14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

Duel: SKINNY PUPPY - Weapon / FRONT LINE ASSEMBLY - Echogenetic

Těžko bychom na post-industriální scéně hledali kultovnější aktivní formace než původem z Kanady pocházející SKINNY PUPPY a FRONT LINE ASSEMBLY. Obě rovněž mají mnohé společného – vznik přibližně v polovině osmdesátých let (v počátcích též personální propojení), progresivně-experimentální přístup k žánru, stejného vydavatele (Metropolis), letos představily albové přírůstky a v neposlední řadě se spekuluje o společném turné Monsters of Industrial. Netřeba dodávat, že novinky těchto de facto zakladatelů moderní elektroniky jako takové, fanoušci nekonvenční muziky očekávají vždy s napětím a osobně musím vždy smeknout, že i po tolika letech neslevují z vysoko nastavené laťky. Jasně, dnes už ani jedna ze skupin necítí potřebu vymezovat se vůči kýčovitému mainstreamovému popu, jako před třiceti lety, kdy hledali nové neotřelé postupy s notně temným a depresivním nádechem. Dnes u obou spolků platí, že sklíčenost nahradila uvolněnost a především nadhled, čas odvál chladně drásající rytmiku, neurotické vokální performance, apokalyptický feeling, psycho samply a avantgardní vyšinutost, typickou obzvláště pro rané SKINNY PUPPY, vystřídal až downtempový relax. Taktéž kdysi typická zahuštěnost elektronického skeletu tvrděrockovými kytarami u obou skupin absentuje, FRONT LINE ASSEMBLY se na "Echogenetic" dokonce vrací až kamsi k podstatě industriálního subžánru, kompozice byly frézovány až na dřeň, nicméně obě formace plnými doušky využívají současné kompoziční a studiové možnosti, po produkční stránce lze hovořit o absolutní současné špičce referenčních parametrů. Podívejme se nyní blíže spíše na aspekty, které oba spolky činí svébytně jedinečnými. Tentokrát se jedná o velice vyrovnaný duel.

SKINNY PUPPY – Weapon

2013 Metropolis Records

Již při pohledu na opět propracovaný přebal, vyobrazující motiv pavouka sestávajícího se z rozličných střelných a bodných zbraní, fanouška tohoto lehce vyšinutého dua (s dlouhodobě hostujícím třetím studiovým muzikantem) musí chtě nechtě potěšit po estetické stránce svou žánrovou čistotou. Máme co do činění s koncepčním albem, nicméně obsáhnout Ogreho osobité texty rozhodně není snadné, na Google translator díky nesčetným hovorovým výrazům či přesmyčkám rovnou zapomeňte, slabším angličtinářům tedy nezbývá, než se spolehnout na oficiální vyjádření vydavatele. PR hovoří o glorifikaci zbraňové kultury, přístupu masmédií k začleňování nástroje smrti do centra zábavy, zaměření se na autoritářské vyslance až kamsi k Orwellovské dystopické vizi, filtrované Kafkovským rozvětveným pohledem – ve světě existuje pouze iluzorní moc, ve skutečnosti je svěřena do rukou soukromníků, kterým zbraně umožňují vládnout, protože se je nebojí použít.

Ogreho afektovaný, jakoby flegmatický, ale současně specificky charismatický vokální projev udává albu opět tón, hudební doprovod stejně jako v případě předchůdce "HanDover" inklinuje spíše k přímočařejší, neřkuli ke konvečnější písničkové formě. Pakliže materiál na "Weapon" jako celek působí přístupně, jeho rafinovanost tkví v detailech. V tomto smyslu deska skvěle funguje jako nenáročná kulisa třeba v autě, stejně jako při koncentrovaném poslechu třeba na sluchátkách. Oproti předchůdci se mi CD jeví kompaktnější, v dobrém slova smyslu hravější, s důrazem na tradičnější písničkovější formu. Zaslechneme i ryze industriální "devadésátkové" ozvěny ("Illisit"), ale i mimořádně chytlavé retro momenty evokující spíše Orgeho svěží sólovku OHGR ("Solvent" – zde se jedná dokonce o předělávku stejnojmenné skladby z druhého EP "Remission", je neuvěřitelné jak nadčasově skupina zněla už v roce 1984). Bicí automat místy svým minimalistickým rytmem upomene "osmdesátkový" elektro-industriální pravěk, naproti tomu, krom tradičních postupů, SKINNY PUPPY pokračují v hrátkách s "laptopovým" kompozičním přístupem, nechybí různé oživení formou glitche nebo skoro až relaxační downtempový hřejivý tep.

