veskrze minimalistický, vytváří příjemné vibrace, v interakci s rozličnými akustickými nástroji vyznějí kompozice až překvapivě monumentálně. Floex prezentuje jednu z nejpřirozenějších fúzí kontemplativní elektronické a jazzové akustické hudby s jakou jsem se měl možnost setkat, snad pokud nepočítám Nory JAGA JAZZIST. Na rozdíl od nich si ale téměř vše nahrává sám a krom pár hostujících muzikantů či vokalistů/vokalistek (úmyslně jsem nenapsal zpěváků/zpěvaček, protože konvenční zpěv bychom na albu hledali marně) se obejde bez armády hudebníků či orchestru (i z toho důvodu řadím Floexe výše).

Tomáš ke komponování přistupuje až s profesorským perfekcionismem, někoho však může přílišná akademičnost jednotlivých kompozic odradit, nicméně osobně právě prvotní nepřístupnost nahrávky velmi kvituji. Díky ní a taktéž absenci syrovějších či chytlavějších pasáží "Zorya" jen tak neomrzí a stále nevycházím z úžasu, jak ten či onen motiv zní ve své podstatě geniálně. Třeba na první poslech absolutně nekonfliktní klavír v úvodní "Ursa Major", tesklivý saxofon v "Casanova" nebo nápadité violoncello ve "Veronika's Dream". Navíc deska působí velmi gradačním dojmem, sice na první poslech plyne klidně jako lesní stroužka, aby se z nenadání především elektronický podklad nečekaně rozohnil (v tomto aspektu bych upozornil na rafinované skladby "Veronika's Dream" a "Nel Blu").

Příjemné osvěžení tvoří hostující James Rone v "Blow Up", zženštilým flegmatickým přednesem dokonale pasuje do jinak vcelku hravé kompozice, Ridina Ahmed, známá již z debutu, svým éterickým přednesem posouvá "Forget-me-not" k astrálním dálavám a především Italka Marinella Mastrosimone z MUSETTY pasuje devátou "Nel Blu" na jeden z vrcholů alba - dokonalé trip-hopové rozjímaní v kombinaci s atmosférou filmů noir.

Album "Zorya" nás uhrančivým způsobem přesune mimo prostor a čas, nutností k tomuto astrálnímu tripu je však notná participace posluchače ve smyslu absolutního emocionálního odevzdání. A právě v tomto aspektu spatřuji jediný problém žánru, downtempo či obecně kontemplativní elektronika (navíc v souznění s nu-jazzem) ve své nahotě vynikne pouze při specifické poslechové konstelaci. Podobně jako archivní víno zbrkle nehltáte, ale naopak si ho po doušcích rozšafně vychutnáváte, vyžaduje Floex neméně rozvážný přístup. Osobně mám o albu roku nyní definitivně rozhodnuto, o to více potěší, že mimořádná kvalita tentokrát pochází z českých luhů a hájů. Přál bych si jediné, abychom na nástupce "Zoryi" nečekali dalších deset let.

PS: Stáhněte si zdarma singl "Casanova"

sestava: Tomáš Dvořák - klarinet, klavír, tenor saxofon, metalophones, shakuhachi, samplery a syntezátory; hosté: Marinella Mastrosimone - zpěv (9), James Rone - zpěv (4), Tomáš Jamník - violoncello (3,6), Oskar Török - trumpeta (2), Ridina Ahmed - vokální improvizace (1,5), Petr Tichý - kontrabas (10), Anya Stuart - texty (4), Musetta - texty (9)
produkce: Tomáš Dvořák
1. Ursa Major
2. Casanova
3. Blow Up
4. Precious Creature feat. James Rone
5. Forget-me-not
6. Veronika's Dream
7. Perlin Noise
8. Petr Parler
9. Nel Blu feat. Musetta
10. Mecholup
11. Zorya Polunochnaya

Na novou desku Floex jsme si museli počkat celých deset let, ale stálo to za to. "Zorya" je podmanivě hypnotickou nahrávkou, ve které se setkávají vlivy jazzu, elektronické hudby a ambientu. Celým albem se prolíná melancholická, místy až intimně minimalistická atmosféra a Tomáš Dvořák docílil i velmi osobitého vyznění, které vám nedovolí splést si jeho tvorbu s kýmkoliv jiným. Příjemně překvapí i hostující zpěvák James Rone, jehož projev umocňuje skvělou skladbu "Precious Creature" a osobně mi připomíná mého oblíbence Jona Andersona z art-rockových YES.

Právě originální přístup, výrazová variabilita, promyšlené aranže a absence hluchých míst dělají z alba "Zorya" jeden z nejlepších hudebních počinů, které u nás v posledních letech vyšly. Navíc může kvalitativně směle konkurovat zavedeným zahraničním nu-jazzovým interpretům. Jde zkrátka o desku, která zde vyjde jen jednou za několik let a jakých by tuzemská scéna potřebovala více…

hodnocení: 95 %
Miroslav Med

100 %