29.09.16

06.09.16

06.09.16

Duel: WE ARE GHOSTS - The Old Town Hall / HIDDEN ORCHESTRA - Archipelago

"Pokud se musíš ptát, co je to jazz, tak ho nikdy nepochopíš."

Louis Armstrong

Kdo si pod pojmem jazz představí pouze postarší Afroameričany hrající na trubku či saxofon kdesi v zapadlém baru na předměstí New Orleans, mohl by být překvapen, že i tento, na první pohled konzervativní žánr, prochází v poslední dekádě zajímavou evolucí. Samozřejmě, pokud sledujete pouze mainstreamová kulturní periodika, tak ty vám budou neustále podsouvat tradiční jazz, jenž vás asi unudí k smrti, nicméně v hudebním podhoubí se dějí opravdu zajímavé věci. Mladí alternativní hudebníci se snaží inspirovat všude možně a těm instrumentálně zdatnějším nemohl uniknout ani jazz. K jeho uchopení však přistupují notně inovátorsky - fúzují ho s dalšími prvky, především s elektronikou, post-rockem a (pseudo)filmovou hudbou, různě improvizují a experimentují a v neposlední řadě se nebojí emočně sáhnout na poněkud melancholičtější, až temnější notu. A tak se zrodil de facto nový subžánr - nu jazz. Jedním z věrozvěstů tohoto moderního (zatím však nikoliv módního) stylu se na konci devadesátých let stal britský nezávislý label Ninja Tune, mající pod svými křídly dnes již legendární spolky jako THE CINEMATIC ORCHESTRA či JAGA JAZZIST. Tito nu-jazzoví pionýři vyklestili cestičku několika dalším, jež namísto kvantity preferují především kvalitu.

Mladá krev alternativní subkultury boří zažité konvence známé ze středního proudu, nu-jazzoví hudebníci si nepotrpí na sebestředné teatrálnosti, čitelné ikonografii a předem dané sestavě či repertoáru. Naopak, spontánnost, experimentátorství, žánrová rozmáchlost a nezřídka improvizační koncerty v přítmí malých klubů či indie festiválků jdoucí ruku v ruce s rozličným line-upem v duchu: kdo umí dobře hrát, tak se k nám může přidat, hovoří za vše. Tyto komorní orchestry se nesnaží jít posluchačům naproti, naopak poodkrývat roušku tajemství a prvotní nepřístupnosti skýtá toliko dobrodružství pro otevřeného posluchače. V tomto nepravidelném seriálu si tentokrát představíme nejmladší přírůstky na scéně, každý z jiného koutu světa, oba podobně mnohačetné a kvalitativně zcela vyrovnané. A přestože Izraelci WE ARE GHOSTS a Skotové HIDDEN ORCHESTRA na scéně působí jen pár let, již nyní lze směle konstatovat, že náleží ke špičce.

WE ARE GHOSTS - The Old Town Hall

2012 vlastní náklad

Miluji esenciální muziku - nesešněrovanou žánrovými konvencemi a dávající spontánní průchod nejryzejším emocím. Izraelci WE ARE GHOSTS poodhalují neopakovatelným způsobem své nejniternější vášně k neotřelému objevování nových hudebních horizontů. A to doslova, neboť tento projekt staví na ryzí improvizaci, každá koncertní session je jedinečná a neopakovatelná, bez jakékoliv předchozí přípravy. Jednotlivé nahrávky lze považovat za sugestivní live dokument, zachycující aktuální kapelní rozpoložení. Skupina jich stačila vydat již sedm, každá zcela mimořádná, a to jak ideově, tak kvalitativně, navíc ke stažení zdarma z kapelního webu.

Za merito věci považuji skutečnost, že na první poslech alba WE ARE GHOSTS vůbec neznějí nejen jako tradiční živáky, ale těžko se věří, že materiál na nich zachycený není nic jiného, než exhibiční jam. Zatím poslední počin "The Old Town Hall" byl nahrán a fakticky i zkomponován 10.11.2011 v tel-avivské staré městské hale Beit Hair, na jedné z uměleckých exhibicí, iniciovaných nezávislým magazínem Picnic. Předně mě doslova omráčil špičkový zvuk, na jedné straně příjemně organický, na druhé přirozeně čistý, bez obvyklých neduhů živých záznamů, s masteringem si kapela skutečně citlivě vyhrála (silně doporučuji stáhnout neztrátový FLAC ve studiové kvalitě původního 24-bitového masteru, tedy vyšší než standardní audioCD a poslech na kvalitních sluchátkách či hi-fi systému). Přestože si WE ARE GHOSTS vše tvoří sami "na koleně" dle kréda DIY, jejich tvorba ve všech aspektech potěší opravdu profesionálně odvedenou prací, tedy žádný lo-fi přístup, jenž u ostatních "alternativců" slouží více méně jako alibi pro talentový deficit.

