06.09.16

FRONT LINE ASSEMBLY - AirMech

FRONT LINE ASSEMBLY - AirMech

2012 Metropolis/Dependent Records

čas: 72:18
styl: soundtrack/electro-industrial/EBM/dubstep

Kanaďané FRONT LINE ASSEMBLY jsou pojem, na přelomu osmdesátých a devadesátých let zosobňovali naprostý kult napříč elektronickými styly, naproti tomu nikdy nepodlehli komerční vábence (kulantně si totiž jednotliví členové tyto tendence realizovali v rámci popově orientovaných projektů jako DELERIUM či CONJURE ONE). Díky syrové industriální muzice, později navíc notně progresivní, skupina (či spíše projekt, neboť jako jediný původní člen figuruje Bill Leeb, kolem nějž se vystřídalo bezpočet talentovaných hudebníků) nikdy nepřekročila práh undergroundu, vystupuje spíše v menších klubech a ostatně též po vizuální či ideově-estetické stránce muzikanti, včetně šestačtyřicetiletého frontmana, sugestivně evokují starou dobrou "cyberpunkovou" školu na sklonku osmdesátek, dobu, již zřejmě nenávratně odvál čas pod náporem nastupující povrchní internetové generace. Naproti tomu instrumentálně-kompoziční složka FRONT LINE ASSEMBLY se vždy rafinovaně adaptovala na soudobé klubové trendy, ovšem při zachování typicky svébytného rukopisu. Neřkuli, čeho se Bill Leeb a spol. dotknou, to promění ve zlato, tudíž dávají pořádně na frak mladé generaci elektronických umělců, léta zkušenosti žánrových vizionářů se prostě nezapřou.

Byť aktuální dílo "AirMech" figuruje jako součást diskografie FRONT LINE ASSEMBLY, ve skutečnosti se jedná o videoherní soundtrack ke stejnojmenné real-time strategii ze studia Carbon Games (pro kapelu se na tomto poli nejedná o premiéru, neboť už roku 1999 se podílela na soundtracku k legendární multiplayerové střílečce Quake III Arena). Nicméně nejde o obyčejný marketingový tah, jak upomenout na značku FLA, protože album do puntíku splňuje nejvyšší kvalitativní měřítka, jen v konfrontaci s předchůdci nastavuje poněkud netradiční hudební tvář.

Nepřekvapivě se jedná o ryze instrumentální počin, navíc prakticky s latentním podílem kytar. Slingerlandovy velmi zkreslené kytarové aranže lze zaslechnout jen v některých kompozicích, opravdu ve stopovém množství, namixované do spodních zvukových vrstev, ponejvíce v bombastické titulní drásavé jízdě. Jednička figuruje jako neskutečná nekompromisní šleha, bezesporu vrchol CD, zvukově si nic nezadá s majestátními soundtracky hollywoodských blockbusterů kupříkladu formátu Jablonského Transformers. Posluchač si najednou uvědomí, že čas již dávno smetl do propasti dějin starou dobrou éru videoherního ozvučení v podobě skromných osmibitových melodií. Hned následující tracky posluchače utvrdí, že FRONT LINE ASSEMBLY tentokrát vsadili až na ortodoxně chladné syntetické vyznění nahrávky, což logicky odpovídá povaze samotné videohry, kdy proti sobě bojují armády robustních mechů. Paradoxně však většina kompozic nepůsobí vůbec agresivním dojmem, právě naopak, některé, jako kupříkladu nádherně subtilní "Everything That Was Before" či chytlavě hravá "System Anomaly", vybízí k pohodové relaxaci.

Značná část alba operuje s dnes toliko populárním dubstepem, nicméně nebyli by to FRONT LINE ASSEMBLY, aby ho neokořenili svými typickými atributy. Proto rozhodně nelze čekat bezpohlavní programming jak utržený z řetězu, ale vždy tyto progresivní orgie vyústí v nějakou zajímavou melodickou linku, převážně melancholického charakteru. Přestože tradiční dubstep moc nemusím, v podání legendárních Kanaďanů získává zcela nový nekonvenční rozměr, doporučuji nejrafinovanější kousky jako "Pulse Charge", "Mech Killer" nebo "Burning Skyline". Z rozličných tempových breaků se mi dočista zamotala hlava, absolutně nešlo odhadnout, s čím muzikanti překvapí následující vteřinu, aby třeba z ničeho nic povahu skladby stočili do zcela odlišného subžánrového teritoria.

Nepředvídatelné zvraty, progresivní finesy, rafinované samply a až extatické melodické mezihry povyšují tento žánr opět směrem k serioznímu umění v rámci elektronické hudby. Pánové si s albem nesmírně vyhráli, z každičkého tónu je patrné, že si jeho komponování nesmírně užívali. Ladnost a svěžest taktéž definuje kolekci "AirMech". Obecně doporučuji nepodceňovat současné videoherní soundtracky, v ledasčem mohou nabídnout více, než ty filmové.

sestava: Bill Leeb – programování, syntezátory, Jared Slingerland - kytary, Jeremy Inkel - programování; hosté: Craig Johnsen - programování, Sasha Keevill - programování
produkce: FRONT LINE ASSEMBLY
1. AirMech