06.09.16

STAROFASH - Lakhesis

STAROFASH - Lakhesis

2010 Mnemosyne Productions / The End Records

čas: 39:29
styl: avant-garde rock

Je trochu škoda, že tvorba Heidi S. Tveitan stojí poněkud ve stínu jejího manžela Vegarda Tveitana (alias Ihsahna), přestože její avantgardní projekt STAROFASH představuje stejně vysoké kvalitativní měřítko, avšak reprezentující poněkud jiný stylový záběr. Díky faktu, že desky STAROFASH vydává "rodinný" microlabel manželů Tveitanových Mnemosyne Productions (se striktně omezenou světovou distribucí fyzického nosiče, tentokrát indie labelem The End Records), nedostává se projektu patřičné publicity. Emisi, jinak opět pozoruhodného, již třetího CD "Lakhesis" (nepočítám-li soundtrack "Ulterior") jsem zaregistroval asi až po roce a půl (možná i díky tomu zatím Heidi úspěšně odolává internetovým pirátům).

Tak či onak, s "Lakhesis" se Heidi a spol. opět trefila do černého a stejně jako v případě předchozí studiovky "The Thread" nebylo několik prvotních poslechů vůbec snadných, přestože paradoxně třetí dlouhohrající počin se mílovými kroky vzdaluje od subtilního avantgardního ambientu směrem k, na první poslech, přímočařejšímu rockovému výrazivu debutu "Iter.Viator". Unikum projektu STAROFASH tkví v jeho nejednoznačnosti a kontrastech. Na jedné straně zní instrumentální postupy až přízemně přímočaře, stejně jako Heidin vokál občas sklouzává k jakési "flegmaticko-ležérní", skoro až post-punkové poloze (třeba refrén "Panther In The Glove" nebo úvodní nápěv "Sunlight Scattered"), aby v zápětí jak mávnutím kouzelného proutku ti samí muzikanti předvedli skoro až jazzové kreace a zpěv se proměnil v nesmírně éterické vábení sirén. Osobně mi tato ambivalence v tvůrčím přístupu velmi vyhovuje, neboť ve výsledku toto rafinované počínání nelze častovat jinak, než jako geniální.

Šťastná ruka opět zavládla při opětovném angažmá Markuse Reutera na postu kytaristy a baskytaristy. Tohoto nekonvenční německého muzikanta a producenta, vyžívajícího se v náročné dotykové hře (tzv. tapping) na speciální kytary (Touch Guitar nebo Chapman Stick), lze bez nadsázky považovat za jednoho z nové generace prvojakostních avantgardních hudebníků. Ostatně, techniku hry nestudoval u nikoho menšího než u Roberta Frippa (KING CRIMSON) a desky nahrával s takovými ikonami kontemplativní elektronické scény jako jsou Ian Boddy, Robert Rich, Tim Bowness (NO-MAN) nebo Bernhard Wöstheinrich. Markusův styl na první poslech evokuje poněkud drásavou improvizaci, nicméně při plné koncentraci naplno vynikne jeho virtuozita bořící snad všechny tradiční hráčské zvyklosti. Velmi příjemně zní Heidino piáno, sice minimalistické, avšak celkově velmi křehké a vřelé, stejně tak někdy dokáže působit její nádherný, nicméně opět nekonvenční zpěv. Ne každému však může její nezřídka afektovaný a místy i úmyslně jízlivý projev sednout. Heidi oproti albovému předchůdci opět vsadila na hustší vokální linky a se svým zpěvem umně operuje v rámci poměrně široké hlasové palety.

Deskou se opět jako nit táhne těžko specifikovatelná nostalgická nálada, kterou dokonale ilustruje booklet CD s "vintage" fotografiemi, pořízenými nepřekvapivě samotnou Heidi. V tomto ohledu bych upozornil na expresivní kousky jako "Ghosts Holding Hands" nebo "The Night Sky" s důrazem na subtilní klavírní pasáže, jež však neagresivně narušuje Markus svými zneklidňujícími kytarovými výpady. Naopak, na emocionálním kytarovém vybrnkávání je postavena "hitovka" "Sunlight Scattered" (zde zřejmě hostuje samotný Ihsahn, neboť hráčský styl se poněkud liší od Markusovy "jazzové" excentricity). Určitě za zmínku stojí i skladba "Nona" s velmi drásavým úvodem v duchu soundtracku k filmu The Road, později se však povaha skladby velmi zklidní a jen za doprovodu piána pěje host Einar Solberg z respektovaných LEPROUS. V závěrečných skladbách "A Thief In The Night" a především v "The Ceryneian Hind" prezentují STAROFASH svou civilnější, skoro až popovou tvář.

STAROFASH vyprodukovali opět velmi barevnou a kontrastní desku, desku jež sice neokupovala hitparády ani v rámci UG médií, to ji však ani v nejmenším neupírá punc jedinečnosti, sběratelského klenotu. Čeho si však cením nejvíce, že Heidi S. Tveitan dokáže vyprodukovat a nazpívat navýsost avantgardní album, aniž by jakkoliv inklinovala k překombinovanému psycho balastu, naopak dokazuje, že nekonformní dílo lze stvořit s ladným důrazem na nekonfliktnost.

sestava: Heidi S. Tveitan - zpěv, piáno, syntezátory, programování, Tobias Ørnes Andersen - bicí, Markus Reuter - kytara, baskytara; host: Vegard Tveitan - doplňková kytara, Einar Solberg - zpěv
produkce: Heidi S. Tveitan
1. Panther In The Glove