06.09.16

DEINE LAKAIEN - Acoustic II

DEINE LAKAIEN - Acoustic II

2013 vlastní náklad

čas: 70:09
styl: acoustic/darkwave

Album "Indicator" je sice venku už od roku 2010, ale vzhledem k vytíženosti obou pánů je vydání jeho následovníka stále utopeno ve hvězdách tak vzdálených, že k nim nedohlédne ani teleskop s největší fantazií. DEINE LAKAIEN už ostatně nemají žádné překotné plnění plánu ani zapotřebí. Přesto, nebo možná právě proto došlo alespoň na pokračování kdysi tak úspěšného alba "Acoustic" z roku 1995. Jeho mladší sourozenec, nazvaný jednoduše "Acoustic II", ale trpí tak trochu útlakem druhorozených.

Před jeho vydáním se kapela držela nezvykle při zdi a nejenže si nechala celé vydání nejprve předplatit fanoušky na serveru PledgeMusic, ale samotný obsah navíc nenahrála jako jediný grandiózní koncert v žádné vyprodané opeře nebo katedrále, ale tak trochu suše ho poslepovala z různých záznamů akustických vystoupení, odehraných během posledních asi sto let. Lidem v obýváku by to mohlo být na první pohled jedno, ale už první poslech prozradí, že takové malé zakuklené ALE v sobě tento úkrok stranou přeci jen nese. Překvapivě jím však není zvuk, který je díky kvalitnímu masteringu snad s výjimkou výraznějších ozvěn ve skladbě "Heart Made to Be Mine" sjednocený jako móda náctiletých školaček. Naše malé ALE musíme hledat jinde. Konkrétně v chybějící atmosféře. Protože musel být každý aplaus na konci skladby přerušen střihem, postrádá album typickou auru rozmáchnutých koncertních večerů, během nichž se bohatě tleská, zpěvák uvádí následující skladby, muzikanti dávají do kupy nástroje po zběsilých partech a publikum si říká o to nejlepší nakonec. Albu "Acoustic II" prostě chybí děj a přirozená gradace, jakou nabídl třeba jejich živák "20 Years of Electronic Avantgarde".

Na druhé akustické album se čekalo dlouhých osmnáct let, a kapela si tak mohla vybírat z opravdu tučného zpěvníku několika řadových alb. Přesto se některé skladby dostaly do nominace spíše jako oblíbenkyně publika, než jako ideální adeptky pro akustický striptease. Typicky třeba dvojice "Fighting the Green" a "Overpaid". Jejich obnažené křivky působí najednou trochu stroze a akustické provedení jim žádnou vzrušující přidanou hodnotu nepřináší. Nadšenější jsem zpočátku nebyl ani ze singlu "Gone", ale nakonec to byl právě on, kdo odpálil celou nálož akustických DEINE LAKAIEN jako velká jiskra na konci zápalné šňůry. Najednou do sebe zuby bez rachotu zapadly a samotná píseň "Gone" vyrostla v jednu z nejzajímavějších akustických variací celé sbírky. Album "Acoustic II" totiž nestojí na výjimečných klavírních partech nebo výrazně odlišných aranžích oproti studiovým nahrávkám. Jeho kouzlo tkví v miniaturním experimentování a hledání skrytých cest, jak posunout zvuk piana co nejblíže původnímu elektronickému konceptu. A právě v tomto snažení se Ernst zase jednou ukázal jako vizionářský hudebník!

V jednu chvíli se vibrující konstrukce skladby "Gone" tváří extrémně křehce. Mezi strunami piana se chvěje zapletený list papíru a člověk neví, co má vlastně očekávat. Vzápětí se ale piano zbaví veškerých nejistot a odhodlaně elektrizuje vzduch fantastickým refrénem, plným těžké černé hmoty. O chvíli později už se po odhalených strunách prohánějí baletky z tenkého skla a mění celé piano ve zvláštní porouchanou zvonkohru ("Manastir Baroue"). Jejich hrátky utne až tvrdý zásah bubenických paliček, dráždících piano drze mezi žebry ("Over And Done"). Jestli jsem však pro sebe některou píseň v akustické podobě objevil úplně znovu, tak rozhodně energickou klasiku "Heart made to be mine". V její poslední třetině snad i slyším publikum, jak nezvládá nápor energie a do komorní atmosféry akustického vystoupení nadšeně výská.

Podobně jako skladba "Gone" se z ústraní prodrala ke světlu také nenápadná balada "One Night" (rovněž v německy zpívané verzi "Bei Nacht"), z jejíž napínavé dynamiky se člověku až tají dech. Ve srovnání s ní zůstala studiová verze dlužná opravdu hodně. Velmi silně se prezentuje též do akustické nahoty svlečená skladba "Without Your Words", po jejímž posledním tónu zůstávám skutečně beze slov. Jestli se v některé písni Ernst opravdu rozběhne po klaviatuře jako virtuóz pohlcený svým vlastním světem, je to právě ve skladbě "Without Your Words". Podobnou volnost a vášeň mu dopřává snad už jen píseň "Blue Heart", během níž se nám před očima blýská množství různorodých motivů, až se ten nejzářivější z nich rozběhne do dálky jako voda přes kameny v řece.

DEINE LAKAIEN tedy opět vydali parádní nahrávku, o tom nemůže být pochyb. Překvapivě si s ní ale nedali tolik práce, kolik bych od těchto solidních elegánů čekal. Spíše než prémiovou srdcovku značky Aston Martin tak místy dostáváme jen špičkovou kvalitu á la Volkswagen, formovanou více rozumem a kalkulačkou než pravou nefiltrovanou vášní. Trochu škoda, chtělo by se říci … ale v ten okamžik zazní jedna z nejnaléhavějších balad všech dob, píseň "Away", a člověk ví, že je čas přestat mluvit.

sestava: Ernst Horn - piano, Alexander Veljanov - zpěv
1. One Night
2. Gone