06.09.16

PRINCE OF TENNIS - Urbi And Orbi

PRINCE OF TENNIS - Urbi And Orbi

2011 vlastní náklad

čas: 41:57
styl: electropop

Elektropopový projekt PRINCE OF TENNIS považuji za příkladnou ukázku sympatické hudební politiky. Multiinstrumentální duo David Volenec a Jan Čechtický (mimo jiné Speedy z generační výpovědi Šeptej) totiž nijak netěží ze slavné "devadesátkové" minulosti (na kapelních vizuálech nenaleznete žádné prefixy ex- ani jména aktérů, dokonce ani promo foto nijak neevokuje tradiční popkulturní vizáž), kdy s ním spřízněné spolky jako SEBASTIANS, COLORFACTORY nebo OHM SQUARE před více než dekádou definovali tuzemskou, řekněme, hudební "party" scénu (někdy nazývanou nejednoznačně "electronica"). Tedy přesně ten typ nekonfliktní muziky, jež skvěle funguje jak v iPodu, na tanečním parketu, tak samozřejmě i jako tradiční koncertní poslechovka a nepotřebujete pro její vstřebání spolykat tuny extáze. A přesně v tomto podhoubí se zrodil projekt pojmenovaný po jednom japonském anime - PRINCE OF TENNIS.

Vloni, bez jakýkoliv pomp, se zrodil nadmíru výtečný debut "Urbi And Orbi" a přesně dle hesla DIY ho skupina umístila rovnou ke stažení zdarma, navíc s typickým "indie" nepodbízivým přebalem (později počin vyšel i formou fyzického nosiče nepřekvapivě na vinylu). Myslím, že netřeba dodávat, že svým projektem si pánové plní ryze své privátní hudební touhy, nejsou nijak sešněrováni vydavatelem a de facto začínají s čistým štítem, nikoliv však od nuly. Nesmíme zapomínat, že oba si za léta své plodné kariéry hudební (a samozřejmě též vizuální) výrazivo dokonale vytříbili a přestože po formální stránce debutují, v rámci nezávislé "párty" scény ihned stanuli na jejím vrcholu. Nutno podotknout, že PRINCE OF TENNIS suverénně obstojí i v konfrontaci se zahraniční špičkou.

Vydání kritikou i porotou cen Apollo nadmíru vřele přijatého dlouhohrajícího debutu "Urbi And Orbi" nemohlo být naplánováno lépe. Právě uplynulý rok 2011 zaznamenal nebývalý kvalitativní vzestup v rámci inteligentní elektronické scény, nebál bych se říci naposledy od tvůrčího rozpuku v letech devadesátých. Tu v současné době definuje jak návrat k retro názvukům (pro zjednodušení mu říkejme "osmibitový Atari sound"), tak v neposlední řadě využití těch nejmodernějších digitálních audio technologií. PRINCE OF TENNIS lavírují přesně v tomto, na první pohled/poslech poněkud nekonzistentním, koridoru a protože se pánové nespokojí jen s příjemně znějícími mašinkami, ozdobily své kompozice svěžími kytarovými a baskytarovými aranžemi a vše podtrhli psychedelickým Volencovým zpěvem, jakoby v duchu shoegaze.

Desatero kompozic nelze označit jinak, než jako jednoznačný životabudič, absolutní pohlazení po duši. Hned na první poslech jsem si zamiloval závěrečnou, oproti zbytku výrazněji progresivní a poněkud epickou, navíc kontroverzně pojmenovanou kompozici "MILF Island". Snad výrazný, avšak maximálně minimalistický kytarový riff nebo výtečné retro syntezátory z ní činí jeden z nejvýraznějších milníků tuzemské elektropopové scény. Ačkoliv tvorba PRINCE OF TENNIS není primárně komponována s hitovými ambicemi, přesto obsahuje několik zdravě chytlavých kousků. Krom otvíráku "Huntelaar" protkaného již zmiňovaným "Atari soundem" nelze z hlavy vytěsnit klipovku "Failure Is Art If You're A Robot", stavící na příjemně odzbrojující, až flegmatické náladě. Za, na minimalistickém, osmdesátkovém, syntezátorovém repetitivním motivu vystavěné, "If You Took the Stairs" by se nemusel stydět ani takový guru scény jako John Foxx. "Release", umocněná hravými "laserovými" samply, zase pro změnu hýří letním sluncem prozářenou atmosférou, jak vystřiženou z nějaké plážové koktejlové párty, za to "Ache Of Mind" sází spíše na melancholickou notu a to díky drásavějším elektronickým bubnům.

"Urbi And Orbi" se sice pevně drží žánrových mantinelů, přesto se jedná o poměrně barvitou, lehce experimentální a rozličnými emocemi nabitou nahrávku. Ačkoliv prakticky každá z kompozic nějakým způsobem evokuje něco z hudební studnice především z uplynulé nesmírně inspirativní osmé a částečně deváté dekády, vtip spočívá v prostém faktu, že pánové do skladeb vnášejí velký kus svébytného talentu, tudíž si konkrétního interpreta vybavíte jen stěží. PRINCE OF TENNIS jsou absolutní profesionálové, nespokojí se s okatým plagiátorstvím a především díky tomu si zaslouží náš respekt.

sestava: David Volenec - zpěv, kytara, nástroje, Jan Čechtický - baskytara, nástroje
produkce: PRINCE OF TENNIS
1. Huntelaar