06.09.16

SOLAR FIELDS - Origin #02

SOLAR FIELDS - Origin #02

2013 Ultimae Records

čas: 77:34
styl: downtempo/ambient

Když Magnus Birgesson před třemi lety vyrukoval s remixovým albem "Altered - Second Movements", mohlo se na první pohled zdát, že se snaží jen recyklovat invence své minulosti. Ve stejném roce vyšlo další kompilační album "Origin #01", prezentované jako inventura archívu Birgessonovy plodné kariéry, tudíž před samotným poslechem si mohl leckterý posluchač a priori postesknout, že značka SOLAR FIELDS se nachází v tvůrčí krizi. Chyba lávky, přátelé, přesný opak je pravdou. Birgesson si po celá ta léta bokem střádal rozličné nápady, které se v daný okamžik nehodily na řadové počiny a výsledek? CD "Origin #01" považuji za jedno z nejzajímavějších děl, co pod hlavičkou SOLAR FILEDS vyšlo a k jeho poslechu se ponejvíce vracím. Pokračování vyplněné více méně rutinní cinematickou intimitou "Until We Meet The Sky" a reminiscenčním "Random Friday" jsme museli vyhlížet celé tři roky, ale čekání se nadmíru vyplatilo - "Origin #02" co do celkové poslechové imprese zaujímá pozici v těsném závěsu za svým předchůdcem, ba co více, některé kousky jako "The Missing" nebo úvodní "osmdesátkový" retro opus "Landform" považuji vůbec za to nejlepší, co pod hlavičkou SOLAR FILEDS vyšlo (paradoxně se jedná o poměrně přímočaré kompozice, avšak s nesmírně emocionální dynamikou).

Na "Origin #02" Birgesson nepojímá tak široké žánrové spektrum jako na jedničce, nicméně i zde můžeme zaslechnout kupříkladu kytarové aranže nebo exkurze ke kořenům analogové elektronické hudby, byť v méně ortodoxním pojetí, neboť dílo zní veskrze moderně s důrazem na syntetičnost, to však neznamená, že mu nechybí nemalé ambice. Jen obsahuje i některé spíše průměrné kompozice (myšleno v rámci tvorby SOLAR FILEDS). Po dokonalých úvodních majstrštycích přichází poměrně přímočaré a repetitivní zvolnění v podobě "Active Sky", "Echo" a především ambientní "Unknown Presence", která působí jako nějaké rozmělněné intro, avšak bez dramatického vyústění. "Surface" představuje SOLAR FILEDS v poněkud hravějším rozpoložení, vyloženě pozitivní silná retro záležitost. "Lifebook" byť okořeněná kytarovou aranží ponejvíce evokuje tradiční sound a skladba by se nijak neztratila třeba na albu "Movements".

Pokud hovoříme o výtečném rozjezdu díla, tak dojezd je vskutku impozantní, předpředposlední "The Missing" aspiruje na nejlepší song v historii SOLAR FILEDS. Na první poslech mě lehce iritovala primitivní downtempová rytmika, jako kdyby byla rutinérsky dodělána na poslední chvíli, avšak po vícero posleších ji naopak kvituji, neboť složitější rytmus by pohřbil geniální klávesový motiv. Následující "Falling Shadows" lze pregnantně označit jako jízdu valkýr na shoegaze vlně, skladba se silnou gradující první půlí doslova exploduje v orgasmické kytarové grandfinále. Závěr patří experimentálnímu epilogu, charakterizujícímu poněkud drásavými zvuky jakoby z kosmu, aby se v závěru přetavil v skoro až psychedelickou podivnost s dominantní akustickou kytarou. "Origin #02" považuji zatím za nejvýznamnější počin v rámci žánru electronica v první polovině roku 2013.

sestava: Magnus Birgesson - vše
produkce: Magnus Birgesson
1. Landform