Flume - Flume

Flume - Flume

2012 Transgressive Records Ltd.

čas: 49:53
země původu: Austrálie
styl: dubstep/R&B/rap

Teď si zřejmě spousta z vás říká, jak se může úplně neznámý australský floutek, vyznávající řeč polámaných beatů, raperské gestikulace a soulové plynulosti dostat až na starý dobrý ABYSS. Celou historii už v hlavě nenosím, ale mám dojem, že k nám snad připlul na nějaké kládě nebo co. Měl u sebe přitom jen notebook, sluchátka a seznam čísel na hromadu známých, kteří buď obstojně zpívají nebo jsou alespoň dostatečně výřeční.

Projekt Flume se svým plnohodnotným debutem přihlásil o slovo skutečně ve velkém stylu. Stal se jedním z největších objevů roku 2012 a strhl na sebe tolik pozornosti, že si ho pozvali hned do několika významných klubů po celé Evropě (bohužel jen západně od nás). V čem ale kromě svérázného způsobu cestování přes oceán tkví jeho výjimečnost? Jednoduše v tom, jak kvalitní, dospělý a inovativní debut dokázal ve dvaceti letech vyprodukovat. Hned od začátku angažoval hromadu zajímavých, třebaže našinci spíše neznámých hostů, a pustil se do odvážného míchání stále ještě silně bodujícího dubstepu se soulově žhavými emocemi a svěžími rapovými vsuvkami. Výsledkem je deska, opírající se jako hurikán do vetchých plachet současného mainstreamu.

Z první poloviny alba má člověk pocit, jako když právě vypáčí tisíc let starou truhlu s pokladem. Vždycky se vědělo, že se tyhle klenoty někde povalují, ale teď najednou leží pohromadě před námi a srovnány v dosud neznámých obrazcích vrhají svěží odlesky do všech světových stran. Jednotlivé prvky skladeb možná tolik objevitelské nejsou, ale jako celek působí doslova fantasticky. Září přirozenou invencí a stále znovu okouzlují úplně novým spojením ostrých elektronických zlomů a harmonických vokálů. Tedy až na několik výjimek, kdy z oné truhly vyskočí komický hlásek na pružině, načež si okamžitě vybavím nezapomenutelné animáky "čipa a dejla". Jakmile se ale vokální efekty vyřádí, vše se znovu vrátí do zajetých kolejí, kde ta levá symbolizuje poklidné r&b, zatímco tu pravou neustále na kusy láme tvrdá ruka dubstepu.

Původně jsem si myslel, že mi uši vykrvácejí spíše na přifukovaných raperských gestech nebo vskutku odvážně kvílejících veverkách, ale několik poctivých poslechů s ještě poctivěji pumpujícím subwooferem ukázalo trochu jinou Flumeho slabinu. Je jí relativně velká porce skladeb (15 kousků), z nichž některým zejména v druhé polovině desky citelně dochází dech. A tak se stane, že po naprosto kolosálním r&b "Holdin On", které jako by přistihlo SEALA na tripu, a silně křupavém semi-reggae "Left Alone", za něž by se nemuseli stydět ani mocní GORILLAZ, přijde kolovrátková melancholie v podobě notně vyklizené taneční syntetiky "Sleepless", připomínající tak jedině umírající Daft Punk. Narušení euforie je ale naštěstí jen krátké, protože hned vzápětí už se na place rozloží rapovaná hitovka formátu PUBLIC ENEMY, "On Top"! Scénu ovládají bortící se hradby elektroniky, na nichž rapující T.Shirt rozdmychává davové šílenství a svádí tuhý boj s rytmem, připomínajícím zadřený motor staršího dvouplošníku. Vrcholný okamžik desky je na světě.

Houpačka pokračuje podobným způsobem ještě nějaký čas, až nakonec převládnou skladby tak hladké, že by nepřilnuly ani k noze "lepícího" gekona, natož k našim uším ("Ezra", "Space Cadet" nebo "What You Need"). Problém tkví jednak v tempu, které se v poslední třetině desky nějak nehodlá pohnout z místa, ale zároveň v nemilosrdně uspávajících samplech, roztáčejících se kolem hlavy jako nějaké hypnotické Saturnovy prstence. Bez hostů a jejich mocných "přízpěvků" jako by to najednou Flume se svým notebookem nemohl utáhnout. Je to trochu škoda, protože hlavně v první polovině desky se staral o naprosto revoluční náladu a jeho cit pro novátorskou taneční hudbu byl doslova bezkonkurenční. I tak ale zůstávám optimistou a předpovídám tomuto chlapíkovi z opačného konce planety velké zítřky. Vždyť už jeho první album točím pořád dokola a jeho lepší polovina mi nepřestává znít v uších. V každém případě ale platí, že si zatím musí na svůj seznam telefonních čísel dávat opravdu velký pozor...

sestava: Flume – programming; hosté George Maple, Moon Holiday, Jezzabell Doran, Chet Falker a raper T-Shirt
produkce: Flume
1. Sintra