L'ÂME IMMORTELLE - Momente

L'ÂME IMMORTELLE - Momente

2012 Trisol

čas: 44:02
země původu: Rakousko
styl: darkwave

Ani nevím proč, ale kapelu L'ÂME IMMORTELLE už jsem v duchu řadil mezi ty "v tichosti rozpuštěné". Koncem roku 2011 se tato nesmrtelná parta ale znovu přihlásila o slovo, aby přerušila desetiletí průměrnosti a vrátila se znovu alespoň na vyvýšeninu svého žánru, v němž patřila ještě okolo roku 2000 na samotnou špičku. Aktuální neznámá by se dala pojmenovat asi takto: podařilo se něčím nahradit intenzitu a atmosféru nejstarších alb?

V ideálním případě bych teď napsal, že nebyla žádna náhrada ani potřeba, protože v sobě kapela našla starou dravost a lásku k temnotě. Jenže s desátým albem na krku už máte k dokonalosti asi tak blízko jako v sedmdesáti k novému olympijskému rekordu ve sprintu. Ve skutečnosti budete rádi, pokud ještě zvládnete běžet alespoň stejným směrem jako všichni okolo. V tomto duchu musím ale přiznat, že se coby sedmdesátníci ohánějí L'ÂME IMMORTELLE pořád nadprůměrně hbitě!

Komu vadí sentimentální němčina, utekl už dávno.

Jejich novinka už rozhodně žádnou revoluci nepřipomíná, ale jako dostatečně hodnotná nahrávka se dá (po čtyřech letech pauzy) užívat celkem s chutí. Ten, komu vadí sentimentální polohy kapely a romanticky zasněná němčino-angličtina, ten už stejně utekl z dosahu kapely před mnoha lety. Všichni ostatní ocení další porci pomalu se vybarvujících balad odtančených na černém pianu, nějaký ten wave kousek od podlahy a občas dokonce úlomek skřípnutých Thomasových hlasivek, jak jsme je znali právě na přelomu tisíciletí.

Ačkoli zůstává album dlouho uzavřené a bez výraznějších momentů, nakonec i ono své "momenty" má. Asi ten paradoxně nejvýraznější najdeme pod názvem "Absolution", kde si hoví odevzdaný, monotónní, ale snad právě proto tak těžko ignorovatelný dark wave, dotvářený Thomasovým zpěvem na práškách. Jinak by totiž asi usnul hned během první sloky. O poznání rázněji se prezentuje druhá hitovka, nazvaná "Demon be gone". Právě ta by mohla udělat fanouškům starých časů největší radost. Do třetice klubových vstupenek musím zmínit slušně zamračený moment "Banish" - možná vůbec nejlépe tancovatelný kousek desky. A abych trochu vyvážil skóre, zvedneme ze země nakonec i nějakou tu uplakanou baladu. Utěšit si rozhodně nejvíc zaslouží nádobka emocí "Why Can't I Make You Feel".

Celkově bych to viděl asi takto. Rozhodně neslibuju, že si na "Momenty" v konečném účtování roku vůbec vzpomenu, natož, abych je při té příležitosti zmiňoval jako nějakou bombu. Náš hudební rozptyl toho musí holt pojmout o něco víc než jen darkwave. Pro následovníky žánru bude ale toto kvalitní, leč málo inovativní dílko zřejmě znamenat více. Právem.

PS: Prst přes polovinu obalu se mi fakt nelíbí. Vypadá to jako nějaký alternativní plakát k filmu Smrt stopařek!

sestava: Thomas Rainer – zpěv, klávesy, Sonja Kraushofer – zpěv
produkce: L'ÂME IMMORTELLE