06.09.16

SWANS - The Seer

ABYSS doporučujeSWANS - The Seer

2012 Young God

čas: 119:12
styl: alternative/avant-garde/experimental/drone/neofolk/post-rock/post-punk/ambient

Rok 2012 byl především rokem nadžánrových SWANS. Nebývá příliš obvyklé, aby nějaká kultovní kapela svůj opus magnum vydala ve svém pozdním období - Newyorčanům SWANS se to podařilo. DvojCD "The Seer" obsahuje vše; jde o akumulovanou životní energii stále nespoutaného Michaela Gira, přetavenou ve velmi drásavé hudební výrazivo, evokující spíše zenovou meditaci. Michael Gira prozradil, že touha nahrát natolik komplexní album v něm zrála třicet let a je jedině dobře, že kulminovala až nyní, neboť jen díky tomu lze "The Seer" považovat za extrakt vrcholných momentů dosavadní diskografie skupiny, avšak notně nadopovaný dalšími elementy, jež jakoby úmyslně mají posluchačovi ztížit poslech.

Poslech alba "The Seer" není snadný, psát o něm hraničí s podobným utrpením, jako pochod Krista na Golgotu (bylo by však škoda tento zásadní milník současné alternativní scény opomenout). Bezmála 120 minut je opravdu dlouhá hrací doba a vyposlechnout obě CD na jeden zátah hraničí s jistou deviací. Věřím však, že i tací posluchači se najdou, ovšem jejich mysl může pod náporem dokonale promyšlených repetitivních motivů a deklamovaných manter dosáhnout podobného změněného stavu vědomí jako po nějakém tripu. A právě v této až "hmatatelné" schopnosti zhypnotizovat nebohého posluchače spatřuji genialitu SWANS. Samozřejmě, že zde nalezneme i konvenčnější momenty, třeba subtilní suitu "Song for a Warrior" nebo "The Daughter Brings the Water", ale jde o pověstnou kapku v moři, v moři velmi hlubokém a černém jak ropa. Zapomeňte na neogotiku přelomu 80. a 90. let, SWANS se nyní s ničím nemazlí a především nerespektují žádné žánrové škatulky. Další devíza ansámblu.

V tracklistu sice ve dvou skladbách figuruje dřívější Girova sparing partnerka Jarboe, ale jakoby ve skladbách ani nebyla, žádnou paralelu s minulostí nečekejte - nic už není jako dříve. SWANS uchvátil drone, milovníky EARTH Gira jistojistě potěší. Již v minulosti skupina dokázala vystavět zajímavé táhlé harmonické opusy, nikdy však tak ultimátní povahy, jako na "The Seer". Snad krom ambientní první půli skladby "A Piece of the Sky" není dlouhých kompozic dosahováno jedním, dvěma repetitivními motivy, nýbrž skutečně poutavou souhrou několika nástrojů, byť rytmika je monotónní povahy, další jednotlivé tóny postupně přicházejí a odcházejí, vše jakoby graduje, ale nakonec nedojde ke kýženému průsečíků motivů - katarzi, ale k nenápadnému přelití do jiného hudebního řečiště. Přirovnal bych to ke vlévání řeky do moře, voda se sice změní ze sladké na slanou, z pitné na nepitnou, její konzistence zůstává stejná, avšak povaha diametrálně odlišná.

Michael Gira si splnil svůj dlouholetý sen a věřím, že odkaz "The Seer" bude v rámci indie alternativní scény, kam tento výsměch mainstreamu a všemu povrchnímu náleží, rezonovat ještě pěkně dlouho. Žánrový experiment se vydařil, ve výsledku zní navíc velmi přirozeně, organicky. Ono album de facto žije zcela vlastním životem, dává rozličným hudebním žánrům zcela nový rozměr. SWANS dokazují, že každý žánr lze neotřele uchopit, aniž by ve výsledku zněl jako pozérská avantgarda. Ono je to celé vlastně takové country... hodně vizionářské coutry nebo možná neofolk či post-rock a není to jedno? Oddejme se tomu - tvůj život je v mých rukách...

sestava: Michael Gira - zpěv, kytara, harmonika, Kristof Hahn - kytara, Thor Harris - perkuse, zvonkohra, vibraphone, piáno, klarinet, William Rieflin - piáno, varhany, syntezátory, Christopher Pravdica - baskytara, Phil Puleo - perkuse, kladívkový cimbál, Norman Westberg - kytara + hosté
produkce: Michael Gira
odkaz: facebook.com/SwansOfficial
CD 1