22.08.14 | 19:00 hod.

Steve Roach - Back to Life

Steve Roach - Back to Life

2012 Projekt

čas: 73:00/70:00
styl: ambient

Pouštní šaman Steve Roach uvítal rok 2012 dvojalbem "Back To Life". Navrací nás zpět do sfér čistého duchovního ambientu plného vřelosti a světla. Po temném "Dynamic Stillness" a rozjímavém "Sigh of Ages" přichází aktuální počin jako nová energie, schopná zahřát každou duši.

Na YouTube jsem se v jednom z komentářů k videorozhovoru dočetl tato slova: "Kdyby měla Matka Země ipod, měla by na něm hudbu Steva Roache." Vskutku výstižné popsání jeho hudby. Tento produktivní muzikant má na svědomí zhruba devadesát řadových alb, přesto od něj neznám nekvalitní nahrávku. Na všech dokazuje, jak hluboko je schopen se ponořit do hudebního světa, který není ničím jiným, než reflexí toho skutečného, napojeného na naši prapodstatu, totiž hlubokou spjatost s přírodou ve svém celku. "Back To Life" nachází Roache ve vrcholném tvůrčím rozpoložení a ukazuje jej jako moudrého léčitele. Album vyšlo samostatně formou digipakového dvou-CD a taktéž jako součást boxu Steve Roach 2012 spolu s novým dílem série "Immersion". Grafické vyvedení alba vyobrazuje protnutí makrokosmu a mikrokosmu ve spočinutí ticha, které Roachova hudba ztělesňuje. Obsahuje makrofotografie vodních kapek od autorky Kristiny Kotarski, o celkový design se jako vždy postaral vynikající Sam Rosenthal.

První disk nabízí skladby v polohách od těch konějšivě vyklidněných až po psychedelické napětí, které je příznačné pro objevování zastřenějších částí psychiky. Sedm kousků na sebe vzájemně navazuje, přesto každý rezonuje svým vnitřním životem, vyobrazuje určitý stav mysli. Většina skladeb je víceméně prosta rytmiky, nicméně nejdelší "Tranquillity Base" protkává určitý pravidelný puls situovaný příjemně do pozadí aranží. Skladby jako "The Wonder of It All" nebo "Everything Inside" dávají vzpomenout na vůbec nejsilnější tvůrčí vzepětí v Roachově kariéře - čtyřcédéčkový kolos "Mystic Chords and Sacred Spaces".

Druhé CD obsahuje jedinou skladbu "Mist of Perception", která je, navzdory zvyku s číslem 73, dlouhá bez tří sekund sedmdesát minut. Nabíhá pozvolna a zprvu působí dojmem, že se jedná o klasickou meditační zónu, jakou známe ze série "Immersion". Časem se vynoří zastřený tep v rytmu lidského srdce, jež je doprovázen různě intenzivním perlením a bohatými harmoniemi. Celou skladbu však doprovází určitá tenze, která může sloužit jako motor pro posluchače, aby se při poslechu nebránil i temnějším myšlenkám. Posledních dvacet minut skladby tep postupně ubíhá do ztracena a přichází katarzní očista. "Mist of Perception" řadím mezi jednu z nejpůsobivějších skladeb Steva Roache z poslední doby.

"Back to Life" zosobňuje skutečně velkou vzpruhu pro člověka v této hektické době, navíc sužované celospolečenskou krizí. Ukazuje Roache smířeného, plného lásky a spojení s přírodou. Ukazuje jej jako tvůrce, který dokáže svou hudbou pomáhat lidem. Pokud se do takové hudby dokážeme opravdu ponořit, jsme před krizí téměř zachráněni, protože ta se nachází hlavně v našich myslích.

sestava: Steve Roach - vše
produkce: Steve Roach
CD 1