SKINNY PUPPY tentokrát nahráli rytmicky dynamičtější a celkově suverénnější počin oproti až příliš odlehčeném předchůdci. "Weapon" mi přijde jako takový sympatický kompromis mezi reunionovým materiálem nultých let a Orgeho sólovkou OHGR. Sice se stále nejedná o pomyslnou trefu do černého, protože pryč jsou časy vyšinutého, avšak nadmíru svébytného tvrdého elektra z konce osmdesátých let, avšak skupina na svou minulost alespoň v reminiscenčních záblescích nezapomíná. Do stejné řeky dvakrát nevkročíš, na druhou stranu oceňuji, že se industriální veteráni stále jistým způsobem snaží o udržení experimentální laťky, namísto aby produkovali nějaký nenáročný indie synthpop jen tak pro radost. V tomto smyslu SKINNY PUPPY koluje rebelství ještě v žilách.

sestava: Nivek Ogre - zpěv, syntezátory, cEvin Key - syntezátory, programování bicích, Mark Walk - programování, syntezátory
produkce: SKINNY PUPPY
čas: 45:16
země původu: Kanada/USA
styl: post-industrial/glitch
1. Wornin'
2. IllisiT
3. SaLvo
4. GLowbeL
5. Solvent
6. ParagUn
7. Survivalisto
8. Tsudanama
9. PlasiCage
10. Terminal

hodnocení: 80 %

FRONT LINE ASSEMBLY – Echogenetic

2013 Metropolis Records

Už před vydáním již sedmnáctého dlouhohrajícího počinu vancouverští rodáci deklarovali, že kašlou na kytary a vrátí se k podstatě industriálního žánru, tedy někam k přelomovým počinům počátku devadesátých let "Caustic Grip" a "Tactical Neural Implant". Asi se skupině zalíbil kompoziční proces předchozí loňské řadovky v podobě výtečného videoherního soundtracku "AirMech" natolik, že v podobném duchu se nese i "Echogenetic". Hned na první poslech jsem měl pocit, že se jedná o zbylé kompozice z "AirMech", doplněné o specifický zefektovaný, avšak ve výsledku procítěný zpěv Billa Leeba. Použiji-li příměr s kolegy SKINNY PUPPY, největší rozdíl v jejich novodobé tvorbě spatřuji v tom, že FRONT LINE ASSEMBLY své kouzlo ukrývají více pod povrchem. Co do kompoziční rafinovanosti si obě skupiny mohou podat ruce, avšak SKINNY PUPPY více inklinují k uchopitelnější, skoro až písňové formě, FRONT LINE ASSEMBLY jsou na chytlavější momenty více skoupí, avšak o to více překvapí hitový potenciál některých skladeb po několikerém poslechu a refrény (mohu-li melodičtější, avšak stále podstatně zkreslené vokální performance takto nazvat) tak nějak více utkví v paměti. Chtělo by se šmahem říci, že FRONT LINE ASSEMBLY tedy znějí progresivněji, propracovaněji - skutečnost se však nejeví natolik jednoznačná.

Jedno lze říci s jistotou, byť sice FRONT LINE ASSEMBLY na "Echogenetic" pokukuji do své historie, přesto z nich v éře po odchodu Rhyse Fulbera necítím ono drásavé apokalyptické fluidum, Kanaďané poněkud korigovali svůj styl, epičnost se téměř vytratila, avšak díky mladé krvi v sestavě se naproti tomu výrazivo skupiny více přiblížilo současným hudebním trendům. Byť implementace především dubstepového skotačení se jeví pod taktovkou FRONT LINE ASSEMBLY sofistikovaná, přestože tento styl ve své ryzí podobě působí poněkud sterilně neosobitě, nedokáže plně suplovat kdysi naprosto nekompromisní rytmiku. Kde jsou ty časy nesmírně progresivních beatů inklinujících k drum'n'bassové rafinovanosti?

Každé minci však náleží dvě strany - jeden si může postesknout, že staré industriální fláky se více zarývaly do morku kostí, druhý zas s nadhledem vyřkne, že FRONT LINE ASSEMBLY mají právo nahrávat i přímočařejší počiny. A pokud přistoupíte na tuto hru a pohlížíte na "Echogenetic" jako na suverénní dílo, nelze nic zásadního namítat. Ostatně sama skupina se rozhodla po jisté reminiscenci a na počátku devadesátých let Kanaďané ještě zdaleka tak kompozičně neexhibovali. "Echogenetic" se sice drží více při zemi, avšak bylo by nerozumné díky tomu ignorovat jinak nezpochybnitelné kvalitativní stránky alba.

V úvodu jsem zmínil, že svou esencialitu Kanaďané trpělivému posluchači odhalí až po koncentrovanějších posleších, na povrch může vytanout třeba jisté zalíbení v překvapivě uvolněných kompozicích, které zdobí jejich poslední alba. Po dřívějších kouscích jako "Afterlife", "Everything That Was Before" přichází další regulérní "balada" "Ghosts", byť se jedná o přímočarou a na konci poněkud násilně useknutou skladbu, považuji ji za jeden z vrcholů kolekce. Zahanbit se nenechá ani další hitovka" Blood", tentokrát vyvedená v notně sklíčenějším duchu, avšak melancholický refrén oslní jako světlo majáku na ztemnělém moři. Zbytek kompozic se mnohem hůře dostává pod kůži, občas potěší melodičtější momenty nechající zavzpomínat i na taneční párty devadesátých let jako "Exhale" a skoro až dancefloorovou líbivost lze zaslechnout i v procítěné "Exo".

sestava: Bill Leeb – zpěv, programování, syntezátory, Jared Slingerland - programování, syntezátory, Jeremy Inkel - programování, syntezátory, Craig Johnsen - programování, syntezátory, Sasha Keevill – programování, syntezátory
produkce: FRONT LINE ASSEMBLY
čas: 58:26
styl: post-industrial/EBM/dubstep