PIČA Z HOVEN - Doom na kraji lesa

ABYSS doporučujePIČA Z HOVEN - Doom na kraji lesa

2012 vlastní náklad

čas: 55:25
styl: minimal electronic/witch house

Záhada Blair Witch v domě na kraji lesa

Znějí jako tuzemská odpověď na pučící subžánr drásavého minimalistického electra witch house, vypadají jako typičtí zástupci hipsterské subkultury, nicméně smíšený kvintet, rekrutující se z uměleckého prostředí brněnské FaVU, se distancuje od jakéhokoliv vymezení. A to je dobře, nic nemůže uškodit poetice určitého uměleckého projektu víc, než násilná typologie. Navíc estetiku PIČA Z HOVEN (dále PzH) lze vnímat mnoha rozličnými způsoby (osobně mi evokuje spíše tu metalovou), stejně jako další poznávací znamení projektu - texty zpívané v mateřštině jakoby dětským hláskem Evy Jaroňové.

Nebudeš se bát

Signifikantním prvkem PzH je její nejednoznačnost, kterou však naopak považuji za devízu skupiny. Na jedné straně nelze přehlédnout samotný kontroverzní název skupiny, jdoucí ruku v ruce s mnohdy depresivními, až morbidními texty na pomezí infantilního naivismu a dadaistického nihilismu, na druhé straně nahrávka vyzní především v konfrontaci s tuzemskými žánrovými kolegy až překvapivě seriózně, vyzrále, ostatně i produkčně si nic nezadá se světovou špičkou.

Originalita PzH však v rámci české alternativní scény spočívá v akcentu na temnou stylizaci, podtrženou skoro až hororovou vizuální složkou. Jakoby se kvintet chtěl distancovat od zbytku tuzemské alternativní elektronické scény. Nutno však zdůraznit, že i přes jistou mladickou touhu šokovat, jejich počínání nevyzní vůbec hloupě, a to především díky faktu, že zcela stírají hranici mezi ironií, (sebe)parodií a seriózností.

Na pískovišti smrti pohřbívám své děti

PzH si v symbolismu libují a tudíž netřeba zdůrazňovat, že "doom" v názvu jejich debutu "Doom na kraji lesa" nepochází ze slavné videohry. Ostatně, ryze instrumentální šestka "Nosferatu" svým funerálním rytmem potěší nejednoho doom metalistu, přestože zboostrované kytary ani hrdelní chropot na albu neuslyšíme, ale ta metalová drásavost z něj jednoduše sálá. Sama skupina se označuje jako doom pop (konkrétně "dům pop"), což de facto potvrzuje, že se nesnaží o reflexy soudobých hudebních trendů.

Podloží pro specifický zpěv nezpěv, čili antizpěv Evy vytváří Pavla, Mojmír a Matyáš pomocí ryze elektronických instrumentů, laptopů, smyček a samplů. Instrumentální stránka navzdory minimalistické povaze rozhodně nenudí a už vůbec netvoří jen jakousi stafáž pro vokály. Naopak, cítím i jistou snahu experimentovat, třeba formou glitche, parádně taktéž vyzní temné klávesové podloží protínané drásavými, avšak neagresivními samply. Rytmika spíše downtempová na jedné straně ponechává díky příjemnému tepu posluchače ve střehu, na druhé straně konejší svojí relaxační povahou. Vyzní poměrně pestře a rafinovaně, byla naprogramována velmi rozmanitě v rámci jednotlivých kompozic, skoro jakoby ji pro každou skladbu tvořil někdo jiný. Na CD slyšíme celou plejádu temp od zádumčivě valivého "Omen", "Nosferatu" nebo "Brány pekel", přes taneční beaty v "Planety", "Stojím v rohu", naléhavě pochodového v "Paní s igelitkou", "Hymna", ryze popového v "Děti" či rozverně hravého v "Zvířátka", "Nepřemýšlej o tom".

Brány pekel jsou otevřené pro všechny

Hned na první poslech jsem si zamiloval trojku "Děti" – jeden z vrcholů CD dokonale reprezentující, řečeno ústy kapely, vražedně čistou lyričnost textů.

"Potomci lógru z hrnku, děti, co až vyrostou, přejedou srnku.
Zástup dětí v podchodu, hrnec padající ze schodů.
Cukr nalepený na dětech, všude okolo slyším jejich dech.
Na pískovišti smrti pohřbívám své děti"

Za skoro až taneční hitovky lze považovat dvojici skladeb "Planety" a "Stojím v rohu", které někteří znají již z kompilace časopisu Živel, zde však v mírně přearanžované (vylepšené) verzi. Skupina jistý úspěch zaznamenala u našich slovenských sousedů, jimž věnovala závěrečnou počeštěnou slovenskou hymnu v původním znění z roku 1851 ("Hymna").

PzH v současnosti představují fenomén v rámci tuzemské alternativní elektronické scény (avšak s širším přesahem). Své slabší stránky, třeba v podobě nízkého pěveckého rozsahu Evy, dokážou přetavit v přednost. Na první poslech infantilní texty na ten druhý nesmírně baví a na třetí jsem si je opakoval stále dokola jako jakousi mantru. PzH jsou hraví a depresivní, primitivní a rafinovaní zároveň, tak či onak, nepochybně talentovaní a kreativní.

sestava: Eva Jaroňová - zpěv, Pavla Hantorová - klávesy, Mojmír Měchura - nástroje, Matyáš Dlab - nástroje, Petr Šprincl - vizualizace
produkce: PIČA Z HOVEN
1. Omen