A samotná hudba? Opět nemám slov, tento ansámbl bych rozhodně rád viděl naživo, protože za celou hodinovou stopáž jsem nezaregistroval jediné hráčské zaškobrtnutí, taktéž zpěvy, byť vzácné, dokonale umocňují silně psychedelickou atmosféru. Nemohu uvěřit, že kapela hraje jen tak od pasu. Vše zní naprosto suverénně, nálady a tempa se rafinovaně střídají a co bych zdůraznil především, kompozice rozhodně neznějí nějak chaoticky. Samozřejmě nelze čekat tradičně pojatou strukturu v duchu "sloka - refrén", neboť skladby žijí vlastním přirozeným životem - mimo prostor a čas. Neochvějně odsýpají (hodina uběhne jako nic), a to díky dynamické rytmice a perkusím, ani chvilku jsem se nenudil, nečekejte nějaké táhlé tóny, jak bývá v žánru obvyklé, naopak, když už nastane nějaká ambientní pasáž, záhy ji oživí výrazná baskytara či skoro až rockové kytary. Jedním slovem - fantazie.

sestava: Amir Nir - fender rhodes, syntezátory, analog delay manipulation, David Peretz - looper, ipad, iphone, kytara, harmonica, baskytara, Orri Dror - baskytara, perkuse, melodica, kalimba, Noa Magger - zpěv, perkuse, ipad, radio waves, Shany Kedar - zpěv, perkuse, a. kytara, bicí, Guy Hajaj - effect manipulation, ipad, looper, Danny Raveh - bicí, zpěv, perkuse, Shir-Ran Yinon - viola, perkuse, Guy Bibi - hapi drum, oriental wave drum (korg), perkuse, bicí, Matan Neufeld - kytara, Saccadic Eye Motion - kytara, perkuse, Morphlexis - zpěv, kytara, baskytara, perkuse, fender rhodes, radio waves
produkce: Roei Luster
čas: 60:12
země původu: Izrael
styl: nu jazz
1. The Old Town Hall
2. You're Gonna Die
3. Self Oscillation (We Are Ghosts, You Are Audience)
4. Inside The Walls
5. I Could
6. Painless
7. Secret Transmissions
8. The Night Is Ours

hodnocení: 90 %

HIDDEN ORCHESTRA – Archipelago

2012 Tru Thoughts / Denovalil

Zamilovali jste si předloňské album "Zorya" Tomáše Dvořáka alias Floexe? Pokud ano, bezpochyby vás osloví i edinburghští rodáci HIDDEN ORCHESTRA, navíc Tomáše nezmiňuji jen tak náhodou, neboť na jejich druhém řadovém albu "Archipelago" hostuje coby klarinetista a skladatel. Ve srovnání s WE ARE GHOSTS Skotové ještě více kladou důraz na "downtempovou" elektroniku a všemožné samply či dokonce i hip-hopové prvky, díky nímž jejich alba znějí poněkud více synteticky. Stejně tak nelze přeslechnout hráčský a kompoziční perfekcionalismus, což stojí opět v protipólu s ryzí spontaneitou Izraelců. Co však oba spolky spojuje, je opět silný umělecký zážitek.

Esem v rukávu projektu HIDDEN ORCHESTRA jsou bezpochyby dva bubeníci tvořící stálou sestavu (spolu s mozkem kapely, multiinstrumentalistou Joe Achesonem a houslistkou Poppy Ackroydovou). Přestože rytmika nezní nikterak přehnaně vystouple či dokonce agresivně, nezapře příjemný tah na branku. Jinak přemýšlivé a veskrze relaxační kompozice přesně v ten pravý moment sympaticky nakopnou, díky čemuž nahrávka neinklinuje k nudě. Stále se něco děje, "Archipelago" je takový živý organismus, plný malých a větších zvuků, tónů, melodických kudrlinek, vyhrávek nebo vyloženě milých, ale místy i tajemných pasáží, třeba taková "Vorka" disponuje skoro až duchařsky strašidelným zvukem, evokujícím theremin. Za další poznávací znamení považuji cinematické vyznění skladeb, jako soundtrack k nějaké obskurní "Lynchovině" by deska fungovala znamenitě.

V koloritu moderního nu jazzu nasáklého nekonfliktní minimalistickou elektronikou náleží kvartet (+ hosté) HIDDEN ORCHESTRA na piedestal žánru. Navíc CD "Archipelago" nezní nikterak komplikovaně či přehnaně akademicky, naopak se velmi příjemně poslouchá a svou přirozenou melancholičností doslova uhrane.

sestava: Joe Acheson – baskytara, zither, double bass, kantele, piáno, glockenspiel, bassoon, kytara, field recordings, sound design, programování, Poppy Ackroyd – housle, viola, piáno, wurlitzer, rhodes, Tim Lane – bicí, pozoun, Jamie Graham – bicí; hosté: Marcus Britton - lesní roh, Phil Cardwell - trumpeta, Tiarnan O Duinnchinn - drones, Tomáš Dvořák - klarinet, skladatel, Fraser Fifield - Kaval, low whistle, soprán saxofon, George Gillespie - tap dancing, Su-a Lee - cello, Mary MacMaster - clarsach, Andy May - drones, Nick Roth - alt saxofon
produkce: Joe Acheson

čas: 60:27
styl: nu jazz/downtempo