MERZBOW - Lop Lop

MERZBOW - Lop Lop

2011 Rustblade

čas: 62:12
země původu: Japonsko
styl: noise/industrial

MERZBOW asi není nutné nějak dlouze představovat, jeden z pionýrů subžánru zvaného noise, patří nejen v jeho rámci k nejplodnějším autorům současnosti. (od roku 1979 vydal přes 350 nahrávek). Albem "Lop Lop", které vyšlo koncem loňského roku, se MERZBOW vrací ke konzervativnějším hodnotám jeho tvorby z poloviny devadesátých let, což lze, vzhledem k jeho sice pestré, ale často nevyvážené dlouhodobější produkci, uvítat s povděkem.

Ačkoliv osobně preferuji spíše počiny z let 1994-1998, jež ještě nebyly tvořeny na počítači, ale digitálními syntezátory (což se významně projevilo na výsledném zvuku), nemohu říct, že by se po roce 2000 občas neobjevila působivá nahrávka. Kromě alb jako "Cycle" (2003), "Electro Magnetic Unit" (2004) nebo například vynikajícího CD "Marmo" (2010), "Lop Lop" disponuje především potenciálem zaujmout i neortodoxního posluchače, stejně jako potěšit hlukového staromilce. A to díky velmi hypnotické strukturovanosti trojice přítomných kompozic. Produkovaný hluk se vyznačuje mnohem větší intenzitou, než na většině předchozích nahrávek z posledních deseti let, je frekvenčně rozmanitý a ke slovu se dostávají i, mnou u MERZBOW často postrádané, výrazné basové a subbasové frekvence.

Hned první, více než dvacetiminutová kompozice "Canaanda" zosobňuje typický rukopis  MERZBOW, tedy podloží tvořené rytmickým tepem a nad ním pučící zvukově bohaté improvizování - téměř jako nějaký druh automatického kreslení. Zvuky se zatím orientují spíše do vyšších frekvencí, subbasový podklad obstarává onen tep. Pestrá skladba, hlukově intenzivní, vyrovnaná. Následující dvě jsou specifické, na jedné straně poslouchatelné samy o sobě, současně však dobře zapadají do celkového, velmi sympatického rámce, tedy hypnotického hlukového díla. Oproti skladbě první zde nastává výrazné vplynutí do hlučnějších a masivnějších vod. Právě dynamika činí tuto desku výjimečnou v rámci tvorby tohoto introvertního Japonce.

CD "Lop Lop", které vyšlo u labelu Rustblade (mimochodem premiéru si odbyla videoupoutávka k propagaci alba MERZBOW), lze pořídit hned ve třech verzích. Krom tradičního kompaktu vydavatel přichystal limitovanou edici v počtu 99 kusů dvou CD v DVD boxu s potiskem a přívěškem ptáka Lop Lopa, nejluxusnější vydání skýtá taštičku obsahující dvě CD (druhé s bonusovou skladbou), tričko a další merchandise. MERZBOW tudíž opět neponechal nic náhodě a postaral se o nadstandardní emisi alba. Zbývá už jen doplnit, že Lop Lop je ptačí alter ego surrealistického malíře Maxe Ernsta, na mnoha jeho obrazech zobrazované.

sestava: Masami Akita - nástroje
produkce: Masami Akita
1. Canaanda