06.09.16

DELERIUM - Music Box Opera

DELERIUM - Music Box Opera

2012 Nettwerk

čas: 78:17
styl: ethereal pop/new age

Když někdy v první polovině devadesátých let Bill Leeb a Rhys Fulber, v té době ještě oba pevnou součástí kultovních elektronických vizionářů FRONT LINE ASSEMBLY, pochopili, že drásavým industriálem si na chleba moc nevydělají, rozhodli se již existující společný projekt DELERIUM přetransformovat z původně dark ambientní do v té době pučící mainstreamovější polohy na pomezí new age a jakési éterické verze popu. Tedy stylu, jehož inženýrem není nikdo jiný, než rumunský rodák žijící v Německu Michael Cretu, který začátkem devadesátek celý svět oslnil překvapivě vkusnou a komerčně velmi vděčnou fúzí na první pohled neslučitelných stylů – lakonicky řečeno vezměte ryzí pop á la Sandra a smíchejte ho s tajuplnou worldmusic á la DEAD CAN DANCE a ENIGMA je na světě (ostatně Sandra byla Michaelovou chotí). Do područí tohoto svébytného stylu DELERIUM skočili rovnýma nohama roku 1994 s famózní deskou "Semantic Spaces" debutující u kultovního labelu Nettwerk a započali tak své střední období kulminující komerčně vřele přijatými žánrovými klenoty "Karma" (mezinárodní klubový hit "Silence") a "Poem".

Časem se však z tvorby vytrácely tajuplné sakrální nápěvy, gregoriánské chorály a celkově tribal/trancovní atmosféra a duo Leeb/Fulber přišlo s relativně neotřelým modelem, že každou ze skladeb na albu nazpívá jiná sličná dívčina (aby se vyjímala v klipech a v bookletech), avšak současně disponující opravdovým pěveckým talentem, rekrutující se převážně z indie hudební scény. Některé zpěvačky si pánové oblíbily natolik, že své charisma vtiskly do vícero alb, kupříkladu Kristy Thirsk, Kirsty Hawkshaw, Leigh Nash nebo Jaël. Po vydání "Nuages du Monde" se DELERIUM na dlouhých šest let odmlčeli, v mezidobí Bill Leeb nahrál další desku domovských FRONT LINE ASSEMBLY ("Improvised Electronic Device"), Rhys Fulber vyrukoval s výtečným albem "Exilarch" svého ethereal (kvazi)popového projektu CONJURE ONE a s Leigh Nash oba pánové nahráli opravdu příjemný, bohužel zřejmě jednorázový projekt FAUXLIAGE.

Šest let je dlouhá doba, až to vypadalo, že pánové DELERIUM uložili nadobro k ledu, tudíž kdysi kultovní klubový projekt poněkud sešel z mysli. Nicméně jakmile na sklonku roku éterem prosákly zprávy o netradičním soundtracku FRONT LINE ASSEMBLY "AirMech", nešlo přehlédnout, že vyšlo prakticky současně i nové album DELERIUM "Music Box Opera". Tentokrát to dvorní kapelní grafik Carylann Loeppky s kýčovitou fotomontáží obalu trochu přepálil a bohužel zprvu jsem byl poněkud rozladěn i samotnou hudební produkcí, jež působila taktéž překvapivě povrchním dojmem. Jedno mohu říci již nyní, "Music Box Opera" postrádá jistou éterickou zneklidněnost "Semantic Spaces", barevnost "Karmy" a ultimátní nekýčovitý hitový potenciál "Poem", respektive "Chimery", avšak s každým dalším poslechem deska mírně roste.

Na povrch CD "Music Box Opera" se dere schematičtější pop přesně v podobném trendovém duchu, jaký registrujeme na posledních počinech relativně žánrových souputníků, DJs Armina Van Buurena a Paula Van Dyka. Aby nedošlo k mýlce, ani v jednom případě se nejedná o tradiční rádiový/MTV pop, ale o jeho inteligentní, řekněme, klubovou/párty variantu. Nicméně preferováním, na první poslech, líbivých atributů se poněkud ztrácí stará dobrá esence DELERIUM. Kupříkladu otvírák "Consciousness of Love" s hostující vancouverskou performerkou Stef Lang by s odřenýma ušima, pokud by ona třiadvacetiletá dívčina figurovala v cenách MTV, mohl být vysílán i v tuzemském rádiovém éteru, natolik přímočaře a povrchně působí. Tahákem kolekce "Music Box Opera" se bezpochyby stala libanonská rodačka Nadina (letos ji vyšel debut "In the Now"), jež na album přispěla rovnou dvěma songy a oba nezapřou orientální naturel (ostatně sama zpěvačka pěje v arabštině, originální to atribut v diskografii DELERIUM). Singlu "Monarch", k němuž byl natočen videoklip, nechybí přesah v podobě exotického blízkovýchodního koření, na druhou stranu lehce drásavá skladba jakoby směřuje k určité katarzi, jež se však nekoná. Další "Awakening" sice nabízí sofistikovanější a poněkud temnější kabátek, pro změnu však Nadina pěje poněkud monotónně z povzdálí. Jediný mužský zástupce na albu Michael Logen v "Days Turn Into Nights" neurazí ani nenadchne, stejně tak nevýrazná instrumentace se drží poněkud při zemi.

Nyní jsem chtěl CD odložit a povzdychnout si, že ne každý den je kreativní posvícení, avšak zde se rafinovaně album půlí a následuje velmi svěží hitovka "Chrysalis Heart", opět s hostující Stef Lang, stejně tak syntezátory poněkud ožijí a rytmika příjemně tepe. Nesmí chybět ani tradiční instrumentálka, tu reprezentuje šestka "Raindown", kladoucí důraz na piáno a celkově melancholickou nostalgickou náladu. Stará známá Kristy Thirs předvádí v "Sky (Tears from Heaven)" svůj obvykle nadstandardní výkon, příjemná melancholická a lehce tajemná záležistost, dusnou trip-hopovou rafinovanost slibuje "Hammer" a nutno uznat, že Leona Naess inklinuje na albu asi k nejoriginálnějšímu vokálnímu stylu. Z poměrně nesměle začínající "Keyless Door" se nakonec vyklube jeden z vrcholů alba, opravdu vkusný ploužák s přispěním dreampopového dua AZURE RAY. Kolekci uzavírá další instrumentálka, titulní "Music Box Opera" ověnčená éterickými hlasy sirén a dramatickými samply.

Kristy Thirsk se objeví ještě v bonusu "Lock Down" limitované emise alba a hudebně skladba upomíná nejslavnější období DELERIUM, a taktéž nesmí chybět ani Leigh Nash, její příspěvek v "Still Kill" jakoby z oka vypadl z projektu FAUXLIAGE. Ostatně oba bonusy řadím výše, než některé kompozice v rámci standardního vydání.

sestava: Bill Leeb, Rhys Fulber a Jeremy Inkel - nástroje; hosté: zpěv: Stef Lang, Nadina, Michael Logen, Stef Lang, Jaël, Kristy Thirsk, Leona Naess, Anna-Lynne Williams, Azure Ray, Angela McCluskey, Leigh Nash
produkce: Bill Leeb, Rhys Fulber a Jeremy Inkel
odkaz: facebook.com/Delerium
1. Consciousness of Love (feat. Stef Lang)