06.09.16

HELIUM VOLA - Wohin?

HELIUM VOLA - Wohin?

2013 Chrom Records

čas: 116 min
styl: dark wave/medieval/ethereal

"Wohin" znamená v češtině "kam". Mnozí z vás se však budou spíše ptát "kdo". Třebaže je ale jméno HELIUM VOLA v Česku asi stejně populární jako německá liga vodního póla, existuje přinejmenším jeden pádný důvod, proč si o něm dnes přečíst něco víc. Tím důvodem není nikdo menší, než Ernst Horn, skladatelská základna polobožských DEINE LAKAIEN.

Někdy kolem roku 2001 se tento nenápadný chlapík poprvé vznesl ve svém balónu plném helia a hned z toho byl slušný poprask. Typické čarování se syntetickými látkami totiž poprvé spojil se středověkou hudbou a klasickým, téměř operním zpěvem Sabine Lutzenberger. Zrodil se dark wave, jaký do té doby nikdo neuměl, organický, aranžérsky bohatý a navíc s ambicemi pokukovat po krabici jménem "nová klasika". Na posledním výpravném 2CD "Für euch, die ihr liebt" ale zůstal Ernst po většinu času zakousnutý do své středověké kosti, zatímco většina tanečních ambicí tiše hladověla přede dveřmi. Na stejném místě a se stejným pocitem jsem se tehdy zasekl také já. HELIUM VOLA v ten okamžik překročili hranice relaxačních tónů a vkročili do spící krajiny, zvané "nuda".

Poslouchat starobylé germánské trylkování mi najednou přišlo jako znásilňovat moravský folklór vystoupením na bavorském Oktoberfestu. Nebylo možné tento žánr přijmout, aniž bych se tvrdošíjně oblékal do historického oblečení a po městě bloumal výhradně s replikou meče zabalenou v pytlovině. Stejný propad hodnoty navíc potkal také operní zpěv a sbory. Ty pro změnu pohřbilo jejich laciné zneužívání některými metalovými spolky. Po roce 2009 jsem měl zkrátka dojem, že se středověká hudba germánského původu změnila v úsměvnou fosilii. Byla překonaná, irelevantní a vhodná tak akorát k vyhynutí.

Když jsem se ale před pár dny doslechl o novém albu "Wohin?", zvítězil zřejmě hlad po nových DEINE LAKAIEN a novinku jsem okamžitě ládoval do své knihovny iTunes. Hned po prvním otočení desky bylo jasné, že se nová sázka na staré jistoty vyplatila do posledního centu. Až na výjimky je totiž novinka opět svěžím kusem umění, které dokáže překvapovat, a přestože je výsledek minimalističtější než v dobách "In Lichter Farbe steht der Wald", s noblesou okouzluje a budí zaslouženou pozornost. Příkladem za všechny budiž zdánlivě obyčejná smuteční balada "Witwenklage". I ta se totiž pod tlakem syntezátorů napne k absolutně zdrcujícímu finále, které by s lehkostí zakřivilo i čas. Z mučivě pomalého tempa a křehkého zpěvu doluje tolik nové energie a naléhavosti, až to místy odporuje fyzikálním zákonům.

Na podobné vlně minimalismu, tentokráte už ale v duchu tanečnějších DEINE LAKAIEN, vyráží do světa i renesanční hit "Tanderadan". Právě on je ukázkovým příkladem toho, jak se dokázala tvorba HELIUM VOLA vymanit z okovů muzejního zvuku a nezatížena starými klišé znovu dobývá ztracené pozice obdivu. Zase jednou si tak vychutnávám mistrovství klasicky školených pěvců, kteří neohromují silou ani laciným vibratem, ale svými hlasy vyprávějí příběhy a kreslí do vzduchu siločáry smutků i radostí (skladba "E Raynauz, ami"). Kromě vrcholného představení za mikrofony ale člověka omámí i mnoho drobností, tvořících společně tradiční podpis pana Horna. Objevují se tak například neobyčejné zvuky bicích ("Die Andre"), vícevrstvé smyčcové fontánky (překrásná píseň "DirIch") nebo syntetické obrazce, které by svým temným odstínem nevybočovaly ani z ikonické desky "Dark Star" zmiňovaných DEINE LAKAIEN (skladby "Panzer Hymnus", "Fama Tuba 2" a další).

Ani tentokrát se však nevyhneme větším či menším přešlapům. Ten nejdelší čítá dokonce neskutečných 116 minut. Na mysli mám samotnou stopáž desky, vedle jejíchž rozměrů by i prázdné fotbalové hřiště působilo stísněným dojmem. Z konkrétních hříchů musím také zmínit lacině hopsající refrén "Ich will den Sumer gruezen", toporně odzpívaný mužský part "The Unquiet Grave" a především děsivý rozjezd čtvrthodinové skladby "Napuctun speaks". Ve výsledku ale představují tyto výpadky jen malou část jinak výborného celku, který dokazuje, že nemocné nejsou žánry, ale pouze jejich interpretující pokušitelé. Ernst Horn je však zjevně ve velké formě a zub času se mu prozatím podařilo uplatit obrovským citem pro vrstvení zvuků a nových harmonií. Doufejme, že se bude tento úplatek vztahovat i na novou desku DEINE LAKAIEN. U HELIUM VOLA si mezi tím značím velký návrat na výsluní!

sestava: Sabine Lutzenberger - zpěv, Ernst Horn - klávesy, hostující vokalisté - Gerlinde Sämann, Priska Eser, Hannah Wagner, Andreas Hirtreiter, Joel Frederiksen
CD 1
1. Nubibus atris