Ian Boddy & Erik Wøllo - Frontiers

Ian Boddy & Erik Wøllo - Frontiers

2012 DiN

čas: 56:27
země původu: Velká Británie/Norsko
styl: ambient

Není nic lepšího, než když se v rámci společného projektu sejdou dva nejvýznamnější představitelé kontemplativních elektronických subžánrů. Britský rodák Ian Boddy již od první poloviny osmdesátých let patří k předním představitelům ostrovní elektronické scény, původně operoval v oblasti relaxačního new age, který však za svou dlouhou a plodnou hudební kariéru vyprofiloval k naprosto svébytnému progresivně-surrealistickému výrazivu, taktéž je zakladatelem labelu DiN, v neposlední řadě si získal reputaci jako producent a zvukový designer. Neméně let, převážně v oblasti jímavého ambientu, působí i Nor Erik Wøllo, ten proslul především osobitou emocionální kytarovou hrou, jež po léta patří k poznávacímu znamení jeho děl a nezřídka se o svůj mimořádný talent podělil v rámci rozličných kooperací s respektovanými žánrovými umělci jako Stevem Roachem, Bernhardem Wöstheinrichem a dalšími.

Syntetik Boddy, milovník analogových modulárních syntezátorů, v posledních letech proslul produkcí postavenou spíše na dynamickém pulzujícím rytmickém tepu, fluidních surrealistických rytmech a abstraktních zvukových plochách (vzpomeňme třeba mistrovskou experimentální sérii počinů v kooperaci s význačným ambientním pionýrem Robertem Richem), avšak nesmíme zapomínat též na jeho nádherné expresivní legato (vázané tóny) či proslulé glissando (klouzavý způsob hry na klávesy), kterým prošpikoval jeden ze svých vrcholů posledních let "Slide" (2008) či loňské "Exit Strategy" (realizované v kooperaci s řeckým syntezátorovým experimentátorem Bakisem Sirrosem aka Parallel Worlds). Naproti tomu Erik Wøllo, bezesporu okouzlen panenskou skandinávskou přírodou, inklinuje spíše k obrazotvorným ambientním plochám sonického charakteru, unikátní snovou atmosféru kouzlí především díky osobité kytarové hře dominující jeho tvorbě. Čarokrásné jemné melodie občas pročísnou subtilní perkuse, jeho hudba se vyznačuje vzdušností, vřelostí a přístupností, avšak na hony vzdálené kýčovité mainstreamové produkci. Jinými slovy Boddy komponuje spíše instinktivně, kdežto Wøllo emocionálně. Na první pohled by se mohlo zdát, že oba pánové ke své tvorbě přistupují diametrálně odlišně, nicméně dílo "Frontiers", výsledek jejich prvotní kooperace, působí nesmírně kompaktně.

Bezmála hodinový opus "Frontiers" lze přirovnat k pouti neznámou krajinou se severoevropským odkazem, emoce se často rozmanitě a nezřídka nepředvídatelně mění, avšak vždy ve sféře zcela odzbrojujícího ambientu na hranici relaxační a meditativní povahy. Nesmírně poklidné plynutí sonického klimatu rafinovaně, v tom nejlepším slova smyslu, narušují Boddyho typické hřejivé analogové rytmické tepy, avšak notně umírněné povahy, a celkovou ladnost skladbám pak dodává Wøllo díky své famózní kytaře, v tomto ohledu exceluje především v přenádherné druhé kompozici "Trek". V následující "Undergrowth" se k životu probouzí různé terénní samply evokující ryk noční fauny, nad nimi se jako nit vznáší táhlé Wøllovo expresivní kytarové sólo dodávající kompozici překvapivě skličující nádech. "Steppe" a "Searching" patří mezi rytmičtější skladby a především druhá jmenovaná se může pyšnit byť minimalistickým, ale jinak zcela geniálním syntezátorovým motivem. Některé kousky jako kupříkladu "Shelter" se nesou ve znamení čistokrevného táhlého ambientu, nicméně monotónnost je včas zažehnána poněkud hlubšími (basovými) tóny kytarového vkladu. Titulní "Frontiers" definuje přímočarý pulsující rytmus analogového sekvenceru, jež nevtíravě upomene "sedmdesátkové" období pionýrů žánru TANGERINE DREAM, respektive jejich bývalého člena Klause Schulzeho. Nanebevstoupení aneb "Ascension" - přenádherný závěr kolekce, jízda do astrálních dálav v podání souvislé ambientní melodie.

Duo Ian Boddy a Erik Wøllo nesmírně překvapilo, bez skrupulí lze konstatovat, že "Frontiers" nyní zastává výsadní postavení i v jejich privátních diskografiích, jde o jednu z nejvýznamnějších žánrových nahrávek roku 2012, opravdové mistrovské dílo. Jedná se o transcendentální pouť napříč mystickou krajinou, místy tajemně chladnou, jindy nečekaně prozářenou, o hudbu stimulující naše nejniternější imaginace.

sestava: Ian Boddy - syntezátory, sampler, terénní náhrávky, Erik Wollo – elektrická, slide, bezpražcová a E-bow kytara, syntezátory, terénní náhrávky
produkce: Ian Boddy a Erik Wøllo
1. Vista