06.09.16

Robert Rich - Medicine Box

Robert Rich - Medicine Box

2011 Soundscape Productions

čas: 61:00
styl: ambient/ethnic/tribal/minimalism/experimental

V každém hudebním stylu lze nalézt výjimečné umělce, bohužel však, někteří z nich se nikdy nedostanou do širšího povědomí ani v rámci otevřenější alternativní scény. Přestože americký multiinstrumentalista Robert Rich patří k absolutním leaderům tvůrců rozličných podob jímavé ambientní hudby, problém je, že díky šamanské či obecně spirituální povaze jeho děl se nejen u nás zařazuje do katalogů obskurních knihkupectví s okultní literaturou. Přestože brněnský distributor HORUS CyclicDaemon disponuje neotřelým hudebním vkusem a do ČR dováží samé "thecaveovské" lahůdky, ve finále zcela zapadnou v rozsáhlém spřízněném okultním e-knihkupectví Alembiq mezi tunou literatury o magii, filozofii, psychologii, astrologii nebo proprietami do čajoven. Na první pohled se zdá sice logické, že milovníci všeho ezoterického si při četbě Crowleyho pravděpodobně pustí Riche než Lady Gaga, nicméně podobní umělci si bezesporu zaslouží masivnější publicitu i mimo tento nesmírně minoritní spotřebitelský segment. Pokud se nemůžeme spolehnout na tradiční hudební média, nezbývá nám, než kráčet této nekonvenční hudbě naproti skrze výše zmiňované magické internetové portály.

Říci dnes o Robertu Richovi, že produkuje ryzí ambient, by bylo stejně nepřesné jako tvrdit o DEAD CAN DANCE, že hráli čistou worldmusic. Jeho diskografie vždy disponovala velmi barevnými hudebními odstíny, nicméně subžánrové vlivy se měnily převážně v rámci jednotlivých počinů. Můžeme vzpomenout desky čistě dronové, jako jeho prvotiny "Drones" či "Trances", silně orientální, s dominující harfou "Yearning", s důraznou tribal rytmikou a arabskými názvuky "Seven Veils", avantgardně-experimentální "Bestiary", ryze akustické, zahrané na etnické nástroje s expresivními šamanskými vokály "Temple of the Invisible", velmi vzdušné, analogovými syntezátory podpořené "Electric Ladder" nebo naopak drásavé dark-ambientní "Illumination". Teprve až loňský, bezesporu, opus magnum "Ylang" absorboval různorodé vlivy jak napříč Richovou tvorbou, tak i některé nové, jako post-rockové rozjímání či nu-jazzové zahuštění. Tento, na poměry žánru, vskutku flexibilní kompoziční přístup plně rezonuje též u nástupce "Medicine Box".

"Medicine Box" lze bez nadsázky považovat za vůbec nejdynamičtější album Roberta Riche, na němž prezentuje organicky přirozenou fúzi moderních technologií s ozvěnami starověkých kultur. Rich měl vždy velmi šťastnou ruku při výběru hostů, nicméně přímo husarský kousek se mu podařil angažováním Cheri Chuang. Její křišťálově jasný vokál dodává spanilosti třem skladbám s nádechem perské kultury. Důraz je kladen též na výraznou basovou linku, v případě čtyřky "Cornea" lze hovořit o koketování s dubem, jinde zase pulsující rytmus reprezentují severoafrické bubny. Vřelost nahrávce dodává subtilní piano a jak je u Riche zvykem, nepotrpí si na nějakých složitých etudách, nýbrž naopak na minimalismu, díky němuž skladby jako "Macula" či "Crepescule" získávají příjemně magický, lehce jazzový ráz.

Co však činí nahrávku "Medicine Box" výjimečnou, jsou různé aranžérské důvtipy, aplikované velmi promyšleně. Kupříkladu půltónová harmonika v již zmíněné "Cornea" zastává jakousi melancholickou opozici vůči drásavému basovému podkladu nebo psychedelickému vyznění introdukce "Alba" dopomáhá kytara hostujícího Harouna Seranga. Aby se posluchač podobných nuancí nepřejedl, jsou dávkovány velice uváženě, nezřídka jen v rámci jediné kompozice. Samozřejmě nechybí ani další akustické nástroje, jako bambusové flétny nebo cello, svůj výsadní prostor zastává též Richova oblíbená lap steel kytara, jejíž kvílivý zvuk lze považovat za nepsaný trademark jeho novodobé tvorby. A konečně všechny tyto interesantní aranže podpírají Richovy signifikantní syntezátory. Především hřejivý analogový modulární syntezátor MOTM od Synthesis Technology (s nimiž Rich spolupracoval na vývoji) nás retrospektivně přesune časem a v "Kaaruwana" upomene na kultovní soundtrack "Legend" od CLANNAD. Jak sám Rich v rozhovorech zdůrazňuje, díky rozličným možnostem syntezátorů jeho tvorba směřuje do dimenzí surreálna, miluje "malování" zvukových abstrakcí, ovšem preferuje harmonii mezi elektronickou a akustickou složkou, jinými slovy, snaží se tyto hranice smazávat.

Extatické, šamanské, surrealistické, spirituální, takové, prozaicky řečeno, je aktuální dílo Roberta Riche "Medicine Box". Rovněž přirozeně organicky pulsující, vycházející z elementární podstaty elektro-akustické hudby. Připočteme-li nádherné grafické zpracování digipaku od Johna Bergina, lze hovořit o jednom z nejemocionálnějších děl nejen roku 2011.

sestava: Robert Rich - syntezátory, MOTM, flétny, lap steel kytara, piano, baskytara, perkuse; hosté: Haroun Serang - kytara (1), Cheri Chuang: zpěv (2,6,9), Edo Castro - baskytara (3,6,9), Hans Christian - cello (3,5,7,9), Slim Heilpern - půltónová harmonika (4)
produkce: Robert Rich
1. Alba
2. Kaaruwana