06.09.16

Santigold - Master of My Make-Believe

Santigold - Master of My Make-Believe

2012 Atlantic Records

čas: 37:45
styl: indie pop/electronic/dub/hip hop

Na desky chudý začátek roku 2013 nechal vyniknout jedno zajímavé jméno, které by jindy snadno zapadlo mezi tisíckrát recyklované odpadky vrcholného mainstreamu, jak je prezentují statistiky iTunes. Příhodný čas dal ale této barevné popové skládačce nebývalou šanci zazářit a ta se jí chopila s viditelnou chutí. Okamžitě rozpárala těžkou zimní deku nad hlavou a z šedivého dne udělala bezmála čerstvé jaro. A jak že zní její jméno? Santigold, jedna z nejlepších alternativ k možná nejméně alternativnímu proudu dnešního hudebního světa.

Zpěvačka, producentka a skladatelka z Philadelphie vydala v roce 2012 své druhé album a do už notně zčeřeného rybníka zájmu o svou osobu tak přilila novou dávku živé vody. Na zdánlivě banální vlně "sběratelské" elektroniky proplouvá drze klubovými večírky i světem alternativního popu a zatímco se dočasné špičky hlavního proudu utápějí v kudrlinách vlasů a absurdně procítěných vokálů, drží se Santigold hezky při zemi, a dokonce i své nejdivočejší momenty ve skladbách "Go!" nebo "Freak Like Me" servíruje s výjimečnou pokorou a upřímností. Třebaže tím právě bourá zažité hranice víc, než na posledním albu tolik "pokroková" Madonna, působí pořád jako rošťanda z ulice, zatápějící večer co večer místním hvězdám v zakouřeném klubu.

Nové album ožívá hned v první skladbě tajemnou hiphopovou atmosférou, připomínající Missy Elliott v písni "Get Ur Freak On". Během okamžiku se ale mění spíše v obraz rozverné školačky, skákající přes gumu na hřišti před školou. Následující chvíle přinášejí podstatné zklidnění a přechod do rytmu indie-popu ("God From The Machine"). Největším lákadlem jsou teď nad okolní terén stále dokola vystřelující tenounké stonky čehosi, co vzdáleně připomíná elektrické kytary a bezpečně způsobuje stejný efekt, jako chilli paprička položená napříč jemnou sýrovou pizzou.

Santigold toho ale na novém albu zkouší mnohem víc, třeba na všechny strany usměvavý euro-hit "Keepers", schopný bořit narvané stadiony. Mně se ale deska stejně nejvíc líbí v režimu vynalézavého indie-popu, kdy dokáže nabídnout klenoty, jako "This Isn't Our Parade", "Disparate Youth" nebo absolutně královskou "The Riot's Gone". Někde v těchto místech objevíme ty nejzajímavější vrstvy celé desky, ukrývající v sobě moderní elektroniku, indiánské rytmy, "dub" i jiné druhy krásně znějícího dřeva. Do toho se ještě občas vklíní zmiňovaná stébla elektrických kytar a celý balíček ve finále ozdobí vrstva ozvěn a prostorových efektů, provázejících nás téměř celým albem. Také díky nim se album alespoň zvukově vzdává městského ruchu a studio nenápadně mění za působivé přírodní arény. Výsledek připomíná "naturální" zvuk kouzelnice Lykke Li a celkově zapadá spíše do kontextu severoevropského popu než do drsných ulic Ameriky. Když ale přijde na taneční kousky, bez potíží se vrhne do plně syntetického světa a rázem zní spíše jako můj oblíbený kanadský dýchánek Grimes.

Jak už asi tušíte, album není právě nejcelistvějším kouskem muziky, ale co na tom, když je tak zábavné a bezohledně své. Santigold jako by ani nebyla pod vlivem zástupu velkých producentů. Prostě si s hudbou hraje a právě tím, jak je neřízeně kreativní, získává největší náskok před protěžovaným hlavním proudem. Svým zpěvem obsáhne nebývale široký rejstřík výrazů od flegmatického rekapitulování zamračeným hlasem v písni "Disparate Youth", přes sladce naivní povídání v "The Riot's Gone", až po dokonale evropský, vysoko posazený styl v hitovce "The Keepers". Vidíme tak tisíc a jednu tvář, ale přitom je to stále tatáž dívka jménem Santigold, inovativní a zábavná od první do poslední skladby. Snad jen ty nejdivočejší okamžiky v modernách "Fame" a "Go!" by nemusely sednout každému, ale klidně to může být i naopak. Záleží na tom, z jakého kempu pocházíte. Moje roztančená sestra by to možná viděla právě naopak. Na jedné věci bychom se ale zřejmě shodli. Santigold skutečně boduje a svou tanečně-poslechovou deskou dělá docela hluboký řez napříč jistotou hlavního proudu.

sestava: Santigold - zpěv, hudba + hosté
produkce: Ricky Blaze, Boys Noize, Buraka Som Sistema, Diplo, John Hill, Greg Kurstin, Q-Tip, Santigold, David Andrew Sitek, Switch, Nick Zinner
1. Go!