06.09.16

Bruno Ferrari - Vaudeville

Bruno Ferrari - Vaudeville

2012 X Production

čas: 52:12
styl: pop/disco/electro/new wave

Vůbec mne nepřekvapuje, že to byl právě Bruno Ferrari, kdo loni obdržel z Las Vegas nabídku (jako teprve druhý umělec v historii českého show businessu), která se neodmítá. Nabídku ozvučit svým zneklidňujícím hlasem toalety tamního proslulého kasina "Elvis Eats Diamonds". Jen málo lidí přijíždí do Las Vegas vyhrávat, většina jich do kasina "Elvis" přijíždí luxusně prohrávat. Ti, kteří už všechno prohráli, se uchylují na toalety, do nejambientnějšího prostoru kasina, kde ve světle tekutých krystalů nikým nerušeni zvrací a naslouchají šumu v čelním laloku. V klidu zde zvažují, zda život ukončit vlastní rukou ihned anebo později, respektive jakým způsobem ze světa odejít, když paleta sebevražedných technik je tak široká.

Disko-toxický netvor Bruno Ferrari, Blumfeld S.M.

"Vaudeville" slouží jako jistý filtr, jde o výsměch soudobé společnosti, sužované mašinérií politické korektnosti, uniformity, úzkoprsosti, kariérní zaslepenosti a strachu vystoupit z davu. Pokud ve vašem životě za trochu vzrušení považujete jednou za rok se zapomenout v baru s vyžilou striptérkou a obskurní šantány s burleskními tanečnicemi znáte jen z pokleslých hollywoodských filmů, měli byste raději obrátit list. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že tvorbu Bruna Ferrariho dokáže docenit jen ten, kdo se brodí stokami pofiderních nočních podniků, drogy všeho druhu jsou jeho denním chlebem a promiskuita smyslem života. Byť tím vším si Samir Hauser, ještě v dobách zrození VANESSY, asi musel projít, aby se po letech mohl vrátit jako Bruno Ferrari a uvěřili mu, když pěje: Moje duše je čistá.

Ti, pro něž individualismus není jen prázdná fráze a na svět kolem sebe nazírají komplexně, vyšli správným směrem vstříc k uchopení "Vaudeville". Rovněž neuškodí troška té nekonformity, možná kapky dekadence a vůně absintu, milujete-li navíc kvalitní pop z dob, kdy měl ještě co říci, Bruno Ferrari - enfant terrible českého showbyznysu, erotický přízrak, disko-toxický netvor, generační šansoniér, obscénní showman, ikona retrogardního hudebního stylu - vás dozajista okouzlí. Jste připraveni?

Bruno Ferrari se mne již před nahráváním tohoto CD ptal: Nemám si useknout ruku? Zpěvák s jednou rukou by byl víc sexy, nemyslíš? Neoponoval jsem, tyto zásadní věci je lépe ponechat na intuici umělce.

Můžeme vůbec brát vážně album, jehož nedílnou součást tvoří ty nejkýčovitější atributy "osmdesátkového" diska, pofiderní covery a v neposlední řadě anglická výslovnost zpěváka zní jako dabing nějakého vyšeptaného porna (navíc pějící texty typu: I am your dinner, Just another take, Yes, I am here, I am your steak)? Odpověď je prozaická, pokud jste prošli filtrem, tak ano. Bruno Ferrari si vás buď dokonale omotá kolem prstu, nebo nechá zcela chladným. Kompromis neexistuje. Ostatně stačí pohlédnout na jméno legendárního britského producenta, Johna Fryera, ano je to ten samý chlapík, co pomáhal na výsluní DEPECHE MODE a NINE INCH NAILS, ale spolupracoval též s FIELDS OF THE NEPHILIM, SWANS, CRADLE OF FILTH, HIM, PARADISE LOST, ULVER, ale především byl členem supergrupy THIS MORTAL COIL, klenotu indie labelu 4AD.

Repertoár Bruna Ferrariho lze ocejchovat mnoha nálepkami, comebackové čtvrté album "Vaudeville", jasný vrchol ansámblu velmi talentovaných muzikantů domácí elektronické scény (ostatně svůj nezpochybnitelný talent prokázali již v domovské VANESSE), hýří mnoha barvami s do detailu promyšlenou koncepcí. Pro zjednodušení si vystačím s pseudoškatulkou inteligentní pop, nicméně v "Innocent Moustache Prisoner" se operuje s world music v duchu takových ČANKIŠOU, "Missionary Man" zní jako klasické retro disko, "I Am Your Steak" se nese na vlnách chilloutu, "Black Lingerie" zabředne ke špinavé formě country, "Zdrhej!" jakoby vypadla z repertoáru VANESSY, cover od Petra Spáleného "Dáma při těle" pro změnu evokuje "kabaretiérský" neofolk a tak bych mohl pokračovat. Neznám moc českých umělců, kteří by tvořili natolik sugestivní muziku svým způsobem však kontroverzní, balancující na nezřetelné hranici mezi ryzím uměním a kýčem. Vlastně napadá mě jen jediný, jenž Brunovi dokáže směle konkurovat – Tom Kohout alias Necrocock se svým projektem KAVIAR KAVALIER. Ostatně ani nepřekvapí, že Necrocock pro album složil pátou "I Am Your Steak"; bylo jen otázkou času, kdy se tito dva nekonvenční umělci potkají v rámci společného projektu.

Deska obsahuje i několik ultimátních hitů, cover od ABRAXAS "King Kong", elektrizující ploužák "Latino Lover In Hell" a především nekompromisní discohit s bravurní slovní hříčkou v refrénu "Já a mé tupé". Hledači zase ocení silné syntezátorové momenty a na tuzemské poměry vyloženě propracované klávesy či bicí automat. A nakonec nelze nevzpomenout bezchybný vizuál z fotoateliéru Adama Holého.

"Vaudeville" považuji za klíčový počin v rámci tuzemského indie popu posledních let a především pořádný flusanec adresovaný popu mainstreamovému a vlastně všem, kdož nejsou schopni vidět dále, než na špičku svého nosu.

Bruno uštkne i když zpívá love song, jeho sado-maso disko vzrušuje a bolí. Kdyby nepůsobilo bolest, křeče, dávení nebyl by to disko-toxický Bruno!

sestava: Bruno Ferrari – zpěv, Davin N. Jahn – syntezátor, piáno, kytara, bicí, doprovodný zpěv, Jakub Horák – syntezátor, theremin, doprovodný zpěv; hosté: Moimir Papalescu – syntezátor, samply, bicí automat, piáno (2, 3, 10, 12), Tom Necrocock – nástroje, doprovodný zpěv, yumming a smacking (5), Holy DeeDee Groover – kytara, harmonika (5)
produkce: John Fryer a David N. Jahn
1. Innocent Moustache Prisoner
2. King Kong