06.09.16

Ventolin - Totem

Ventolin - Totem

2012 Bumbum Satori org.

čas: 37:12
styl: minimal/experimental electronic

Když tak přemýšlím nad jménem Ventolin, mám dojem, že ho musí znát snad úplně každý. Vedle známého léku pro alergiky si tak totiž říká ještě známá persona DJské scény a podivín v jedné osobě, David Doubek. A jelikož je v české republice každý druhý na něco alergický nebo alespoň nějak zasažený elektronickou hudbou, vychází mi, že je Ventolin známý skoro všem občanům naší zemičky. Pokud se ale přeci jen nacházíte v oné malé skupince, která se nestala součástí ani jedné ze zmiňovaných "zájmových" skupin, tak vězte, že je tento chlapík zároveň součástí známějšího elektro projektu KAZETY. A že nevíte, co jsou to kazety? Tak to už vám opravdu není pomoci.

Vás ostatní vítám u recenze debutové desky "Totem". Abychom se dlouho nehledali na prázdné mapě, řekněme si hned z kraje, jaké jsou Ventolinovy souřadnice v hudebním světě. Pro začátek si představte veleznámý sound MIDI LIDI a položte ho křížem přes méně usměvavý tón KAZET. Ventolin se na své prvotině zpovídá převážně prostřednictvím klasických syntezátorů a sekvencerů, ale několikrát sáhne rovněž po živém nástroji, nejčastěji kytaře. Výsledkem je hudební prostor evokující nejvíce zmiňované MIDI LIDI v období, kdy ještě čekali na robota. Atmosféra je hodně intimní, zvuky jako by vystupovaly ze tmy a zase se do ní vracely usnout. Typickým znakem sólové práce Davida Doubka je jeho touha být minimalistický, čistý a výstižný. Nemám rád, když se v podobné hudbě plýtvá zvukem a Ventolin, jako by to (alespoň na své sólovce) cítil stejně.

Všechno to začíná tajemným sovím houkáním a ještě tajemnějším totemem. Zvláštní atmosféru nočního lesa střídá bitový minimalismus a mnohem přímočařejší taneční diktát, který nás už připravuje na chvíle příští. Ty však už takovou jistotou a plností neoplývají. Když pominu až příliš častou podobnost se zmiňovanými "midimalisty", vadí mi hlavně občasná prázdnota a bezvýchodnost, strhávající hlavně skladby "Disko Fall" a "We Are Gypsies" kamsi do propasti, kde je tma tak hustá, že už se ani nedá krájet. Trochu větší čáry jsem čekal také v zapojení živých kytar, které tak mocně podporují slávu KAZET. Třeba ony "metalové" střípky v jinak výborné písni "Veverky" jsou prostě až příliš laciné a ke zbytku alba se moc nehodí.

S výjimkou prvních dvou skladeb nás to nejlepší čeká během plnění "Bobříka strachu" (cover kapely DUNAJ), dále při povídání "O lásce", ale nejvíce ve chvíli, kdy se rozhodneme, že "Půjdeme ven". A není náhodou, že právě během těchto písní se na scénu vrací syntetika v podobě nesmělých nočních záblesků, tajemné zaříkávání a zvuk vyluzovaný hodně starými skříňkami bez USB výstupů. Vyloženě taneční tyto skladby nejsou, ale zato skvěle fungují jako kvalitní urychlovač hoření, pokud je potřeba rodící se akci vdechnout větší život.

Nejsilnějšími Ventolinovými zbraněmi na albu "Totem" jsou intimní atmosféra, práce se slovem (nejde přímo o texty) a také schopnost vyjádřit se čistě. Album se sice nestalo výstavkou desítky hitů, ale řekněme, že pět parádních skladeb na desce najdeme a většina zbylých kousků se moc dobře poslouchá. Ventolin tak svým prvním sólem nejen že potvrzuje cit pro práci se syntetickými sloučeninami, ale zároveň dokazuje, že když na to přijde, vystačí si při jejich míchání klidně i sám. Ve srovnání s projektem KAZETY bude ale zatím dojíždět na málo svébytný sound, jímž se ponejvíc zavděčí těm, kterým se stýská po minimalistických časech kapely MIDI LIDI. A možná právě proto se album stalo i mým oblíbeným totemem.

sestava: David Doubek - syntezátory, kytary
produkce: David Doubek
1. Sovy