06.09.16

SKINNY PUPPY - HanDover

SKINNY PUPPY - HanDover

2011 SPV GmbH

čas: 49:47
styl: post-industrial/glitch/ambient

Faktičtí zakladatelé drásavého industriálního subžánru elektronické hudby si prošli bouřlivými etapami nejen v rámci umělecké kariéry. Ty v polovině devadesátých let vyústily v drogové excesy s tragickými následky, kdy se předávkoval heroinem jeden z členů formace Dwayne Goettel. V tomto komplikovaném období SKINNY PUPPY zplodili své přelomové dílo "The Process", jež se notně vzdálilo od experimentální povahy předchozích ikonických opusů jako "Too Dark Park" či "Last Rights" směrem k tradičnější písničkovější formě. Tím se však z pochopitelných příčin historie kapely na dlouhou dobu uzavírá. Reunionový "The Greater Wrong Of The Right" z roku 2004 se nese v sympatickém chytlavém duchu (nikoliv však podbízivém) naznačeném předchozím CD "The Process" a umocněném o gotické názvuky u následovníka "Mythmaker". Byť se v obou případech jednalo o relativně přístupnou formu post-industriální elektroniky oproti až avantgardním manifestům z přelomu osmé a deváté dekády, stále šlo vystopovat prvky typické "skinnypuppyovské" žánrové rebelie, z valné části reprezentované nezaměnitelným Ogreho vokodérem zefektovaným vokálním přednesem.

Záhy po "Mythmaker" se trio pustilo do tvorby následovníka, ale protože se mezi tím vydavatel SPV dostal do insolventních problémů (skupina tudíž vyráží na turné ironicky pojmenované "In Solvent See" na podporu nikdy nevydaného alba), další řadový, již dvanáctý, počin vychází až v říjnu loňského roku (paradoxně u stejného labelu). A nastává opět šok.

"HanDover" obsahuje část materiálu pro nikdy nevydané album v rámci kompozic "Brownstone" a "Noisex" (zbylá část se upotřebila v neméně interesantním projektu Niveka Ogrea a Marka Walka OHGR). Ony kompozice patří díky své znovunalezené avantgardní povaze k nejprogresivnějším kouskům, naproti tomu zbytek desky se nese v radikálním stylovém obratu. Pokud se na "HanDover" podíváme prizmatem předchozích počinů, lze hovořit o jisté regresi, nicméně pokud se oprostíme od kultovního statusu SKINNY PUPPY a přistoupíme ke kolekci "HanDover" jako k suverénnímu dílu, nelze mít výraznějších námitek.

SKINNY PUPPY totiž vždy charakterizoval smysl pro jistou hudební dramatičnost, v dávné minulosti korunovanou excentrickou drásavostí, a byť po reunionu obdobné afekty doznaly jistého utlumení (v repertoáru přibylo nemálo vyklidněných, skoro až chilloutových kompozic), nikdy nezašly tak daleko jako nyní. Post-industriální skelet byl natolik drasticky vyfrézován, až z něj zbyly jen nepatrné tvarové náznaky, vnější krunýř je nyní tvořen z jemného ambientního kabátku. Drásavé rytmiky a podladěných kytar je tudíž deska zcela prosta, zato jímavého downtempa, obohaceného o, dnes toliko moderní, retro minimalistickou elektroniku, si užijeme dosytosti. V neposlední řadě též Ogreho zpěv doslova pohladí na duši, byť je stále prohnán vokálními efekty, neztratil by se na poli inteligentního elektro-popu.

Elektronická složka samozřejmě nepostrádá svoji typickou rafinovanost, opět nejsme ochuzeni o zajímavé efekty či melodické syntezátorové linky, ostatně jedná se o nejsyntetičtější album SKINNY PUPPY, jen již nefunguje jako post-industriální vzpruha, nýbrž jako relax před spaním. A ačkoliv podobný typ hudby velmi kvituji, nečekal bych, že na relaxační teritorium vstoupí zrovna tito Kanaďané. Na druhou stranu se ale nejedná o čistokrevnou kontemplativní elektroniku, na to zní "HanDover" stále poněkud komplikovaně. Od absolutního ambientního vytržení především zrazuje, na poměry downtempa, dynamičtější rytmika, nezřídka využívající glithové formy - nejvýraznější v sedmičce "Point". Naproti tomu kupříkladu čtyřka "Ashas" působí natolik nerytmicky unyle, čemuž napomáhá též houslový sampl, že jsem doslova čekal, kdy se skladba zastaví zcela. Ponejvíce jako novum v konfrontaci s tvorbou Kanaďanů znějí první tři minimalistické skladby "Ovirt", "Cullorblind" a "Wavy", na nesmírně přívětivém elektronickém skeletu je nabalen zefektovaný, ale neméně konejšivý Ogreho vokál. A ačkoliv ve dvojce "Cullorblind" se o slovo hlásí i zkreslená elektrický kytara, byla natolik vklíněna mezi ostatní aranže, že ve výsledku spíše lehce čeří hladinu, namísto metalového lomozu známého z předchozích desek. Naopak nejvíce k tradičnímu zvuku SKINNY PUPPY inklinuje překvapivě svižná "Icktums" a taktéž závěr alba v podobě tandemu "Vyrisus" a "Village". Byť se závěr "Noisex" vymyká celkovému hudebnímu konceptu (nejen svou délkou), chybí mu smysluplné vyústění.

Zklamání? Nikoliv, jen deska neměla vyjít pod etablovanou hlavičkou SKINNY PUPPY, nýbrž v rámci jednoho z rozličných bočních projektů skupiny. Paradoxně ve stejném roce vydané album "unDeveloped" kapelního projektu OHGR zní jako mnohem klasičtější SKINNY PUPPY.

sestava: Nivek Ogre - zpěv, syntezátory, cEvin Key - syntezátory, perkuse, kytara, theremin, Mark Walk - programování, baskytara, kytara; hosté: Ken "Hiwatt" Marshall - syntezátory, programování, FX, Traz Damji - doplňkové programování, syntezátory, Saki Kaskas - kytara (5)
produkce: SKINNY PUPPY
1. Ovirt
2. Cullorblind