Dva na jednu: TÁBOR RADOSTI - Agartta

Dva na jednu: TÁBOR RADOSTI - Agartta

2011 Aliens Production

čas: 49:41
styl: dark ambient/industrial

TÁBOR RADOSTI

Po pěti letech TÁBOR RADOSTI, neboli jihlavské dark-ambinetní duo vystupující na různých obskurních akcích typu Hradby samoty nebo Prague Apocalyptic Evening výlučně v rituálních maskách, přineslo nástupce, kritiky ceněného, oficiálního debutu "Lamat". "Agartta" vloni vyšla prostřednictvím slovenského labelu Aliens Production též jako limitovaná edice v nákladu 550 kusů. Ačkoliv se spolek vyprofiloval jako šamanské či rituálně znějící temné elektro, jehož poznávacím znamením se jeví především zefektovaný dramatický recitativ v mateřštině, na aktuálním díle nelze přeslechnout taktéž inklinaci k uchopitelnějším elektronickým subžánrům jako industriál či EBM. Na albu hostuje několik vskutku zajímavých person světové scény jako členka švédských neoklasiků ARCANA, Ann-Mari Thim, agilní japonský cyberpunker Kenji Siratori nebo zástupce belgické elektronické scény Herman Klapholz aka AH CAMA-SOTZ.

Ačkoliv "Agartta" vyzní o poznání vřeleji než ultimátní starší materiál, stále se pohybujeme v teritoriu navýsost nekonvenční nesmírně temné a víceméně extrémní elektroniky. Pro Štěpána Šimka je podobný tip muziky skoro denní chléb, pro roli neposkvrněného jsme protentokrát oslovili někoho, kdo naopak k této hudbě chová nezájem, rockově, metalově, hardcorově a punkově zaměřeného Ladislava Olivu. Nicméně jeho zhodnocení interpreta jemu hudebně vzdáleného nakonec příjemně překvapilo.

Pohled experta

Jihlavské duo TÁBOR RADOSTI lze bez skrupulí označit za leadery tuzemského dark ambientu, což je vcelku logické, poněvadž tato scéna si u nás nevybudovala přílišnou tradici, nicméně hravě obstojí i v konkurenci se zahraničím. Bez nadsázky bych dokonce řekl, že atakuje žánrový vrchol, a to především z toho důvodu, že projekt svou tvorbu nestaví pouze na minimalistickém, "laptopovém" experimentátorství, obvykle se projevujícím víceméně improvizačním vrstvením táhlých ambientních, dronových a či noisových ploch, ale umně tvoří svébytnější kompoziční skelet, vycházející z tradičněji pojaté elektronické hudby. V tomto ohledu exceluje druhý (nepočítám-li předchozí dema), vloni u slovenského labelu Aliens Production vydaný, dlouhohrající počin "Agartta", který zaujme ihned na první poslech a nedovolí se od něj odtrhnout, což u podobných děl rozhodně nebývá zvykem.

Nenechte se odradit poměrně klišovitou introdukcí "Divinorum", jež jakoby upomínala právě ony výše vytýkané žánrové stereotypy, snad aby se posluchač ujistil, že Jihlavané zůstávají věrni svému stylu. Hned u následovníka "Synchronicita" abstraktní ambient ustupuje více do pozadí, díky čemuž procitne celá plejáda rafinovaných postupů, v součtu utvářející překvapivě dynamické vyznění alba. Sice nelze hovořit o rytmice v pravém slova smyslu, spíše o drásavém, skoro až industriálním tepu, nikoliv však lomozu, protože "Agartta" i přes nepřeslechnutelný chladný strojový korpus stále inklinuje spíše k transovní temné elektronice. V tomto ohledu není posluchač nikterak rušen agresivními samply či noisovými výboji a lze tedy nahrávku s čistým svědomím doporučit kupříkladu k nočnímu meditačnímu poslechu na sluchátkách. TÁBOR RADOSTI současně zůstávají věrni i své tribalistické či rituální minulosti, ozvěny starověkých časů nadmíru interesantně evokuje, za doprovodu hostující sopranistky Ann-Mari Thim ze známé neoklasické formace ARCANA, třeba trojka "Tenze", při jejímž poslechu se doslova zhmotňují sumerská božstva. Ostatně na vokálních aranžích či samplech se oproti minulosti podstatně zapracovalo, krom, pro skupinu, signifikantní hororové deklamace v mateřštině si dosytosti užijete různé chóry ("Catastrophobia"), tajuplný ženský šepot či snad magické zaříkávání, jakoby z útrob zatuchlých katakomb ("Integrita") nebo opojný zpěv sirén ("Fohat"). Jistý prostor si též usurpovala nápaditá orchestrizace, občas pableskující z černočerné krypty zmaru a zoufalství. Naproti tomu v případě takové "Limbo" lze hovořit naopak o poměrně svěží, skoro až EBM suitě, jedná se však o krátký moment záblesku naděje, rafinovaně narušující jinak nekompromisně zkázonosné vyznění díla.

Různorodou elektronickou hudbu tvořit Češi umí na výtečnou, tu temnou obzvláště. TÁBOR RADOSTI na CD "Agartta" disponují svébytnou schopností vtáhnout posluchače do svého specifického světa, kde se střetává moudro pradávných civilizací s výdobytky technokratické společnosti dneška. Navíc přinášejí i několik benefitů navíc, nejen v podobě zmodulovaného dramatického recitativu, nýbrž především díky preciznímu produkčnímu zpracování. Podobných interpretů působí na scéně stále jako šafránu.

hodnocení: 90 %

Pohled neposkvrněného

Pokud si někteří pravidelní čtenáři ABYSSu všimli, já osobně píši recenze výhradně v třetí osobě, tedy trochu odosobněným způsobem. Nyní učiním výjimku a vše pojmu v první osobě, abych lépe vysvětlil svůj čistě osobní vztah k žánru, který mi mnoho neříká.

Jihlavský TÁBOR RADOSTI jsem dosud téměř vůbec neslyšel, jsem si však vědom jeho velmi dobrého renomé v subkultuře neortodoxních blackmetalistů či postmetalistů, včetně jistých redaktorů ABYSSu, Aardvarku či Mortemu, kteří toto album vytáhli na poměrně solidní sedmnáctou pozici v Břitvě 2011. Při jeho poslechu slyším převážně dlouhé a táhlé klávesové tóny, drobnější industriální ruchy a velmi potemnělý hlas, to vše v téměř neměnném pomalém tempu, které se jen místy posune do rytmičtější podoby. Osobně mám raději hudbu kytarovější, ať již písňově melodickou či naopak vysoce extrémní, zatímco tady po ostré kytaře není slechu. Čistý ambient či elektroniku nijak neposlouchám, industrial snad pouze velmi nepatrně. Vůči zde slyšenému dark ambient industrialu nemám vůbec žádný osobní či subkulturní vztah a proto je mi tento projekt víceméně lhostejný, v onom příklonu k temnotě však skutečně registruji něco, co může vyhovovat některým příznivcům temného metalu, případně sloužit coby vhodný soundtrack k nějakému katastrofickému filmu.

Ačkoliv se mi nahrávka docela líbí, zároveň mě poslechově lehce nudí a nemám potřebu ji více slyšet. Současně však dokážu odhlédnout od svých osobních preferencí, povznést se nad pocit nudy a vycítit v tom zřejmou kvalitu, jejíž docenění s radostí přenechávám jiným.

Ladislav Oliva

sestava: Josef H - syntezátory, samplery, programování, System Failure - syntezátory, samplery, programování
produkce: TÁBOR RADOSTI